Geplaatst op: 27-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

KLM verkoopt tot zondag minder tickets

Luchthaven Schiphol komt met actieplan voor de zomer

KLM verkoopt tot zondag minder tickets
Schiphol vraagt aan airlines om slots in te leveren. Maar willen deze partners dat wel?

Om mee te helpen de drukte op Schiphol te verminderen heeft KLM besloten om minder tickets te verkopen. KLM vermindert het aantal tickets tot en met komende zondag. Schiphol komt met een actieplan om de zomerdrukte aan te pakken.

Dan loopt het lange Hemelvaartweekend af en wordt de druk van het aantal passagiers op de luchthaven waarschijnlijk weer minder. 

KLM kreeg ook veel vragen van klanten die de lange wachtrijen niet aandurfden. Hen is een omboekregeling aangeboden.

Schiphol komt met zomerplan

Schiphol bereidt zich voor op de zomer. Een arbeidsmarktcampagne moet meer lucht bieden. Het is nog de vraag of in deze krappe arbeidsmarkt het personeelstekort voor de zomer gedeeltelijk of helemaal wordt weggewerkt. In ieder geval wordt het aantal slots verlaagd voor luchtvaartmaatschappijen. Minder slots betekent minder vliegtuig- en passagiersbewegingen.

De nieuwe regels, die dienen als slot op de deur, gelden van 1 juni tot en met 28 augustus 2022 en zijn onderdeel van een pakket maatregelen om de drukte op Schiphol te verminderen. De nieuwe regels zijn door Schiphol opgesteld in overleg met de onafhankelijke slotcoördinator en besproken met luchtvaartmaatschappijen. 

Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol bezitten zogeheten slots. Een slot is het tijdstip waarop een vliegtuig mag opstijgen of landen. Door de nieuwe regels is een luchtvaartmaatschappij die een slot niet gebruikt ervan verzekerd dat een andere luchtvaartmaatschappij dat gat niet opvult. Ook behouden luchtvaartmaatschappijen de historische rechten op een slot als zij die deze zomer niet gebruiken.  

Schiphol verwacht dat luchtvaartmaatschappijen met de aangepaste regels een deel van hun slots eerder terug zullen geven. Dat leidt tot minder vluchten en maakt een betere planning mogelijk. Er zijn verschillende redenen waarom luchtvaartmaatschappijen besluiten een slot niet te gebruiken. Het staat nog niet vast dat airlines hun slot willen inleveren. Schiphol werkt aan deze oplossingen in overleg met luchtvaartmaatschappijen, touroperators en vakbonden. 

Vier actielijnen 

De aangepaste slotregels zijn onderdeel van een pakket maatregelen waar Schiphol aan werkt om de drukte op de luchthaven aan te pakken. Er zijn vier actiepunten.

> Aantrekken medewerkers 
> Aantrekkelijk werken op Schiphol 
> Optimaliseren van de operatie, waaronder extra crowd control en extra inzet personeel 
> Creëren maakbare operatie, waaronder verbeterde afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning, uitplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en aangepaste 
slotregels 
Trefwoorden: KLM, Schiphol, drukte, luchthaven, reizen, vliegen, touroperator

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.