Geplaatst op: 19-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

KHN kritisch over voorbereiding overheid op nieuwe coronacrisis

KHN kritisch over voorbereiding overheid op nieuwe coronacrisis
Alle maatregelen hebben een financiële impact.
Horecaorganisatie KHN pleit ervoor dat de overheid concrete plannen maakt om een mogelijk nieuwe coronacrisis goed op te vangen. Het is van mening dat de overheid niet kan verwachten dat alleen bedrijven zich voorbereiden. Daarbij moet duidelijk zijn welke maatregelen effectief zijn.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "Ik vind het enorm teleurstellend. Na twee heftige jaren zou je toch verwachten dat er inmiddels maatregelen zijn genomen om een herhaling dit najaar te voorkomen. Een coronabestendige zorg moet de komende tijd dé prioriteit van het kabinet zijn. Het kan niet waar zijn dat (horeca)bedrijven straks weer gesloten worden omdat de zorg het niet aankan.”

KHN meldt dat het kabinet verschillende branches heeft gevraagd met een plan te komen voor als het coronavirus weer oplaait. Die snappen dat ondernemers ook zelf kritisch moeten kijken naar hun bedrijfsmodel om beter bestand te zijn tegen omzetfluctuaties van eventuele beperkende maatregelen. Echter kan men niet verwachten dat ondernemers na twee coronajaren zichzelf vrijwillig beperkingen opleggen als daar helemaal niets tegen over staat. Elke beperking heeft namelijk een financiële impact. En als je als kabinet van mening bent dat bijna alles nu ondernemersrisico is, dan moet je wel zorgen voor inzicht, voorspelbaarheid én een wetenschappelijke onderbouwing van scenario’s en bijbehorende maatregelen. Zo kan het kabinet niet aangeven welke maatregelen de afgelopen twee jaar het meest effectief zijn geweest. Dit terwijl het voor ondernemers van cruciaal belang is om te weten of bijvoorbeeld het mondkapje meer effect heeft gehad dan verplicht zitten, of dat verplicht reserveren meer effect had dan een CTB-controle. Alleen met deze informatie kun je als sector met een gedegen voorstel komen.  

"Meedenken onder duidelijke voorwaarden"

Robèr Willemsen: "Uiteraard willen we als horecabranche ook meedenken, maar dan wel onder duidelijke voorwaarden. Denk hierbij aan een gedegen zorgcapaciteit en een goede samenwerking bij het opstellen van plannen. Daar hoort ook bij dat wanneer van de horeca wendbaarheid wordt verwacht, er ook steun wordt verleend wanneer maatregelen aantoonbare impact hebben op de verdiencapaciteit. Steun moet maatwerk worden en afhankelijk zijn van de impact van maatregelen op een bedrijf.”
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona, beleid, overheid

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.