Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

627 Europese reisorganisaties willen verduurzamen

627 Europese reisorganisaties willen verduurzamen

627 touroperators en reisbureaus zijn geselecteerd om deel te nemen aan het SUSTOUR-programma voor technische ondersteuning dat wordt gefinancierd in het kader van het COSME-programma van de EU om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren.

Begin maart 2022 is een oproep voor mkb-aanvragen gelanceerd om minimaal 175 touroperators en reisbureaus te selecteren die zullen profiteren van een uitgebreid programma voor technische ondersteuning om hen te helpen hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren. Er zijn meer dan 730 aanvragen ontvangen en na evaluatie door een onafhankelijk evaluatiecomité  zijn 627 kleine en middelgrote ondernemingen uit 35 landengeselecteerd en aangemeld voor het steunprogramma.

Naut Kusters, directeur van ECEAT en hoofd van het SUSTOUR-project: "We zijn verheugd om zoveel interesse te zien van touroperators en reisbureaus in heel Europa om te leren hoe ze hun bedrijf en toeleveringsketen duurzamer kunnen maken. We hebben besloten om drie keer meer bedrijven in het steunprogramma op te nemen dan aanvankelijk gepland, zodat een maximum aan bedrijven van het project kan profiteren.”

Volgens Ton Brinkman, voorzitter van VvKR, behoort duurzaamheid tot de topprioriteiten: "We zijn blij om te zien dat 83 touroperators (zowel VvKR en als ANVR-leden) uit Nederland zijn geselecteerd in het kader van SUSTOUR."

Het technische ondersteuningsprogramma start vanaf juli 2022 en biedt een mix van innovatieve online trainingen, meerdaagse klassikale trainingen, intensieve coaching (groeps- en individueel) en peer-to-peer leren - allemaal aangeboden en begeleid door geselecteerde experts op het gebied van duurzaam toerisme.  Bedrijven hebben de keuze gekregen tussen het verkrijgen van ondersteuning voor Travelife-certificering of ondersteuning bij het verbeteren van specifieke gebieden, zoals koolstof-, plastic- en supply chain-beheer of certificering van hun excursies aan wal.

In samenwerking met Europese beurzen zullen verschillende evenementen worden georganiseerd om de geselecteerde reisorganisaties in staat te stellen ervaringen en best practices uit te wisselen en om die bedrijven te belonen die met succes certificering bereiken via het SUSTOUR-project.

De lijst van de succesvolle reisorganisaties die zijn ingeschreven voor het technische ondersteuningsprogramma van SUSTOUR is beschikbaar op de website.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.