Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel vakantieplannen boven de markt

Veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van Cor Gaasbeek via Pixabay

Heel veel Nederlanders (80%) hebben nog vakantieplannen voor de rest van 2022. Opvallend is de grote populariteit voor een vakantie in eigen land. Ook inwoners van diverse andere Europese landen hebben nog veel plannen voor een vakantie. Die plannen zijn wel met onzekerheden omgeven door stijgende prijzen, dalend consumentenvertrouwen, corona in het najaar en de drukte op Schiphol. Veel mensen met vakantieplannen hebben nog niet geboekt en hier liggen dus kansen voor ondernemers deze aan zich te binden. Flexibele annuleringsvoorwaarden zijn dan wel belangrijk. Dit blijkt uit de nieuwste meting van de Internationale Vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten (Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) wordt gemonitord. 

Er is de afgelopen periode door consumenten al veel geboekt. Ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar zomer, is het aantal boekingen in vrijwel alle landen gestegen. Dit aantal is onder Nederlanders het grootst (48%). Daarnaast geeft de helft van alle Nederlanders aan dit jaar al op vakantie te zijn geweest. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Vakanties zijn weer in trek nu er weer meer mogelijk is. Toch zien we in deze monitor opnieuw dat er onzekerheid heerst, mede door de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen.” 

Eigen land blijft favoriet onder Nederlanders

Over het algemeen is het aantal mensen met vakantieplannen in eigen land afgenomen. Dit geldt met name voor Fransen (73% juli 2021 vs. 64% juni 2022) en Britten (54% juli 2021 vs. 45% juni 2022). Voor de meeste landen zijn vakanties naar Europese bestemmingen in trek. Tegen de verwachting in blijft voor Nederlanders het eigen land favoriet.  Jos Vranken: "Opvallend in deze meting is dat Nederlanders nog steeds in hoge mate in eigen land op vakantie willen gaan (41% juli 2021 vs. 43% juni 2022), terwijl de verwachting was dat ook Nederlanders weer massaal voor buitenlandse vakantiebestemmingen zouden kiezen.” 

Veel zwevende boekers 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het aantal boekingen significant toegenomen. Het aantal boekingen is het hoogst onder Nederlanders (48%) en Fransen (47%). Toch is er ook nog steeds een grote groep mensen met vakantieplannen die nog niet heeft geboekt. Dit aandeel ligt in alle landen gemiddeld tussen de 25% en 30%. Jos Vranken: "We zien met name in Duitsland nog veel ‘zwevende boekers’. Uit de monitor blijkt dat 30% van de ondervraagde Duitsers nog moet boeken en dat ruim 60% hiervan zich aan het oriënteren is. Hier liggen dus nog veel kansen voor ondernemers. We hebben in de afgelopen periode gemerkt dat de meeste mensen vakanties willen boeken met flexibele annuleringsvoorwaarden. Dus we raden ondernemers van logiesaccommodaties aan om hierop in te spelen, zodat de nog lege plekken opgevuld worden voor dit jaar.” 

Veel onzekerheden boven de markt 

De inflatie en de stijgende prijzen spelen tegenwoordig een grotere rol in de keuze van het soort vakantie dan de onzekerheid over corona. En dat terwijl 40% van de ondervraagden in hun vakantieplanning rekening houdt met een nieuwe coronagolf dit najaar. Ook de drukte op Schiphol speelt tegenwoordig een rol in de keuze van een vakantiebestemming. De helft van alle Nederlanders kijkt zelfs al naar alternatieve reisopties. Jos Vranken: "Ook dit jaar blijken groeiende onzekerheden voor een deel van de Nederlanders een reden om te kiezen voor het eigen land als veilige en vertrouwde vakantiebestemming.” 

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, verwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...