Geplaatst op: 23-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Is de winstwaarschuwing nodig?

Inspiratiesessie Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland op donderdag 9 juni

Is de winstwaarschuwing nodig?
Anouk van Eekelen (NBTC) is spreker tijdens de inspiratiesessie 'Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland'. Foto: NBTC
Anouk van Eekelen is een van de topsprekers bij de gratis online inspiratiesessie 'Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland'. Anouk weet perfect te vertellen over de kansen en uitdagingen waar Nederland mee te maken heeft. 

Schrijf je in voor donderdag 9 juni 2022 Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland. In een uur word je bijgepraat over de Actieagenda, de uitzending is van 12.00 tot 13.00.

Volgens Anouk van Eekelen, Manager bestemmingsontwikkeling bij NBTC is toerisme echt een sector in transitie met Perspectief 2030 als onze stip aan de horizon. "Het gaat niet meer alleen over promotie, maar juist ook over bestemmingsmanagement, met een focus op het gedeelde belang van bezoekers, bewoners en bedrijven. Daarvoor moeten we veel breder kijken naar toerisme met naast economische voordelen ook sociale impact en effecten op de leefomgeving." 

Haar advies vooraf aan de bijeenkomst: "Maak daarom de impact van toerisme en recreatie op je regio zo positief mogelijk.” Om die doelen te realiseren is het belangrijk dat toerisme een integraal onderdeel wordt van het beleid. Van Eekelen was enthousiast over de regionale en lokale doorvertalingen van het gedachtengoed van Perspectief 2030. Maar ze is ook kritisch. "Ik geef daarom maar alvast een winstwaarschuwing. De uitvoering kost tijd en is echt een langetermijnaanpak."

Hoe het zit met de winstwaarschuwing, daar vraagt dagvoorzitter Marieke van Meurs zeker naar. Anouk heeft een presentatie en daarna volgen de ongetwijfeld scherpe vragen.


Deze uitzending komt tot stand door ondersteuning van de volgende partners:
Breda University, Inholland hogeschool, LOI hogeschool, Saxion hogeschool, NHL Stenden hogeschool, HZ University of applied sciences en Kennisnetwerk Destinatie Nederland.
Trefwoorden: evenement, actieagenda, toerisme, recreatie, beleid, ondernemer, opleiding, LOTM

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.