Nieuw Nederlands Mijnmuseum brengt een verborgen geschiedenis bovengronds
Een warenhuis vermomd als museum of een museum vermomd als warenhuis? In het pand van het ooit befaamde warenhuis Kneepkens in Heerlen is per 1 mei het nieuwe Nederlands Mijnmuseum geopend voor publiek. Tinker imagineers ontwikkelde samen met het museum een vernieuwend museumconcept. De bezoeker waant zich in het warenhuis van destijds en ‘shopt’ door het museum. De vier verdiepingen vertellen het unieke verhaal van de opkomst, gloriedagen en het verval van de steenkoolwinning in Zuid-Limburg en welke invloed dit had op de samenleving. Een verborgen geschiedenis – diep verstopt onder de grond – die met het nieuwe museum weer daglicht ziet.
In het Nederlands Mijnmuseum worden alle facetten van het kleurrijke mijnverleden belicht. Het grote verhaal begint bij steenkool en beschrijft de brede geschiedenis van het mijnverleden in de Oostelijke- en Westelijke Mijnstreek. De bezoeker beleeft de vergeten verhalen over noeste arbeid, successen, saamhorigheid en de schaduwkanten van deze uitputtingsindustrie. De vier verdiepingen hebben elk hun eigen thema aan de hand van kleuren. Bezoekers beginnen bij Zwart, waar ze het verhaal van steenkool en de mijnwerker ontdekken. De eerste verdieping, Goud, weerspiegelt bijna tastbaar de welvaart die de steenkoolindustrie de Mijnstreek bracht. De tweede verdieping is Grauw en toont de schrikbarende keerzijde van de medaille, zoals de ongezonde werkomgeving en de desastreuse maatschappelijke gevolgen van de mijnsluiting. De bovenste verdieping heet Kleur en neemt de bezoeker mee in de transitie en de kleurrijke toekomst van de Mijnstreek.

Voormalig warenhuis KneepkensDe presentatie van de objecten is gestoeld op de oorspronkelijke functie van de monumentale locatie: het warenhuis Kneepkens in de Doctor Poelsstraat 29 in de binnenstad. Een logische locatie, aangezien Heerlen in de hoogtijdagen van de steenkoolwinning –halverwege de jaren 50 – de meeste warenhuizen van Nederland telde. Door deze bloeiende industrie waren er veel mijnwerkers die geld te spenderen hadden. Dit warenhuis ontstond voor en door de mijnwerkers. Vrijwel niemand weet meer dat destijds onder dit gebouw, deze stad en de streek zich het grootste industrieterrein van Nederland bevond. Het pand uit 1939 is een rijksmonument van de gerenommeerde architect Frits Peutz en wordt ook wel ‘Klein Glaspaleis’ genoemd vanwege de gelijkenissen met het beroemde Glaspaleis dat hij eerder ontwierp.

PartnersHet tentoonstellingsontwerp is van de hand van Tinker imagineers, in samenwerking met Peter Beckers. De uitvoering ervan is tot stand gekomen met lokale partijen. Het resultaat is geen museum in de klassieke zin van het woord. Centraal staan de vele verhalen uit een verleden dat veel verder reikt dan stad en streek.

Mijnmonument Oranje-Nassau IDe huidige locatie van het Nederlands Mijnmuseum, het schacht- en ophaalgebouw van de Oranje-Nassau I mijn is tijdelijk gesloten, maar blijft onderdeel van het museum.
Trefwoorden: Mijnmuseum, geschiedenis, warenhuis
|
|
23/05/25
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
|
23/05/25
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
|
23/05/25
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
|
23/05/25
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
|
23/05/25
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
|
23/05/25
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
|
22/05/25
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
|
22/05/25
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
|
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
27/05/25
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
|
05/06/25
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|