Geplaatst op: 20-05-2022
Auteur: NRIT redactie

Consumentenvertrouwen mei extreem laag net als de koopbereidheid

Consumentenvertrouwen mei extreem laag net als de koopbereidheid

Consumenten bleven in mei 2022 nagenoeg even negatief als in april, toen het consumentenvertrouwen naar het laagste niveau ooit daalde. De koopbereidheid doet het niet beter.

Het consumentenvertrouwen kwam in mei uit op -47, tegen -48 in april. Zowel het oordeel van consumenten over de economie als de koopbereidheid veranderde in mei nauwelijks. Met -47 lag het consumentenvertrouwen in mei ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in april 2022 de laagste stand ooit (-48). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Ook koopbereidheid blijft vrijwel hetzelfde

De koopbereidheid kwam in mei uit op -33, tegen -34 in april. Consumenten waren minder negatief over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden, maar vonden de tijd voor het doen van grote aankopen nog ongunstiger dan in april. Nooit eerder oordeelden zoveel consumenten hier zo negatief over. Hun oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.
Trefwoorden: vertrouwen, economie. kopen

||| Blogs |||

25/01/23
Natuurlijk ben ik voor een integrale aanpak, maar hoe bereik ik die nu?
Een vraag die ik regelmatig van beleidsambtenaren krijg, is: die integraliteit, hoe bereik ik die nu? Laat ik eerlijk zijn: dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er gemeenten en provincies die hierin al aardig op weg zijn, en die zijn óók ooit ergens begonnen.
01/12/22
Drie “misverstanden” op weg naar klimaatneutraal toerisme
Dat de toeristische sector voor een enorme verduurzamingsopgave staat moge inmiddels duidelijk zijn ...
12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

31/01/23
Even genieten van licht en Amsterdam
Het Amsterdam Light Festival 2022 - 2023 is weer voorbij. Wekenlang konden Amsterdammers en toeristen genieten van prachtige lichtkunstwerken. Droom even weg bij deze mooie beelden.
31/01/23
Exclusief voor leden
Trend: 40% financiering buiten banken om
Wie een beetje oplet in het vakgebied toerisme ziet steeds vaker nieuwe producten en diensten opduiken die op andere manieren de investering bij elkaar sprokkelen dan via de klassieke weg van de bank. Ronald Kleverlaan van Stichting MKB Financiering reageert op de ontwikkeling.
30/01/23
Run op proefslapen in buitenlandse vakantieparken
Vakantieliefhebbers hebben zich de afgelopen weken massaal aangemeld om te komen proefslapen bij vak...
30/01/23
Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken
De Interhome Group heeft via een strategische samenwerking met de Deense vakantiewoningaanbieder Sol...
30/01/23
Roompot trotse partner van DELTA Ride for the Roses
Eén op de drie mensen krijgt ooit kanker. In Nederland zijn dat elk jaar ongeveer 115.000 men...
30/01/23
Werkzaamheden in Wolfheze voor betere balans tussen natuur en recreatie
Voor een betere balans tussen natuur en recreatie start Natuurmonumenten vanaf maandag 13 februari 2...
30/01/23
Exclusief voor leden
Meer boekingen van kampeerders
In de maand januari ontving Vacansoleil een kwart meer boekingen dan in januari 2019. Na de coronajaren constateert de touroperator voor campingvakantie dat Nederland vol inzet op een vakantie op de camping deze zomer. Welke bestemmingen zijn hot? Die kampeerders gaan opvallend vaak ver weg.
30/01/23
Van spullen naar ervaringen
ABN AMRO komt met interessante cijfers over de vrijetijdssector uit haar transactiedata. In december 2022 werd ten opzichte van december 2019 na inflatiecorrectie ruim 7% meer door Nederlandse consumenten uitgegeven. In vrijwel alle branches van de vrijetijdssector groeiden de bestedingen. Belangrijkste conclusie is dat voor de Nederlandse consument het opdoen van ervaringen belangrijker is geworden dan het kopen van spullen.