Geplaatst op: 12-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

easyJet markeert nieuwe samenwerking met GKN Aerospace op waterstofcongres in Rotterdam

easyJet markeert nieuwe samenwerking met GKN Aerospace op waterstofcongres in Rotterdam

Luchtvaartmaatschappij easyJet en vooraanstaande luchtvaartleverancier GKN Aerospace, moederbedrijf van het Nederlandse GKN Fokker, slaan de handen ineen. Samen gaan ze werken aan het verminderen van uitstoot in de luchtvaart door de ontwikkeling van koolstofvrije technologieën op basis van waterstof.  easyJet Directeur Flight Operations David Morgan spreekt vandaag, dinsdag 10 mei, op de World Hydrogen Summit 2022 in Rotterdam over de mogelijkheden en uitdagingen van het gebruik van waterstof in de luchtvaart en de nieuwe samenwerking met GKN.

 

Rotterdam is dit jaar de gaststad van de World Hydrogen Summit 2022, dat wordt georganiseerd door de Sustainable Energy Council in partnerschap met het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente en de provincie Zuid-Holland. Nederland is nu al koploper op het gebied van waterstofinfastructuur, maar de toepassing van waterstof in de luchtvaart blijft onderbelicht. Als de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol heeft easyJet de mogelijkheid om de positie van Nederland als innovator op het gebied van waterstof nog verder te versterken. Door de nieuwe samenwerking hopen easyJet en GKN Aerospace innovatie op dit vlak te bevorderen. 

 

Als onderdeel van de samenwerking zal easyJet de ontwikkeling van de GKN Aerospace waterstofverbrandingstechnologie (H2JET) en waterstofbrandstofceltechnologie (H2GEAR) ondersteunen. easyJet zal onder meer inzicht verschaffen in de relevante operationele eisen en economische overwegingen die komen kijken bij waterstofimplementatie in de luchtvaart. Bovendien zal de mogelijkheid voor een vluchtdemonstratie onderzocht worden. 

 

Over H2JET

H2JET is een twee jaar durend samenwerkingsprogramma onder leiding van GKN Aerospace. Het doel is het stimuleren van de ontwikkeling van belangrijke subsystemen voor de waterstofaandrijving van passagiersvliegtuigen voor de middellange afstand op basis van gasturbines.

 

Over H2GEAR

H2GEAR is een innovatief samenwerkingsprogramma onder leiding van GKN Aerospace. Het doel hiervan is om een vloeibaar waterstofaandrijfsysteem te ontwikkelen voor subregionale vliegtuigen dat kan worden opgeschaald naar grotere vliegtuigen. Vloeibare waterstof wordt omgezet in elektriciteit in een brandstofcelsysteem. Deze elektriciteit voorziet het vliegtuig vervolgens op efficiënte wijze van energie, waardoor er geen CO2 vrijkomt. Het H2GEAR-programma ontvangt €31.5 miljoen aan financiering van het Britse Luchtvaart Technologie Instituut (ATI), GKN Aerospace en haar industriële partners investeren hetzelfde bedrag.

 

Vliegen op waterstof: midden tot eind 2030

Het ondersteunen van de ontwikkeling van een uitstootneutraal vliegtuig is een belangrijke focus voor easyJet. Om de ontwikkeling van CO2-neutrale technologieën en ondersteunende infrastructuur te versnellen werkt de luchtvaartmaatschappij samen met partners uit de sector, zoals GKN Aerospace, Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions en Wright Electric. easyJet ziet de toekomst van een schone luchtvaart hoopvol tegemoet en verwacht al in 2030 passagiers te kunnen laten vliegen in vliegtuigen aangedreven door waterstofverbranding, waterstofbrandstofcellen of een combinatie van beide. 

 

Science-based targets

In november vorig jaar sloot easyJet zich aan bij Race to Zero, een wereldwijde en door de Verenigde Naties gesteunde, campagne met als doen om uiterlijk in 2050 CO2-uitstootneutraliteit te bereiken. Door zich aan te sluiten bij Race to Zero heeft de luchtvaartmaatschappij zich niet alleen gecommitteerd aan het halen van dit klimaatdoel in 2050, maar ook aan het bereiken van een tussentijds science-based target in 2035.

 

CO2-compensatie

easyJet was in 2019 de eerste grote luchtvaartmaatschappij wereldwijd die de CO2-uitstoot van het brandstofgebruik voor al haar vluchten compenseert. In Europa is easyJet nog steeds de enige grote luchtvaartmaatschappij in Europa die dit doet. Klanten van de luchtvaartmaatschappij betalen hier geen extra kosten voor. Ook steunt easyJet alleen projecten die zijn gecertificeerd door Gold Standard of Verified Carbon Standard. Dit is een tijdelijke maatregel waarmee de luchtvaartmaatschappij op korte termijn haar impact op het milieu aanpakt.

 

Daarnaastconcentreert easyJet zich op het verminderen van plastic – met als resultaat een vermindering van meer dan 36 miljoen plastic voorwerpen - en het verminderen van afval afkomstig uit haar bredere activiteiten en toeleveringsketen. De luchtvaartmaatschappij heeft ook nieuwe bemanningsuniformen geïntroduceerd die zijn gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Met 45 flessen in elk uniform kan in de komende vijf jaar worden voorkomen dat 2,7 miljoen plastic flessen op de vuilnisbelt of in de oceanen 

Trefwoorden: Waterstofcongres, luchtvervuiling

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/05/22
Bijzondere natuur legt mountainbikeroutes Sallandse Heuvelrug stil
De mountainbikeroutes over de Sallandse Heuvelrug moeten afgesloten worden tussen 1 april en 30 september. Dat heeft de provincie Overijssel laten weten aan de beheerder van de zogenaamde ‘single tracks’ in het gebied alsmede andere belanghebbenden.
27/05/22
Spannende verhalen in Op vleugels gedragen
Harold van der Linden heeft 55 jaar lang aan de stuurknuppel van een vliegtuig gezeten. Vrijwel vanaf de oprichting was hij in dienst van Transavia waardoor hij de groei, en de groeistuipen, van deze luchtvaartmaatschappij van nabij heeft meegemaakt. Op 1 juni overhandigt hij zijn verhalenbundel Gedragen op vleugels aan CEO Transavia Marcel de Nooijer.
25/05/22
Kees van Wijk: Toerisme in Nederland aan de slag met de Actieagenda
Kees van Wijk is voorzitter van koepel Gastvrij Nederland. Van Wijk sprong afgelopen jaren van de pa...
25/05/22
Festivals & Concerten grote corona verliezers
Dat concerten en festivals slechte jaren achter de rug hebben, is geen verrassing. Maar de cijfers van Respons en VVEM zijn wel ontnuchterend.
25/05/22
Nieuwe naam en centrumgebouw voor Vakantiepark Beekse Bergen
Vakantiepark Beekse Bergen gaat verder onder de naam Lake Resort en heeft een nieuw centrumgebouw.
25/05/22
Exclusief voor leden
Vakantiepark Klein Vink zet natuurwaaier in
Hoe kun je als vakantiepark ervoor zorgen dat volwassenen en kinderen meer weten over de natuur en die gaan ontdekken? Klein Vink ontwikkelde een natuurwaaier.
25/05/22
Horeca scoort slecht op allergeneninformatie, NVWA deelt boetes uit
De meeste bedrijven in retail, ambacht en horeca informeren klanten niet goed over welke allergenen in het voedsel of gerecht is verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bij 5.000 bedrijven die nu ook optreedt.
25/05/22
Toeristische overstappunten 2.0 in Achterhoek
Inmiddels zijn de eerste 13 toeristische overstappunten 2.0 gerealiseerd. Naast de opwaardering van bestaande TOP’s zijn een viertal nieuwe TOP’s ontwikkeld.