Geplaatst op: 04-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

AD: Nederlanders laten geld rollen op vakantie

AD: Nederlanders laten geld rollen op vakantie
Afbeelding van Dim Hou via Pixabay

Na jaren van beperkingen laat een deel van de Nederlanders het geld weer rollen op vakantie. Favoriete vakantielanden zijn Spanje, Frankrijk, Duitsland en Griekenland. Nederland is nog steeds het favoriete vakantieland voor de zomervakantie. Maar een klein deel laat zich afschrikken door de chaos op Schiphol. Dat blijkt uit onderzoek van het AD onder 1.000 Nederlanders. 

Uitgaven

Eenderde van de vakantiegangers zegt dit jaar meer geld dan voorheen aan de vakantie uit te willen geven. Een meerderheid (58%) zegt evenveel uit te geven als voor de coronapandemie. Slechts 9% houdt de hand op de knip en bezuinigt  door korter op vakantie te gaan. Een kwart geeft tussen de 1000 en 2000 euro uit aan de vakantie. Gevolgd door een vijfde die tussen de 2000 en 3000 euro verwacht uit te geven. Tussen de 500 en 1000 euro wordt uitgegeven door 17% van de Nederlandse vakantiegangers.

Frequentie

De meeste Nederlanders (34%) gaan 2x per jaar op vakantie, 25% gaat 1x per jaar op vakantie en 16% 3x per jaar. Een minderheid (9%) gaat 4x of meer per jaar op vakantie. Een veel groter deel (16%) gaat nooit op vakantie. 

Bestemmingen

Nederland blijft met een aandeel van 26% het populairste vakantieland, gevolgd door Spanje (13%), Frankrijk (9%), Duitsland (7%), Griekenland (6%), Italië (5%) en Turkije (4%). 

Vervoermiddel

De auto blijft met 59% het populairste vervoermiddel naar de vakantiebestemming. Het vliegtuig volgt met 37% op ruime afstand. 

Link: https://www.ad.nl/geld/nederlanders-laten-geld-rollen-voor-vakantie-nieuwe-camper-en-villa-met-eigen-zwembad~ab974bfb/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, bestemmingen, uitgaven, vervoermiddel

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.