Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijzen hotels en vakantieparken de lucht in

Prijzen hotels en vakantieparken de lucht in

In juni 2022 waren de prijzen voor consumenten 8,6% hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Daarmee blijft de inflatie ongekend hoog want in mei bedroeg de inflatie ook al 8,8%. In de vrijetijdssector zien we grote verschillen in de inflatie met hotels voorop en tickets voor musea en dierentuinen met een hele lage prijsontwikkeling.

In prijzen voor overnachtingen in hotels stegen in juni 2022 met maar liefst 19,9%. Op vakantieparken lagen de prijzen met 12,0% ook flink hoger. Meer gematigd was de prijsontwikkeling bij maaltijd en drankvertrekkers. Zo stegen de prijzen in de fastfood en afhaalmaaltijden met 8,9% en in restaurants en cafés met 6,1%. Pakketreizen naar het buitenland werden 3,0% duurder. Kaartjes voor attracties en evenementen stegen 1,3% in prijs en die voor musea en bibliotheken met slechts 0,7%.


Figuur 1: Consumentenprijzen, mei-juni, 2022 vs 2021
CPIJuni2022X
Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table
Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, dierentuinen, evenementen, horeca, hotels, reisbranche, pakketreizen, verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, prijzen

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.