Geplaatst op: 10-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Boete KLM, Cathay en Singapore voor niet betalen geannuleerde tickets D-reizen

Boete KLM, Cathay en Singapore voor niet betalen geannuleerde tickets D-reizen

KLM, Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines krijgen boetes van respectievelijk € 40.100,-, € 11.800,- en 22.400,-. 

De boetes zijn uitgeschreven door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze luchtvaartmaatschappijen betalen geannuleerde tickets niet terug aan gedupeerde passagiers die via het inmiddels failliete D-reizen hadden geboekt. Ze weigeren dat omdat de maatschappijen eerder de tickets al aan D-reizen hebben terugbetaald. Volgens de Europese Verordening passagiersrechten hebben passagiers recht op terugbetaling of omboeking als luchtvaartmaatschappijen een vlucht annuleert. Ook wanneer dat ticket is gekocht via een reisagent of tussenpersoon.

Niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar

De ILT legt ook een last onder dwangsom op aan KLM. Omdat KLM-passagiers, die via tussenpersonen hebben geboekt, niet rechtstreeks de keuze aanbiedt tussen terugbetaling binnen 7 dagen of een omboeking. KLM moet daarvoor haar website aanpassen en mag niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar. Het maakt namelijk niet uit waar de passagier het vliegticket kocht: bij de luchtvaartmaatschappij zelf of via een reisbemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij blijft verantwoordelijk voor de terugbetaling.

KLM heeft een maand de tijd om aan de last te voldoen en moet de ILT daarna wekelijks informeren over de voortgang. Elke keer dat ILT constateert dat KLM niet voldoet, verbeurt een dwangsom die in totaal kan oplopen tot € 500.000,-.

Faillissement D-reizen

Tijdens de coronapandemie is grote reisbemiddelaar D-reizen failliet gegaan. Vanwege het faillissement ontstond de situatie dat passagiers het geld voor een los ticket dat ze via D-reizen kochten, niet terugkregen. Op basis van de Europese verordening heeft de ILT aan de luchtvaartmaatschappijen aangegeven dat zij verantwoordelijk blijven voor de terugbetaling aan de passagier.

De ILT voerde in het najaar van 2021 inspecties uit en constateerde dat de terugbetaling van tickets beter verloopt wanneer de passagier rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij heeft geboekt, tegenover boekingen via een reisagent. Als een passagier een los vliegticket via een reisagent koopt, moet de passagier ook bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen voor terugbetaling of omboeking wanneer hij daar op grond van de passagiersrechtenverordening recht op heeft. Maatschappijen mogen hiervoor niet verwijzen naar de reisagent. In het rapport constateert de ILT dat een aantal maatschappijen stelselmatig deze regels overtreedt.

Tijdlijn

De ILT treedt handhavend op tegen luchtvaartmaatschappijen die niet voldoen aan de Europese verordening. Vorig jaar heeft de ILT betrokken luchtvaartmaatschappijen gemeld dat zij verantwoordelijk blijven voor de terugbetaling aan de passagier. In december 2021 is de Tweede Kamer gemeld dat de ILT voornemens tot boeteoplegging heeft verstuurd in het kader van het faillissement bij D-reizen. Aan KLM, Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines heeft de ILT nu de definitieve boetebesluiten verzonden.
Trefwoorden: boete, vliegen, D-reizen, touroperator

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/05/22
Is de winstwaarschuwing nodig?
Anouk van Eekelen is een van de topsprekers bij de gratis online inspiratiesessie 'Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland'. Anouk weet perfect te vertellen over de kansen en uitdagingen waar Nederland te maken heeft.
23/05/22
‘Vrijstaat Land van Ravenstein’ biedt 10 belevingsroutes
Op zondag 22 mei zijn tien nieuwe fietstochten met spelelement in het ‘Land van Ravenstein’ gelanceerd (Brabant). Tijdens deze prachtige routes rondom de huidige gemeenten Boekel, Maashorst en Oss ontdek je welke culturele geschiedenis hier schuilgaat. De routemakers voegden ook een spelelement toe.
23/05/22
Ontdek de ‘Vrijstaat Land van Ravenstein’ tijdens nieuwe fietstochten
 Vandaag zijn tien nieuwe fietstochten met spelelement in het ‘Land van Ravenstein’ gelance...
23/05/22
Exclusief voor leden
De schuldenberg is hoog bij horeca en recreatie
Bijna één op de vijf ondernemers (met meer dan vijf werknemers) geeft aan meer schulden te hebben dan voor de corona-crisis. Vooral bedrijven in de horeca (50,6%) en in de sector cultuur, sport en recreatie (41,7%) geven aan dat de schuldenlast hoger is dan voor de crisis. Er is ook uitgezocht hoeveel tijd de bedrijven nodig hebben om de schuld af te lossen.
23/05/22
Netwerkmiddag recreatie en toerisme in Utrecht
De netwerkmiddag vond plaats op vrijdag 20 mei. Bart Blikman (general manager Carlton President en bestuurslid van het Hoteloverleg HOST) heette de aanwezigen welkom en sprak over de aantrekkende bezoekerseconomie. Daarna ging het over provinciaal beleid, actuele programma's voor de Utrechtse regio en data.
23/05/22
100.000 boekingen voor veerdienst naar Noorwegen
De nieuwe veerdienst tussen Nederland en Noorwegen heeft al 100.000 boekingen voor een overtocht tussen Eemshaven en Kristiansand ontvangen.
20/05/22
Aegean Airlines komt naar Eindhoven Airport
Eindhoven Airport ziet op 23 juni het eerste toestel van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines landen.
20/05/22
Lichtplan Arnhem zet gevels beter in het licht
Bezoekers die 's avonds je stad binnenkomen wil je ook een aantrekkelijk stadbeeld bieden. Arnhem ma...