Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-06-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Van feestgrot naar een feest met 3D grotschilderingen

Van feestgrot naar een feest met 3D grotschilderingen

De alom bekende feestgrot in Valkenburg, bestaat niet meer. Daar waar vele bruidsparen hun huwelijk vierden en menige feestgangers een onvergetelijke tijd hadden is de afgelopen maanden hard gewerkt aan een compleet nieuwe attractie in de grotten van Valkenburg. In opdracht van MergelRijk, waar de attractie onderdeel van wordt, toverde een team van de allerbeste internationale 3D kunstenaars de voormalige feestgrot om tot één groot nieuw feest. Met 3Dkunstwerken, geschilderd op de muren en vloeren van de ondergrondse feestzaal in de mergelgroeve. MergelRijk zet hiermee de eeuwenoude traditie voort van het maken van schilderingen op de wanden van grotten. Maar dan met een nieuwe dimensie.

 

Opening

De eer om als eerste de spectaculaire 3D kunst te mogen aanschouwen, was aan Kevin Rouwette, de kersverse wethouder van o.a. toerisme, recreatie, kunst en cultuur van gemeente Valkenburg aan de Geul. Rouwette beschreef het 3D grotschilderen als een belangrijke aanwinst voor Valkenburg. ‘Toerisme, recreatie, kunst en cultuur komen hier allen samen op een kwalitatief hoogstaand niveau. Precies hetgeen waar de gemeente in haar toekomstvisies op inzet’. 

 

De 3D beleving is enkel door een cameralens waar te nemen, waarmee MergelRijk helemaal inspeelt op de huidige generatie. De generatie waarvan iedereen er voortdurend op uit is om met zijn of haar telefoon de leukste foto’s te schieten en deze meteen te delen op diverse socials. 

 

MergelRijk heeft met deze verandering van feestgrot naar een nieuwe, ‘instagrammable’ attractie, laten zien hoe een eeuwenoude traditie, die hoort bij de grotten, op hedendaagse wijze voortgezet kan worden.

Link: https://mergelrijk.nl
Trefwoorden: Mergelgrot, feestgrot

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.