Geplaatst op: 31-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Margot Tempelman en de oplossingen voor de arbeidsmarktcrisis

Margot Tempelman en de oplossingen voor de arbeidsmarktcrisis
Margot Tempelman.

De krapte op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest, meldde CBS in mei van dit jaar. Toch wil de toeristische en gastvrijheidssector graag jonge talenten aantrekken en ervaren krachten behouden. Dat geldt zeker voor het toerisme in Zeeland. Margot Tempelman is expert arbeid en human capital en zij kijkt kritisch naar deze opgaven tijden de online uitzending Actieagenda en de boost voor Bestemming Nederland op donderdag 9 juni om 12.00.

Zeeland heeft veel ambities met toerisme. Het is goed voor de economie maar de sector biedt ook veel perspectief voor werknemers en het biedt oplossingen voor maatschappelijke doelen. Ondertussen werkt Zeeland ook aan perspectief 2030 waarbij gastvrijheid een prioriteit heeft. Deze provincie heeft talenten nodig. Het is niet makkelijk om aan jonge talenten te komen en de goede arbeidskrachten die tijdens de pandemie ander werk zochten terug te halen. Human capital is echt kapitaal voor deze bekende toeristische regio. Daarover gaan we in gesprek met Margot Tempelman die zowel de onderzoeken kent maar ook de praktijk van de ondernemers in Zeeland.

Vragen en de oplossingen?

Weet zij oplossingen voor de arbeidsmarktcrisis waarin we zitten? Wat adviseert Margot aan de nieuwe generatie professionals in het vakgebied in toerisme? Wat kunnen ondernemers leren van deze krappe tijden die groei in de weg staat? Schrijf je in en kijk mee op donderdag 9 juni om van 12.00 tot 13.00 met de gratis online inspiratiesessie Actieagenda en de boost voor Bestemming Nederland.

Margot over 'haar' HZ Kenniscentrum Kusttoerisme: "Met strategisch inzicht, ervaring en met mijn passievolle vermogen om mensen bij elkaar te brengen werk ik aan een breed scala onderzoeken binnen de toeristische sector. Zowel lokaal, regionaal als Europees. Met veel plezier geef ik leiding aan het team HZ Kenniscentrum Kusttoerisme."

Trefwoorden: inspiratiesessie, trendcongres, actieagenda, perspectief young professional,

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/22
Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).
11/08/22
Serieus met kunst omgaan in vakantieparken
Bij menig hotel of vakantiepark vind je een mooie foto aan de wand van de kamermuur en dat is het dan. Dat kan stukken beter. Een voorbeeld van een nieuwe luxe accommodatie in Griekenland waar kunst met zorg is geselecteerd.
05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
04/08/22
Exclusief voor leden
Ook forse prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het CBS komt vandaag met een recordinflatie. Hoe hebben de afgelopen maanden de prijzen zich in de vrijetijdssector ontwikkeld?
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
29/07/22
Wat zijn beste strandpaviljoens en stranden van Nederland?
De prijzen voor beste strandpaviljoens zijn weer uitgereikt. Dit jaar met maar liefst 5 nationale prijzen. Wie zijn de winnaars en is het perfect toeven?
18/07/22
De groei van de loonkosten
De loonkosten per gewerkt uur van werknemers zijn in 2021 met 1,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is minder dan in 2020, toen de loonkosten nog met 4,3% stegen, de sterkste stijging na 2002. In de horeca daalden de loonkosten juist. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
14/07/22
Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers
Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. . Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek.