Geplaatst op: 28-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

In ons land hebben we ‘Perspectief 2030’ waar we samen een stip op de horizon voor de bestemming Nederland hebben gezet. Een bestemming waar toerisme waardevol moet zijn voor alle Nederlanders en lusten en lasten in balans zijn. In Vlaanderen hebben ze met ‘Reizen naar Morgen’ een vergelijkbaar toekomstperspectief en streven ze naar een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. 

Grote vraag is hoe je een florerende bestemming meetbaar maakt. In Nederland wordt met de DDL-studie ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’ de basis daarvoor gelegd. In Vlaanderen zijn ze al een stapje verder en hebben ze een Bestemmingsbarometer ontwikkeld. 

Bestemmingsbarometer Vlaanderen

Dat nieuwe Vlaamse instrument is bedoeld om in kaart te brengen in welke mate een toeristische bestemming kan beschouwd worden als een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. Met de Bestemmingsbarometer kan nu voor het eerst ook objectief gemeten worden hoe het precies staat met dat evenwicht. 

Brede waaier aan indicatoren

Om het succes van toerisme in kaart te brengen wordt traditioneel bijna uitsluitend gekeken naar economische parameters, zoals aankomst- en overnachtingscijfers en de bijdrage van toerisme aan het bruto binnenlands product. Concreet verzamelt de Bestemmingsbarometer de beschikbare indicatoren voor bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek over verschillende jaren heen. Waar mogelijk werkt de barometer ook met richtinggevende drempelwaarden. 

Indicatoren voor bewoners, bezoekers en ondernemers

Voor bewoners zijn de algemene toeristische druk, de percepties ten opzichte van de positieve en negatieve impact van toerisme en het bestaande evenementenaanbod de belangrijkste indicatoren. Voor bezoekers kijkt de barometer naar de tevredenheid over accommodaties, attracties, transport en dienstverlening. Voor ondernemers bekijkt de barometer het aantal en de nettogroei in toeristische ondernemingen en de toeristische tewerkstelling. 

Maatschappelijk verantwoorde indicatoren

Daarnaast heeft de barometer ook oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de plek zijn de ruimtelijke spreiding en de seizoensspreiding van het toerisme belangrijke indicatoren, maar ook de ecologische voetafdruk van het internationale toerisme wordt in rekening gebracht. 

BarometerVlaanderen
Link: https://toerismevlaanderen.be/nl/cijfers-en-onderzoek/toeristische-barometers/bestemmingsbarometer
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: duurzaam toerisme, toekomst, toerisme, waardevol toerisme, onderzoek, bestemmingen, bezoekers, bewoners, bedrijven

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
40% Nederlanders bekend met AI
Artificial Intelligence is aan een opmars bezig. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. En het bevalt de Nederlander beter dan gedacht en dat heeft invloed op de arbeidsmarkt.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
03/04/24
Exclusief voor leden
Wat vinden wandelaars van de wandelnetwerken?
Wandelnetwerken krijgen een hoge waardering, zo blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet dat is uitgevoerd voor de provincies Drenthe, Overijssel, Utrecht en Limburg. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondervraagde wandelaars wel eens een wandelnetwerk gebruikt, waarbij zij gemiddeld een beoordeling van 8,0 aan de netwerken geven.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.

||| Agenda |||

23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...