Geplaatst op: 16-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk

DMO content en merk

Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Groningse dmo\'s leveren content voor gezamenlijk aanbod.

Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.

Erich Wünker (Wethouder gemeente Oldambt en vertegenwoordiger vanuit de Vereniging Groninger Gemeenten), Mirjam Wulfse (Gedeputeerde provincie Groningen), Edwin van der Woude (directeur stichting ZO Groningen en vertegenwoordiger van alle regio marketing organisaties) en Barbara Risselada (directeur Marketing Groningen), kwamen bij elkaar om het convenant te tekenen. De betrokken partijen leggen hiermee de manier van samenwerken, rollen en verantwoordelijkheden vast. Het aanbod is meteen ook zichtbaar voor de potentiële bezoeker, met een nieuwe regionale indeling.

Toeristisch aanbod

De beste bezienswaardigheden, uitjes, restaurants en overnachtingen uit de provincie zijn nu gebundeld op visitgroningen.nl. De provincie is hier opgedeeld in acht toeristische regio's: Waddenland, Westerkwartier, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen, Veenkoloniën en Stad. Het uitgesproken karakter en eigen gevoel dat leeft in elke regio, komt terug in het toeristische aanbod op de webpagina. 

Ook heeft iedere regio in samenwerking met Marketing Groningen een magazine in Merk Groningen huisstijl ontwikkeld. De magazines nemen je mee op ontdekkingstocht door de regio. Met highlights, tips, routes en omwegen. De magazines zijn online te bekijken op de regio pagina’s van visitgroningen.nl en verkrijgbaar bij toeristische informatiepunten, VVV’s en veel ondernemers in de regio’s. 

Samenwerking

De samenwerking tussen Marketing Groningen en regionale marketingorganisaties moet toeristisch Groningen beter zichtbaar en herkenbaar maken. Daarbij is het samen uitdragen en vermarkten van het DNA van Groningen bijzonder. 

Stellig meldt de provincie Groningen dat bijna nergens de handen zo ineengeslagen worden om samen het verhaal en het DNA van een bestemming uit te dragen met één gedeeld verhaal van Groningen met één stem en één gezicht met behulp van de nieuwe huisstijl van Merk Groningen en het online platform visitgroningen.nl. Deze samenwerking zorgt voor een grotere bekendheid van het Groninger vrijetijdsaanbod en bereidheid van bezoekers om hier langer te blijven. Het versterkt de trots van de Groningers op hun eigen gebied.

Achter die samenwerking zit ook een financieel voordeel. Het is ook mogelijk om personeel en financiën efficiënter in te zetten. 

Regierol en levering content verdeeld

Marketing Groningen richt zich op het beheer van de website, het merk Groningen en campagnes. Organisaties uit de regio leveren actuele informatie aan en zijn de verbindende schakel tussen ondernemers in het gebied. De provincie en gemeenten gaan de samenwerking monitoren en voeren periodiek overleg met de betrokken partijen.
Trefwoorden: DMO, merk, online, marketing, samenwerking

||| Blogs |||

12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/08/22
Hoe positioneer je je regio als wijnbestemming?
Dmo Visit Zuid-Limburg positioneert de regio graag als wijngebied. Dat doet het met routes maar om de beleving van wijn naar een hoger niveau te brengen gebeurt dat ook door lichte ondersteuning in pr van het tijdelijk Wijnrestaurant op het Land.
19/08/22
Exclusief voor leden
Hiswa te Water 2022 biedt grote diversiteit
Directeur Arjen Rahusen van de Hiswa te Water is trots dat de beurs van dit jaar alle records van de voorgaande edities in Lelystad zal verbreken. "Na twee verloren Corona jaren is het fijn dat de bedrijven in de watersport zich loyaal hebben getoond en massaal op de beurs hebben ingeschreven."
19/08/22
Inflatie raakt consument steeds harder
De Nederlandse economie is sterk uit de coronacrisis gekomen bleek twee dagen geleden uit CBS-cijfers over het eerste halfjaar maar CPB waarschuwt nu voor hoge inflatie en dat kan van invloed zijn op de aanschaf van reizen en dagjes uit.
18/08/22
Recreatiegebied Park Vliegbasis Soesterberg internationaal in beeld door Vuelta
Op zaterdag 20 augustus komt La Vuelta (Ronde van Spanje) naar Utrecht. Het wielerpeloton doorkruist het Utrechtse landschap en een tussensprint ligt precies op de oude vliegbasis Soesterberg.
18/08/22
Noord-Holland zoekt projecten voor Circulaire Innovatie Top 20
Provincie Noord-Holland zoekt circulaire innovaties voor de eerste editie van de Noord-Hollandse Circulaire Innovatie Top 20.
17/08/22
38% Ondernemers ervaart belemmering door personeelstekort
Ondernemer zijn is al een intensieve klus maar door het personeelstekort stijgen de zorgen bij deze mensen die zo belangrijk zijn voor de economie. Extra reden tot zorg, de kosten stijgen.
16/08/22
Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.
16/08/22
Exclusief voor leden
Luchthaven Eindhoven kan door met vliegverkeer ook bij dichte mist
Luchthaven Eindhoven kon bij dichte mist niet door met de dagelijkse operatie door het ontbreken van hogere categorie Instrument Landing System.