Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

easyJet herstelt snel van pandemie

easyJet herstelt snel van pandemie
Afbeelding van Cristina White via Pixabay

Deze zomer vliegt easyJet bijna weer op pré-coronaniveau. De ticketverkoop loopt als een speer, de omzet groeit spectaculair vanuit een diep dal en het verlies loopt scherp terug. Ook rond duurzaamheid maakt de luchtvaartmaatschappij stappen.

Luchtvaartmaatschappij easyJet kijkt met optimisme naar zomer van 2022. Voor het derde kwartaal is al 76% van de aangeboden capaciteit verkocht. Die capaciteit ligt in het derde kwartaal op 90% in vergelijking met 2019. De laatste 10 weken lag de verkoop zelfs 6% boven die van 2019. Ook de verkochte tickets voor het vierde kwartaal liggen 15% voor op 2019. In dat kwartaal ligt de capaciteit op 97% van 2019. De opgekropte vraag naar reizen en de opheffing van de reisbeperkingen zorgden samen voor een sterk en aanhoudend herstel. easyJet heeft tijdens de pandemie haar netwerk ingrijpend aangepast en 1,5 miljoen stoelen verplaatst naar de sterkste markten.

Sterk en aanhoudend herstel

Johan Lundgren, CEO van easyJet zei in een toelichting: ""easyJet heeft zijn verliezen jaar op jaar verminderd, in lijn met de marktverwachtingen. De opgekropte vraag naar reizen en de opheffing van de reisbeperkingen zorgden samen voor een sterk en aanhoudend herstel, dat verder verbeterd is door acties die wij zelf hebben genomen. Deze houden onder andere in: de radicale herverdeling van vliegtuigen binnen ons netwerk, waardoor meer dan 1,5 miljoen stoelen naar de best presterende markten zijn verplaatst, en de stapsgewijze verandering in de aanvullende producten die we aanbieden, die voor hogere inkomsten zorgen. Beide hebben bijgedragen aan de stijging van de totale opbrengst met 9% ten opzichte van dezelfde periode in FY19. Dit alles werpt niet alleen nu vruchten af, maar biedt ook betere vooruitzichten voor de toekomst, naarmate nog meer passagiers vluchten boeken.”

In de tweede helft van het jaar hebben vrijetijds en binnenlandse routes zich volledig hersteld met een capaciteit van respectievelijk 113% en 104% van 2019 niveaus, terwijl het zakelijke en stadsverkeer zich blijft herstellen maar wel met een vraag die momenteel onder 2019 niveaus ligt.

Veel passagiers komen terug

De luchtvaartmaatschappij vervoerde in de eerst jaarhelft 23,4 miljoen passagiers, een jaar eerder waren dat er slechts 4,1 miljoen. De aangeboden capaciteit lag het eerste kwartaal op 30,3 miljoen stoelen. De omzet groeide van 240 miljoen pond naar 1,4 miljard pond. In de eerste helft van boekjaar 2021-2022 heeft easyJet een verlies van 545 miljoen pond geleden. Dat was minder dan in dezelfde periode van het vorige boekjaar toen het verlies 701 miljoen pond bedroeg. Totale omzet groeide van 240 miljoen pond naar 1,498 miljoen pond.

Race to zero

Tegelijk kondigde de luchvaartmaatschappij nieuwe tussentijdse duurzame doelstellingen aan. In november vorig jaar heeft easyJet toegezegd mee te doen aan Race to Zero, een initiatief van de Verenigde Naties. Vandaag maakt de luchtvaartmaatschappij haar tussentijdse CO2-reductiedoelstelling bekend: een verbetering van de koolstofuitstoot intensiteit van 35% voor 2035, ten opzichte van een 2020-basislijn. Sinds 2000, gedurende een periode van 20 jaar, heeft easyJet haar CO2-uitstoot per passagier per kilometer al met een derde verminderd. Een grote rol daarin speelt de vlootvernieuwing. Alle nieuwe vliegtuigen die tussen boekjaar 22 en 28 worden geleverd, zijn Airbus NEO-vliegtuigen. Deze zijn minstens 15% zuiniger dan de vliegtuigen die ze vervangen en zorgen voor een geluidsreductie van 50%. Daarnaast pleit easyJet voor een modernisering van het luchtruim waardoor efficienter kan worden gevlogen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...