Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2022
Auteur: NRIT redactie

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?
Een parkeerplaats vinden in een stad is vaak lastig maar er zijn oplossingen.

Parkeerproblemen zijn altijd een probleem geweest sinds de allereerste auto's werden uitgevonden. Maar het werd nog erger met de voortschrijdende verstedelijking en bevolkingsuitbreiding.  Laten we kijken naar mogelijke oplossingen.

Tegenwoordig zijn er in de VS bijvoorbeeld 8 parkeerplaatsen voor elke auto, parkeerplaatsen beslaan gemiddeld ongeveer 30 procent van de ruimte in steden en nemen samen evenveel ruimte in beslag als de staat West Virginia. Desondanks bestaan de parkeerproblemen niet alleen in Amerika, ook in Nederland hebben steden hier last van. Parkeren in de stad is immers vaak lastig, terwijl het ook nog eens duur is. Over deze problemen en oplossingen lees je meer in dit artikel! Je wilt tenslotte je bezoekers goed ontvangen.

Autonome auto’s

De afgelopen jaren zijn een aantal onderzoeken gepubliceerd waarin de veranderingen worden onderzocht en overwogen die zullen plaatsvinden dankzij de verschuiving van door mensen aangedreven naar door algoritmen aangedreven voertuigen. Een van de voordelen van zelfrijdende voertuigen is de verbetering van de congestie op de wegen. Een paper van Rutgers University - Camden toonde aan dat de toevoeging van slechts één autonoom voertuig op de weg 20 menselijke bestuurders kan helpen door de stop-and-go-golven te verwijderen die kenmerkend zijn voor ongeduldige menselijke bestuurders. 

Het onderzoek stelt voor dat zelfs als slechts 5% van de auto's autonoom zou zijn, dit het totale brandstofverbruik met wel 40% zou kunnen verminderen door ieders rijgedrag te veranderen. Een ander belangrijk gebied waarin we verbeteringen kunnen verwachten, is parkeren. Kunnen we, met steeds meer voertuigen op onze wegen, verbeteringen verwachten naarmate auto's slimmer worden?

Impact van Uber en Lyft anders dan verwacht

De oorspronkelijke belofte van Uber en Lyft was om het aantal voertuigen op de weg te verminderen door mensen in staat te stellen hun auto kwijt te raken en op deze diensten te vertrouwen. Wat er feitelijk gebeurde, was dat mensen stopten met het gebruik van het openbaar vervoer en overstapten op autoreizen, waardoor er meer voertuigen op de weg kwamen en de verkeerscongestie toenam. Naarmate Uber en Lyft steeds populairder worden, worden traditionele modellen voor parkeerbeheer op hun kop gezet. Waar mensen vroeger betaalden voor lang parkeren op luchthavens of treinstations, is het delen van ritten zowel voordeliger als handiger.

Potentiële oplossingen

Maar hoe zit het met parkeren? Momenteel heb je in parkeergarages dubbele rijen auto's nodig met voldoende ruimte ertussen zodat mensen op en neer kunnen rijden, meestal verwoed op zoek naar ruimte voordat iemand anders het krijgt. Een autonoom parkeerterrein zou de verspilde ruimte ertussen niet nodig hebben. In plaats daarvan zouden de auto's in een vast raster kunnen worden opgesteld en de voertuigen met elkaar kunnen communiceren om doorgang mogelijk te maken. Het zou niet nodig zijn om extra ruimte tussen auto's te hebben om mensen in en uit te laten stappen, aangezien auto's buiten de geparkeerde auto's zouden komen. Iets soortgelijks gebeurt in Parijs en biedt Nederlandse steden inspiratie.

Robot biedt voordelen

Een andere optie is robotgeassisteerd parkeren. Charles de Gaulle Airport in Parijs probeerde een slimme parkeeroplossing met een 'robotic valet'-systeem ontwikkeld door een Franse startup. Dit systeem neemt de frustratie weg van het rondrijden op zoek naar ruimte. In plaats daarvan zetten mensen hun auto af bij een speciale terminal en voeren ze hun vluchtinformatie in. De robot, 'Stan', klemt vervolgens de wielen vast en verplaatst de auto naar een veilige locatie, waarbij hij ervoor zorgt dat de auto klaar is voor de terugreis wanneer de passagier uit zijn vlucht stapt. Met dit systeem kunnen auto's dicht op elkaar worden gestapeld zonder dat er extra manoeuvreerruimte nodig is.

Trefwoorden: stad, parkeren, beleid, destinatie, gastvrijheid, bereikbaarheid

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...