Geplaatst op: 14-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Aandacht en training nodig voor inclusieve reis- en verblijfsindustrie

Aandacht en training nodig voor inclusieve reis- en verblijfsindustrie
De helft (50%) gaat op zoek naar attracties of activiteiten die speciaal bedacht zijn voor LGBTQ+ gemeenschap. Foto: Booking.com
In de afgelopen jaren kregen de maatschappelijke doelen in de vrijetijdseconomie veel aandacht. Inclusiviteit heeft nog een lange weg te gaan. 76% van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers hebben ongastvrije en ongemakkelijke ervaringen tijdens het reizen. Er zijn gelukkig ook veel positieve reiservaringen.

Dat blijkt uit onderzoek van Booking.com, uitgevoerd onder LGBTQ+ reizigers in 25 landen wereldwijd, toont aan dat negatieve ervaringen het meest voorkomen als Nederlandse reizigers zich in openbare ruimtes begeven (23%). 

Bijna de helft (46%) van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers zien reizen als een tijd om te ontspannen en mentaal tot rust te komen. De realiteit is echter anders door obstakels en situaties, waar mensen die buiten deze groep vallen nooit aan hoeven te denken. Meer dan de helft (52%) van de LGBTQ+ reizigers heeft enige vorm van discriminatie ervaren tijdens het reizen, bijvoorbeeld door stereotyperingen (23%) of door te worden aangestaard, uitgelachen, of uitgescholden door andere reizigers (16%) en/of door de lokale bevolking (18%). 

Directe invloed op reis en bestemming

61% zegt dat lid zijn van de LGBTQ+ gemeenschap invloed heeft op de beslissingen die ze nemen bij het plannen van een reis, de activiteiten die ze doen (58%) en misschien wel >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: LBBTQ+, inclusiviteit, hospitality, reizen, steden, accommodatie

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/01/23
Run op proefslapen in buitenlandse vakantieparken
Vakantieliefhebbers hebben zich de afgelopen weken massaal aangemeld om te komen proefslapen bij vak...
30/01/23
Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken
De Interhome Group heeft via een strategische samenwerking met de Deense vakantiewoningaanbieder Sol...
30/01/23
Exclusief voor leden
Meer boekingen van kampeerders
In de maand januari ontving Vacansoleil een kwart meer boekingen dan in januari 2019. Na de coronajaren constateert de touroperator voor campingvakantie dat Nederland vol inzet op een vakantie op de camping deze zomer. Welke bestemmingen zijn hot? Die kampeerders gaan opvallend vaak ver weg.
27/01/23
Nederland boekt zomervakantie weer vanouds op tijd
Het vroegboekgedrag van Nederlandse vakantiegangers is weer ­­­terug op het niveau van voor coron...
26/01/23
Steeds meer mensen gaan er samen tussenuit
Sinds afgelopen zomer ziet Groepen.nl een sterke toename in de vraag naar het verblijf in groepsaccommodaties. Deze trend naar gezamenlijk verblijf zet ook dit jaar (2023) sterk door.
26/01/23
Suncamp introduceert: campingadvies van de CampingGuru
Wil jij alles weten over jouw favoriete camping? Stel je campingvraag dan aan de persoon die echt op de camping is geweest. Vanaf nu is dat mogelijk. Suncamp introduceert de CampingGuru.
18/01/23
Exclusief voor leden
SVR houdt in 2023 weer vakantiebeurzen
Zaterdag 21 januari wordt de eerst consumentenbeurs gehouden van aanbieder in kleinschalige campings Stichting Vrije Recreatie (SVR). “De eerste SVR-vakantiebeurs na de coronaperikelen van de afgelopen jaren,” meldt de organisatie. In de Expo Houten vindt de aftrap plaats van de eerste van een serie van vier SVR-beurzen.
17/01/23
Fors minder bezoek voor Vakantiebeurs, organisatie toch tevreden
De Vakantiebeurs 2023 heeft ruim 65.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er veel minder dan de vorige editie in 2020 toen nog 101.000 bezoekers de beurs bezochten. Ook de vakdag trok met bijna 8.000 reisprofessionals minder bezoek. In 2020 waren dat er nog 12.000. Toch blikt de organisatie tevreden terug.