Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers

 Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers

Maastricht Marketing initieert als eerste destinatiemanagement-organisatie in Nederland een samenwerking met hoteliers die zich collectief committeren aan een gezamenlijke communicatie-aanpak voor specifieke doelgroepen.

Via een gezamenlijk platform bundelen Maastricht Marketing en ruim twintig hoteliers hun krachten in een meerjarige communicatie-aanpak, gericht op specifieke doelgroepen. 'Fijnproevers' die zich aansluiten, krijgen insider-tips die hen inspireren om buiten de gebaande paden stad en regio te ontdekken. Ze worden verleid om rechtstreeks bij de hotels te boeken en krijgen parkeervoordeel bij Q-Park in Maastricht. De komende tijd worden er meer elementen aan de aanpak toegevoegd, zoals inspirerende verhalen en exclusieve voordelen op het gebied van cultuur, gastronomie, recreatie en winkelen.

Samen werken aan positioneren destinatie

Op 21 juni hebben Maastricht Marketing en deelnemende hoteliers hun handtekening gezet onder het convenant waarmee ze zich committeren aan de krachtenbundeling. Frans Willem Cox, voorzitter Samenwerkende Hotels Maastricht: "Het feit dat nu bij de start al 21 Maastrichtse hotels zich hebben verbonden aan dit initiatief geeft aan dat hoteliers het belang zien van een lange termijn commitment gericht op het positioneren van onze destinatie bij de juiste doelgroepen voor (doordeweeks) verblijf in de hotels van stad en regio. We hopen dat deze beweging in de toekomst verder gaat groeien."

Selectieve benadering

De pandemie heeft de Maatrichtse partners tot het inzicht gebracht dat de binnenlandse verblijfsbezoeker heel waardevol is wanneer deze selectief benaderd wordt. Deze bezoeker is te overtuigen om frequenter te komen en laat zich verleiden om meer van de regio te ontdekken. Maastricht Marketing richt zich op selecte doelgroepen die passen bij het profiel van Maastricht en de regio. Zij nemen de tijd om stad, cultuur en ommeland beter te leren kennen, en worden daarmee veelal ambassadeur van de stad. Algemener is gebleken dat de huidige bezoeker gevoelig is voor reizen die een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap. Onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas) en NBTC wees onlangs uit dat bezoekers zich goed laten sturen om naar andere locaties binnen een bestemming te gaan.

Tijd voor tegenwicht

In een recent artikel van National Geographic Traveler haalt een aantal experts ook aan dat de tijd rijp is voor een tegenwicht tegen de grote online boekingsplatforms. Daarin wordt een wereld geschetst waarin kleinere platforms hun eigen niche kunnen bedienen; precies dat wat Maastricht Marketing beoogt te doen. 

Subtiele sympathieke beweging

Deze inzichten hebben geleid tot een intensieve samenwerking om een fijnmazige, subtiele en sympathieke beweging naast de massale boekingsplatforms te starten. Een duurzame aanpak waarin destinatie, verblijf en beleving aan elkaar worden gekoppeld. Emmelyn Gijzen, Maastricht Marketing: "Mensen zijn nu meer dan ooit op zoek naar ervaringen die betekenisvol en exclusief zijn. Ook wij zagen deze ontwikkeling tijdens de pandemie versterken. Maastricht heeft ontzettend veel te bieden en geeft dat buitenlandgevoel in eigen land. Maar het gaat er wel om dat je de bezoeker aantrekt die bij jou past. Hierover zijn we het gesprek aangegaan met de hoteliers. Vanuit gezamenlijkheid starten we nu deze beweging ‘Fijnproevers’, een verbond van gelijkgestemden die het leven in deze stad waarderen én hun ervaringen willen delen. Hiermee willen we in een niche de juiste bezoekers aan ons binden en ambassadeurs creëren."

Initiatiefnemers

Fijnproevers is een initiatief van Maastricht Marketing en de volgende hotels: Kaboom Hotel, Buitenplaats Vaeshartelt, NH Maastricht, Townhouse Apartments, Townhouse Design Hotel & Spa, The Dutch, Bastion Hotel, Designhotel Maastricht, Hotel Van der Valk Maastricht, Kruisherenhotel, Teaching Hotel Château Bethlehem, Beaumont, Derlon Hotel, Mabi City Centre Hotel, The Student Hotel Maastricht, Apart Hotel Randwyck, Hotel Bigarré, Novotel Maastricht, Hotel Monastère, Dormio Resort Maastricht en Dormio Hotel De Prins van Oranje.

Link: https://www.bezoekmaastricht.nl/fijnproevers
Trefwoorden: marketing, horeca, hotels, dmo's, Limburg, platforms, doelgroepen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...