Geplaatst op: 10-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Boete KLM, Cathay en Singapore voor niet betalen geannuleerde tickets D-reizen

Boete KLM, Cathay en Singapore voor niet betalen geannuleerde tickets D-reizen

KLM, Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines krijgen boetes van respectievelijk € 40.100,-, € 11.800,- en 22.400,-. 

De boetes zijn uitgeschreven door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze luchtvaartmaatschappijen betalen geannuleerde tickets niet terug aan gedupeerde passagiers die via het inmiddels failliete D-reizen hadden geboekt. Ze weigeren dat omdat de maatschappijen eerder de tickets al aan D-reizen hebben terugbetaald. Volgens de Europese Verordening passagiersrechten hebben passagiers recht op terugbetaling of omboeking als luchtvaartmaatschappijen een vlucht annuleert. Ook wanneer dat ticket is gekocht via een reisagent of tussenpersoon.

Niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar

De ILT legt ook een last onder dwangsom op aan KLM. Omdat KLM-passagiers, die via tussenpersonen hebben geboekt, niet rechtstreeks de keuze aanbiedt tussen terugbetaling binnen 7 dagen of een omboeking. KLM moet daarvoor haar website aanpassen en mag niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar. Het maakt namelijk niet uit waar de passagier het vliegticket kocht: bij de luchtvaartmaatschappij zelf of via een reisbemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij blijft verantwoordelijk voor de terugbetaling.

KLM heeft een maand de tijd om aan de last te voldoen en moet de ILT daarna wekelijks informeren over de voortgang. Elke keer dat ILT constateert dat KLM niet voldoet, verbeurt een dwangsom die in totaal kan oplopen tot € 500.000,-.

Faillissement D-reizen

Tijdens de coronapandemie is grote reisbemiddelaar D-reizen failliet gegaan. Vanwege het faillissement ontstond de situatie dat passagiers het geld voor een los ticket dat ze via D-reizen kochten, niet terugkregen. Op basis van de Europese verordening heeft de ILT aan de luchtvaartmaatschappijen aangegeven dat zij verantwoordelijk blijven voor de terugbetaling aan de passagier.

De ILT voerde in het najaar van 2021 inspecties uit en constateerde dat de terugbetaling van tickets beter verloopt wanneer de passagier rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij heeft geboekt, tegenover boekingen via een reisagent. Als een passagier een los vliegticket via een reisagent koopt, moet de passagier ook bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen voor terugbetaling of omboeking wanneer hij daar op grond van de passagiersrechtenverordening recht op heeft. Maatschappijen mogen hiervoor niet verwijzen naar de reisagent. In het rapport constateert de ILT dat een aantal maatschappijen stelselmatig deze regels overtreedt.

Tijdlijn

De ILT treedt handhavend op tegen luchtvaartmaatschappijen die niet voldoen aan de Europese verordening. Vorig jaar heeft de ILT betrokken luchtvaartmaatschappijen gemeld dat zij verantwoordelijk blijven voor de terugbetaling aan de passagier. In december 2021 is de Tweede Kamer gemeld dat de ILT voornemens tot boeteoplegging heeft verstuurd in het kader van het faillissement bij D-reizen. Aan KLM, Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines heeft de ILT nu de definitieve boetebesluiten verzonden.
Trefwoorden: boete, vliegen, D-reizen, touroperator

||| Blogs |||

02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/07/22
Natuurorganisatie en fietsmerk ontwikkelen fietsroute Veluwezoom en IJsselvallei
Natuurmonumenten heeft in samenwerking met Gazelle een nieuwe fietsroute ontwikkeld door Nationaal Park Veluwezoom en de IJsselvallei. De route is ruim 30 km lang en zeer gevarieerd.
01/07/22
Exclusief voor leden
Pamflet met visie voor natuurinclusief Groningen
Zes natuurorgananisaties actief in de provincie Groningen schreven een pamflet om hun visie op natuurinclusief beleid te formuleren. Het is een antwoord op de provinciale Omgevingsvisie en wakkert de discussie aan over ruimtelijke ordening.
30/06/22
De Hop on Hop off bus gaat weer rijden
Vanaf zaterdag 9 juli gaat de gratis Hop on Hop off bus weer rijden die de buitengebieden, de dorpsk...
29/06/22
Studenten bouwen enorme middeleeuwse katapult
Studenten van de afdeling Bouw & Infra van ROC Friese Poort in Sneek maken een nauwgezette recon...
28/06/22
Sterke Lekdijk met veel recreatie
De werkzaamheden van het infrastructurele project ‘Salmsteke Ontkiemt!’ zijn gestart en duren zeker een jaar. De Lekdijk in de provincie Utrecht wordt over een afstand van 55 km versterkt en dat levert ook veel kansen op voor recreatie.
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
22/06/22
Friesland, Drenthe, Zeeland en Noord-Brabant beste fietsprovincies
Het Fietsplatform presenteert de nieuwe Kwaliteitsmonitor. Welke provincies scoren het best?