Geplaatst op: 28-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

In ons land hebben we ‘Perspectief 2030’ waar we samen een stip op de horizon voor de bestemming Nederland hebben gezet. Een bestemming waar toerisme waardevol moet zijn voor alle Nederlanders en lusten en lasten in balans zijn. In Vlaanderen hebben ze met ‘Reizen naar Morgen’ een vergelijkbaar toekomstperspectief en streven ze naar een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. 

Grote vraag is hoe je een florerende bestemming meetbaar maakt. In Nederland wordt met de DDL-studie ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’ de basis daarvoor gelegd. In Vlaanderen zijn ze al een stapje verder en hebben ze een Bestemmingsbarometer ontwikkeld. 

Bestemmingsbarometer Vlaanderen

Dat nieuwe Vlaamse instrument is bedoeld om in kaart te brengen in welke mate een toeristische bestemming kan beschouwd worden als een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. Met de Bestemmingsbarometer kan nu voor het eerst ook objectief gemeten worden hoe het precies staat met dat evenwicht. 

Brede waaier aan indicatoren

Om het succes van toerisme in kaart te brengen wordt traditioneel bijna uitsluitend gekeken naar economische parameters, zoals aankomst- en overnachtingscijfers en de bijdrage van toerisme aan het bruto binnenlands product. Concreet verzamelt de Bestemmingsbarometer de beschikbare indicatoren voor bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek over verschillende jaren heen. Waar mogelijk werkt de barometer ook met richtinggevende drempelwaarden. 

Indicatoren voor bewoners, bezoekers en ondernemers

Voor bewoners zijn de algemene toeristische druk, de percepties ten opzichte van de positieve en negatieve impact van toerisme en het bestaande evenementenaanbod de belangrijkste indicatoren. Voor bezoekers kijkt de barometer naar de tevredenheid over accommodaties, attracties, transport en dienstverlening. Voor ondernemers bekijkt de barometer het aantal en de nettogroei in toeristische ondernemingen en de toeristische tewerkstelling. 

Maatschappelijk verantwoorde indicatoren

Daarnaast heeft de barometer ook oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de plek zijn de ruimtelijke spreiding en de seizoensspreiding van het toerisme belangrijke indicatoren, maar ook de ecologische voetafdruk van het internationale toerisme wordt in rekening gebracht. 

BarometerVlaanderen
Link: https://toerismevlaanderen.be/nl/cijfers-en-onderzoek/toeristische-barometers/bestemmingsbarometer
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: duurzaam toerisme, toekomst, toerisme, waardevol toerisme, onderzoek, bestemmingen, bezoekers, bewoners, bedrijven

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/22
Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).
08/08/22
Exclusief voor leden
Veel vakantiewerkers bieden zich aan via platform maar daar zit een risico aan vast
KVK ziet een sterke opmars van de platformeconomie. Dit valt bij de Kamer van Koophandel onder ‘overige zakelijke dienstverlening’ en kent een plus van 181% in vergelijking met 1 augustus vorig jaar.
05/08/22
Luchtvaart in het voorjaar nog 20% achter op niveau 2019
Vandaag gaf CBS de cijfers over de luchtvaart uit van het tweede kwartaal van 2022. In Nederland kwam toen een einde aan de coronamaatregelen maar internationaal golden nog veel maatregelen en daar had de luchtvaart last van. De vijf Nederlandse luchthavens telden 20% minder passagiers in vergelijking met het tweede kwartaal van 2019. Bij de grootste luchthaven, Schiphol, ging het om 22%.
22/07/22
Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust
Wie zijn de vakantiegangers aan de Belgische kust? Wat vinden ze van hun vakantie? Wat voor activiteiten ondernemen ze? En wat levert het op? Provinciaal toeristisch bedrijf Westtoer ondervroeg 10.000 vakantiegangers en vond de antwoorden.
21/07/22
Negatiefste consumenten ooit
Nederlandse consumenten zijn somberder dan ooit.
11/07/22
Exclusief voor leden
Veel meer recreatieve verplaatsingen van Nederlanders
Bij een daling van het aantal reizigerskilometers doen de recreatieve verplaatsingen het heel erg goed.
08/07/22
Groei internationale treinreizigers bij NS
Internationaal treinreizen zit in de lift. Dat blijkt uit de ticketverkoop van NS International over...
05/07/22
ETFI aan de slag met scenarioplanning op Antartica
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden gaat samen met universiteiten in Australië, het Verenigd Koninkrijk en Canada onderzoek doen naar de toekomst van toerisme op Antarctica.