Geplaatst op: 01-07-2022
Auteur: NRIT redactie

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?
Een parkeerplaats vinden in een stad is vaak lastig maar er zijn oplossingen.

Parkeerproblemen zijn altijd een probleem geweest sinds de allereerste auto's werden uitgevonden. Maar het werd nog erger met de voortschrijdende verstedelijking en bevolkingsuitbreiding.  Laten we kijken naar mogelijke oplossingen.

Tegenwoordig zijn er in de VS bijvoorbeeld 8 parkeerplaatsen voor elke auto, parkeerplaatsen beslaan gemiddeld ongeveer 30 procent van de ruimte in steden en nemen samen evenveel ruimte in beslag als de staat West Virginia. Desondanks bestaan de parkeerproblemen niet alleen in Amerika, ook in Nederland hebben steden hier last van. Parkeren in de stad is immers vaak lastig, terwijl het ook nog eens duur is. Over deze problemen en oplossingen lees je meer in dit artikel! Je wilt tenslotte je bezoekers goed ontvangen.

Autonome auto’s

De afgelopen jaren zijn een aantal onderzoeken gepubliceerd waarin de veranderingen worden onderzocht en overwogen die zullen plaatsvinden dankzij de verschuiving van door mensen aangedreven naar door algoritmen aangedreven voertuigen. Een van de voordelen van zelfrijdende voertuigen is de verbetering van de congestie op de wegen. Een paper van Rutgers University - Camden toonde aan dat de toevoeging van slechts één autonoom voertuig op de weg 20 menselijke bestuurders kan helpen door de stop-and-go-golven te verwijderen die kenmerkend zijn voor ongeduldige menselijke bestuurders. 

Het onderzoek stelt voor dat zelfs als slechts 5% van de auto's autonoom zou zijn, dit het totale brandstofverbruik met wel 40% zou kunnen verminderen door ieders rijgedrag te veranderen. Een ander belangrijk gebied waarin we verbeteringen kunnen verwachten, is parkeren. Kunnen we, met steeds meer voertuigen op onze wegen, verbeteringen verwachten naarmate auto's slimmer worden?

Impact van Uber en Lyft anders dan verwacht

De oorspronkelijke belofte van Uber en Lyft was om het aantal voertuigen op de weg te verminderen door mensen in staat te stellen hun auto kwijt te raken en op deze diensten te vertrouwen. Wat er feitelijk gebeurde, was dat mensen stopten met het gebruik van het openbaar vervoer en overstapten op autoreizen, waardoor er meer voertuigen op de weg kwamen en de verkeerscongestie toenam. Naarmate Uber en Lyft steeds populairder worden, worden traditionele modellen voor parkeerbeheer op hun kop gezet. Waar mensen vroeger betaalden voor lang parkeren op luchthavens of treinstations, is het delen van ritten zowel voordeliger als handiger.

Potentiële oplossingen

Maar hoe zit het met parkeren? Momenteel heb je in parkeergarages dubbele rijen auto's nodig met voldoende ruimte ertussen zodat mensen op en neer kunnen rijden, meestal verwoed op zoek naar ruimte voordat iemand anders het krijgt. Een autonoom parkeerterrein zou de verspilde ruimte ertussen niet nodig hebben. In plaats daarvan zouden de auto's in een vast raster kunnen worden opgesteld en de voertuigen met elkaar kunnen communiceren om doorgang mogelijk te maken. Het zou niet nodig zijn om extra ruimte tussen auto's te hebben om mensen in en uit te laten stappen, aangezien auto's buiten de geparkeerde auto's zouden komen. Iets soortgelijks gebeurt in Parijs en biedt Nederlandse steden inspiratie.

Robot biedt voordelen

Een andere optie is robotgeassisteerd parkeren. Charles de Gaulle Airport in Parijs probeerde een slimme parkeeroplossing met een 'robotic valet'-systeem ontwikkeld door een Franse startup. Dit systeem neemt de frustratie weg van het rondrijden op zoek naar ruimte. In plaats daarvan zetten mensen hun auto af bij een speciale terminal en voeren ze hun vluchtinformatie in. De robot, 'Stan', klemt vervolgens de wielen vast en verplaatst de auto naar een veilige locatie, waarbij hij ervoor zorgt dat de auto klaar is voor de terugreis wanneer de passagier uit zijn vlucht stapt. Met dit systeem kunnen auto's dicht op elkaar worden gestapeld zonder dat er extra manoeuvreerruimte nodig is.

Trefwoorden: stad, parkeren, beleid, destinatie, gastvrijheid, bereikbaarheid

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.