Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

easyJet markeert nieuwe samenwerking met GKN Aerospace op waterstofcongres in Rotterdam

easyJet markeert nieuwe samenwerking met GKN Aerospace op waterstofcongres in Rotterdam

Luchtvaartmaatschappij easyJet en vooraanstaande luchtvaartleverancier GKN Aerospace, moederbedrijf van het Nederlandse GKN Fokker, slaan de handen ineen. Samen gaan ze werken aan het verminderen van uitstoot in de luchtvaart door de ontwikkeling van koolstofvrije technologieën op basis van waterstof.  easyJet Directeur Flight Operations David Morgan spreekt vandaag, dinsdag 10 mei, op de World Hydrogen Summit 2022 in Rotterdam over de mogelijkheden en uitdagingen van het gebruik van waterstof in de luchtvaart en de nieuwe samenwerking met GKN.

 

Rotterdam is dit jaar de gaststad van de World Hydrogen Summit 2022, dat wordt georganiseerd door de Sustainable Energy Council in partnerschap met het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente en de provincie Zuid-Holland. Nederland is nu al koploper op het gebied van waterstofinfastructuur, maar de toepassing van waterstof in de luchtvaart blijft onderbelicht. Als de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol heeft easyJet de mogelijkheid om de positie van Nederland als innovator op het gebied van waterstof nog verder te versterken. Door de nieuwe samenwerking hopen easyJet en GKN Aerospace innovatie op dit vlak te bevorderen. 

 

Als onderdeel van de samenwerking zal easyJet de ontwikkeling van de GKN Aerospace waterstofverbrandingstechnologie (H2JET) en waterstofbrandstofceltechnologie (H2GEAR) ondersteunen. easyJet zal onder meer inzicht verschaffen in de relevante operationele eisen en economische overwegingen die komen kijken bij waterstofimplementatie in de luchtvaart. Bovendien zal de mogelijkheid voor een vluchtdemonstratie onderzocht worden. 

 

Over H2JET

H2JET is een twee jaar durend samenwerkingsprogramma onder leiding van GKN Aerospace. Het doel is het stimuleren van de ontwikkeling van belangrijke subsystemen voor de waterstofaandrijving van passagiersvliegtuigen voor de middellange afstand op basis van gasturbines.

 

Over H2GEAR

H2GEAR is een innovatief samenwerkingsprogramma onder leiding van GKN Aerospace. Het doel hiervan is om een vloeibaar waterstofaandrijfsysteem te ontwikkelen voor subregionale vliegtuigen dat kan worden opgeschaald naar grotere vliegtuigen. Vloeibare waterstof wordt omgezet in elektriciteit in een brandstofcelsysteem. Deze elektriciteit voorziet het vliegtuig vervolgens op efficiënte wijze van energie, waardoor er geen CO2 vrijkomt. Het H2GEAR-programma ontvangt €31.5 miljoen aan financiering van het Britse Luchtvaart Technologie Instituut (ATI), GKN Aerospace en haar industriële partners investeren hetzelfde bedrag.

 

Vliegen op waterstof: midden tot eind 2030

Het ondersteunen van de ontwikkeling van een uitstootneutraal vliegtuig is een belangrijke focus voor easyJet. Om de ontwikkeling van CO2-neutrale technologieën en ondersteunende infrastructuur te versnellen werkt de luchtvaartmaatschappij samen met partners uit de sector, zoals GKN Aerospace, Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions en Wright Electric. easyJet ziet de toekomst van een schone luchtvaart hoopvol tegemoet en verwacht al in 2030 passagiers te kunnen laten vliegen in vliegtuigen aangedreven door waterstofverbranding, waterstofbrandstofcellen of een combinatie van beide. 

 

Science-based targets

In november vorig jaar sloot easyJet zich aan bij Race to Zero, een wereldwijde en door de Verenigde Naties gesteunde, campagne met als doen om uiterlijk in 2050 CO2-uitstootneutraliteit te bereiken. Door zich aan te sluiten bij Race to Zero heeft de luchtvaartmaatschappij zich niet alleen gecommitteerd aan het halen van dit klimaatdoel in 2050, maar ook aan het bereiken van een tussentijds science-based target in 2035.

 

CO2-compensatie

easyJet was in 2019 de eerste grote luchtvaartmaatschappij wereldwijd die de CO2-uitstoot van het brandstofgebruik voor al haar vluchten compenseert. In Europa is easyJet nog steeds de enige grote luchtvaartmaatschappij in Europa die dit doet. Klanten van de luchtvaartmaatschappij betalen hier geen extra kosten voor. Ook steunt easyJet alleen projecten die zijn gecertificeerd door Gold Standard of Verified Carbon Standard. Dit is een tijdelijke maatregel waarmee de luchtvaartmaatschappij op korte termijn haar impact op het milieu aanpakt.

 

Daarnaastconcentreert easyJet zich op het verminderen van plastic – met als resultaat een vermindering van meer dan 36 miljoen plastic voorwerpen - en het verminderen van afval afkomstig uit haar bredere activiteiten en toeleveringsketen. De luchtvaartmaatschappij heeft ook nieuwe bemanningsuniformen geïntroduceerd die zijn gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Met 45 flessen in elk uniform kan in de komende vijf jaar worden voorkomen dat 2,7 miljoen plastic flessen op de vuilnisbelt of in de oceanen 

Trefwoorden: Waterstofcongres, luchtvervuiling

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.