Geplaatst op: 18-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Unieke receptie en VVV bij Landal de Lommerbergen

Unieke receptie en VVV bij Landal de Lommerbergen

Op 17 mei is het nieuwe receptiegebouw geopend van Landal De Lommerbergen. Het is een bijzondere combinatie geworden tussen een eigentijdse receptie voor het Landal park en een interactief VVV Inspiratiepunt. Bezoekers krijgen op een verrassende manier informatie over het park en de omgeving. De ruimte is gethematiseerd naar de legende van Sint-Joris en de Draak, die een belangrijke rol speelt in de gemeente Beesel.

 

Bij binnenkomst in de receptie valt direct de enorme drakenstaart op die door de ruimte slingert. De natuurlijke uitstraling van de omgeving is vertaald in het gebruik van natuurlijke houtmaterialen. Op de wanden zijn grote beelden opgenomen en tips om er op uit te gaan.


Interactieve elementen

Op diverse plekken zijn interactieve elementen toegevoegd. Zo is er een verhalenboom met tips en verhalen van de boswachter of de burgemeester van Beesel. Of je kunt je hand op een drakenpoot leggen, waarna er informatie verschijnt over een bezienswaardigheid. Bijzonder zijn ook de twee drakeneieren met informatie over streekproducten en natuur. In de eieren zijn schermen, vitrines en diverse andere technieken gebruikt om bezoekers te inspireren.

 

Aansluiting bij het DNA van Beesel

Bij de inrichting is aansluiting gezocht bij het DNA van de gemeente Beesel en specifiek bij het thema draken en draaksteken. Het draaksteken is immaterieel erfgoed en nog iedere zeven jaar vindt er een groots openluchtspektakel plaats rondom de legende van Sint-Joris die de draak versloeg. Ook in het straatbeeld van Beesel vind je nog veel herinneringen aan de legende van de draak. Het was dan ook logisch om dit als vertrekpunt te nemen bij het ontwerp.

 

Een slimme combinatie

Voor dit project kwamen verschillende opgaven bij elkaar. Zo nam het aantal bezoekers aan de VVV af en wilden Marketing Limburg en Gemeente Beesel naar een nieuwe vorm van fysiek gastheerschap waarbij verhalen, interactiviteit en beleving centraal stonden. Tegelijkertijd maakte Landal De Lommerbergen plannen voor een nieuw receptiegebouw. Bijna 95% van alle verblijfsgasten in de gemeente Beesel overnachten op dit park. De digitale uitgifte van sleutels voor de bungalows betekent een andere rol voor de receptie met ruimte voor ook andere functies. De drie partijen hebben daarom de krachten en investeringen gebundeld om te werken aan nieuw inspiratieconcept waarbij de receptie en VVV op een slimme manier gecombineerd worden.

 

De VVV heeft hiermee een volwaardige plek gekregen in het receptiegebouw. Naast de gasten van Landal De Lommerbergen zijn ook inwoners en toeristen van buiten het park van harte welkom voor toeristische informatie of om een kijkje te nemen in het nieuwe inspiratiepunt.



LandalLommerbergen

Marcel Glaser, general manager van Landal Lommerbergen reageert op dit sluitstuk. Marcel is blij en trots op het eindresultaat. "Tijdens de uitvoering van het project is het park operationeel gebleven, wat de nodige uitdagingen met zich meebracht, niet alleen vanwege de coronaperiode. Er is in de hele renovatie zo’n 25 miljoen euro geïnvesteerd, mede dankzij de grote betrokkenheid van de Vereniging van Eigenaren, het bestuur en Landal GreenParks. Daar willen we iedereen die een ‘steentje’ heeft bijgedragen enorm voor bedanken.” 

Fasegewijze renovatie

In 2019 werd een begin gemaakt met een fasegewijze renovatie van alle 500 bungalows. Daarbij werden er ook speciale kinderbungalows en babybungalows toegevoegd. De Park Plaza onderging een volledige metamorfose, met een groter indoorspeelparadijs, een vernieuwde ParkShop met geïntegreerde Gifts & Fashion en een nieuwe snackbar. Het nieuwe Game City biedt family game- en behendigheidsspellen en ook het Avontureneiland kreeg nieuwe spelelementen waarin het thema draak is verwerkt en ook kreeg het vakantiepark een Sports Arena met een multifunctioneel sportveld. Vorig jaar werden het Grand Café, het buitenterras, de restaurants, bowling, Adventure golfbaan en fietsverhuur compleet vernieuwd. 

Renovatie en vernieuwing zwemparadijs

Het Subtropisch Zwemparadijs werd uitgebreid met twee gloednieuwe spectaculaire waterglijbanen, de 56 meter lange Hurri Cone met een megatrechter en de Duo-Racer, met twee identieke parallelle buizen, waarin bezoekers van het zwembad het tegen elkaar op kunnen nemen. Daarnaast kreeg het Subtropisch Zwemparadijs een compleet nieuwe uitstraling met een fris interieur, nieuwe beplanting en vernieuwde ligweide.
Trefwoorden: Interactieve VVV, receptiegebouw, combinatie

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.