Geplaatst op: 23-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers

 Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers

Maastricht Marketing initieert als eerste destinatiemanagement-organisatie in Nederland een samenwerking met hoteliers die zich collectief committeren aan een gezamenlijke communicatie-aanpak voor specifieke doelgroepen.

Via een gezamenlijk platform bundelen Maastricht Marketing en ruim twintig hoteliers hun krachten in een meerjarige communicatie-aanpak, gericht op specifieke doelgroepen. 'Fijnproevers' die zich aansluiten, krijgen insider-tips die hen inspireren om buiten de gebaande paden stad en regio te ontdekken. Ze worden verleid om rechtstreeks bij de hotels te boeken en krijgen parkeervoordeel bij Q-Park in Maastricht. De komende tijd worden er meer elementen aan de aanpak toegevoegd, zoals inspirerende verhalen en exclusieve voordelen op het gebied van cultuur, gastronomie, recreatie en winkelen.

Samen werken aan positioneren destinatie

Op 21 juni hebben Maastricht Marketing en deelnemende hoteliers hun handtekening gezet onder het convenant waarmee ze zich committeren aan de krachtenbundeling. Frans Willem Cox, voorzitter Samenwerkende Hotels Maastricht: "Het feit dat nu bij de start al 21 Maastrichtse hotels zich hebben verbonden aan dit initiatief geeft aan dat hoteliers het belang zien van een lange termijn commitment gericht op het positioneren van onze destinatie bij de juiste doelgroepen voor (doordeweeks) verblijf in de hotels van stad en regio. We hopen dat deze beweging in de toekomst verder gaat groeien."

Selectieve benadering

De pandemie heeft de Maatrichtse partners tot het inzicht gebracht dat de binnenlandse verblijfsbezoeker heel waardevol is wanneer deze selectief benaderd wordt. Deze bezoeker is te overtuigen om frequenter te komen en laat zich verleiden om meer van de regio te ontdekken. Maastricht Marketing richt zich op selecte doelgroepen die passen bij het profiel van Maastricht en de regio. Zij nemen de tijd om stad, cultuur en ommeland beter te leren kennen, en worden daarmee veelal ambassadeur van de stad. Algemener is gebleken dat de huidige bezoeker gevoelig is voor reizen die een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap. Onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas) en NBTC wees onlangs uit dat bezoekers zich goed laten sturen om naar andere locaties binnen een bestemming te gaan.

Tijd voor tegenwicht

In een recent artikel van National Geographic Traveler haalt een aantal experts ook aan dat de tijd rijp is voor een tegenwicht tegen de grote online boekingsplatforms. Daarin wordt een wereld geschetst waarin kleinere platforms hun eigen niche kunnen bedienen; precies dat wat Maastricht Marketing beoogt te doen. 

Subtiele sympathieke beweging

Deze inzichten hebben geleid tot een intensieve samenwerking om een fijnmazige, subtiele en sympathieke beweging naast de massale boekingsplatforms te starten. Een duurzame aanpak waarin destinatie, verblijf en beleving aan elkaar worden gekoppeld. Emmelyn Gijzen, Maastricht Marketing: "Mensen zijn nu meer dan ooit op zoek naar ervaringen die betekenisvol en exclusief zijn. Ook wij zagen deze ontwikkeling tijdens de pandemie versterken. Maastricht heeft ontzettend veel te bieden en geeft dat buitenlandgevoel in eigen land. Maar het gaat er wel om dat je de bezoeker aantrekt die bij jou past. Hierover zijn we het gesprek aangegaan met de hoteliers. Vanuit gezamenlijkheid starten we nu deze beweging ‘Fijnproevers’, een verbond van gelijkgestemden die het leven in deze stad waarderen én hun ervaringen willen delen. Hiermee willen we in een niche de juiste bezoekers aan ons binden en ambassadeurs creëren."

Initiatiefnemers

Fijnproevers is een initiatief van Maastricht Marketing en de volgende hotels: Kaboom Hotel, Buitenplaats Vaeshartelt, NH Maastricht, Townhouse Apartments, Townhouse Design Hotel & Spa, The Dutch, Bastion Hotel, Designhotel Maastricht, Hotel Van der Valk Maastricht, Kruisherenhotel, Teaching Hotel Château Bethlehem, Beaumont, Derlon Hotel, Mabi City Centre Hotel, The Student Hotel Maastricht, Apart Hotel Randwyck, Hotel Bigarré, Novotel Maastricht, Hotel Monastère, Dormio Resort Maastricht en Dormio Hotel De Prins van Oranje.

Link: https://www.bezoekmaastricht.nl/fijnproevers
Trefwoorden: marketing, horeca, hotels, dmo's, Limburg, platforms, doelgroepen

||| Blogs |||

12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/08/22
Recreatiegebied Park Vliegbasis Soesterberg internationaal in beeld door Vuelta
Op zaterdag 20 augustus komt La Vuelta (Ronde van Spanje) naar Utrecht. Het wielerpeloton doorkruist het Utrechtse landschap en een tussensprint ligt precies op de oude vliegbasis Soesterberg.
18/08/22
Noord-Holland zoekt projecten voor Circulaire Innovatie Top 20
Provincie Noord-Holland zoekt circulaire innovaties voor de eerste editie van de Noord-Hollandse Circulaire Innovatie Top 20.
17/08/22
38% Ondernemers ervaart belemmering door personeelstekort
Ondernemer zijn is al een intensieve klus maar door het personeelstekort stijgen de zorgen bij deze mensen die zo belangrijk zijn voor de economie. Extra reden tot zorg, de kosten stijgen.
16/08/22
Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.
16/08/22
Exclusief voor leden
Luchthaven Eindhoven kan door met vliegverkeer ook bij dichte mist
Luchthaven Eindhoven kon bij dichte mist niet door met de dagelijkse operatie door het ontbreken van hogere categorie Instrument Landing System.
15/08/22
Duurzame lelievlet geschonken door Zeewolde aan scouting
Tijdens de relatiedag van Nawaka op het Scoutinglandgoed op vrijdag 12 augustus 2022 schonk burgemeester Gerrit Jan Gorter namens gemeente Zeewolde een duurzame lelievlet aan het nationaal waterkamp van Scouting Nederland.
15/08/22
Aanpak droogte bij natuurbeheer
Wandelen en fietsen in de bossen, dat doen we steeds vaker maar de natuur ondervindt steeds meer schade door droogte, is de verwachting. Hoe gaat natuurbeheer daarmee om?
15/08/22
Smart mobility  informeert bezoekers Vuelta
Om zowel de duizenden toeschouwers als weggebruikers en aanwonenden te informeren over de bereikbaarheid zetten de provincies Utrecht, Noord Brabant en Gelderland Smart Mobility in.