Geplaatst op: 18-05-2022
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

WK in Qatar niet populair onder Nederlanders

WK in Qatar niet populair onder Nederlanders

Het WK Voetbal 2022 ligt al lange tijd onder vuur, vanwege de mensenrechtensituatie in Qatar. Ruim de helft van de Nederlanders staat negatief tegenover Qatar als gastland voor aankomend Wereldkampioenschap voetbal. Twee derde vindt zelfs dat het WK voetbal niet in Qatar gehouden moet worden, vanwege de schending van de mensenrechten in dat land. 


Vorige maand liet hoofdsponsor ING weten niet af te reizen naar Qatar en ook geen campagne te zullen voeren rondom het toernooi. Ook de andere sponsoren van Oranje, KPN, Albert Heijn, Bitvavo en de Nederlandse Loterij, gaan niet mee naar Qatar en stellen geen kaarten beschikbaar voor hun personeel. Of zij campagne gaan voeren rondom het toernooi is nog onbekend. Supermarktketen Lidl zet nu als eerste supermarktketen een streep door een grote reclamecampagne rondom het WK. Een slimme zet? Als het aan de Nederlanders ligt wel. Motivaction deed onderzoek naar hun mening. 


Een duidelijke meerderheid van de Nederlanders vindt dat Nederlandse bedrijven geen campagne moeten voeren rondom het WK. De reden is de mensenrechtensituatie in Qatar. Zo staat ruim de helft van de Nederlanders positief tegenover het besluit van ING om geen campagne te voeren rondom het WK. En als het aan de Nederlanders ligt, volgen andere bedrijven hun voorbeeld. Dat bedrijven het Nederlands Elftal steunen vinden zij geen probleem, maar sponsoring of campagne voeren vinden zij gezien de mensenrechtensituatie niet gepast. Ruim 40 procent van de Nederlanders geeft zelfs aan dat zij een negatief gevoel krijgen bij Nederlandse bedrijven die het WK voetbal in Qatar sponsoren.


Bedrijven moeten dus hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen volgens de Nederlanders. Maar wat zouden zij doen als hun werkgever hen gratis tickets zou geven voor het WK in Qatar? Zeker gaan, zegt één op de vijf Nederlanders. 

Opvallend detail: leeftijd speelt een belangrijke rol in hoe Nederlanders aankijken tegen deze situatie. Hoe ouder, hoe negatiever zij zijn tegenover het WK en de sponsoring rondom het event.

Opvallend is dat Generatie Z, de door de media bestempelde woke generation, het minste moeite blijkt te hebben met de mensenrechtensituatie en sponsoring rondom het event. 


De discussie over het WK in Qatar is hiermee nog niet ten einde. Motivaction verwacht dat deze in het najaar weer zal oplaaien, met negatieve gevolgen op de voorpret van het toernooi. Voor zowel Nederlanders als adverteerders. 


Over het onderzoek   

Het onderzoek is op eigen initiatief van Motivaction uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de houding van Nederlanders t.a.v. het WK voetbal 2022 in Qatar. Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 75.000 leden. n=1.004 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het veldwerk werd op 12-19 april 2022 uitgevoerd.

Trefwoorden: WK Qatar, sponsoren, campagne

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...