Geplaatst op: 01-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge waardering fietsers en wandelaars voor routenetwerk Overijssel

Hoge waardering fietsers en wandelaars voor routenetwerk Overijssel

De Overijsselse routenetwerken worden door fietsers met een 8,1 en door wandelaars met een 8,3 beoordeeld. Dit blijkt uit onderzoek onder fietsers en wandelaars, uitgevoerd door MarketingOost in opdracht van Gastvrij Overijssel. 

De aanleiding voor dit onderzoek was de toegenomen populariteit van wandelen en fietsen tijdens Corona. Fietsen en wandelen staan in Overijssel in de top-5 van ondernomen vrijetijdsactiviteiten. Dankzij inzicht in het gebruik van de routenetwerken en de beoordeling ervan, kunnen deze zo gericht mogelijk worden doorontwikkeld. De gemiddelde score voor de algemene beoordeling van het wandelnetwerk is een 8,3, voor het fietsnetwerk is dit een 8,1. 

Bezoekers ervaren de routenetwerken als rustig

Uit het onderzoek blijkt dat beide netwerken worden ervaren als rustig. Ongeveer de helft van de ondervraagde wandelaars en fietsers maakt zelf bewust gebruik van de routenetwerken. Mensen die geen (bewust) gebruik maken van het netwerk of geen specifieke route kiezen zijn vaak al bekend in Overijssel. De belangrijkste criteria voor het kiezen van een route zijn de omgeving/landschap, de lengte en de mate van afwisseling. 

Borden blijven belangrijk

Mensen gebruiken voor het volgen van de route een combinatie van fysieke en digitale hulpmiddelen: ze volgen zowel de bewegwijzering, een app of website als een wandel- of fietskaart. Jakob Ponstein, coördinator van de routenetwerken noordwest-Overijssel, vertelt: "Het is opvallend dat 74% van de wandelaars de beborde bewegwijzering in het veld als hulpmiddel gebruikt. Dit bevestigt dat daar behoefte aan is en dat het nodig blijft daarin te investeren. Bovendien kunnen digitale middelen zonder bebording in het veld niet navigeren.” 

Horeca veel gebruikt

Voorzieningen die het meest gebruikt worden zijn picknick- en rustbankjes en horecagelegenheden. Daarnaast maken wandelaars veel gebruik van gratis parkeerplaatsen en fietsers van veerponten. Opvallend is dat veel mensen gebruik maken van de horeca, terwijl horeca niet als keuzefactor meegewogen wordt in de keuze voor een bepaalde route. Dit is deels te verklaren doordat veel bezoekers uit de omgeving komen. De vaakst genoemde ergernissen zijn: een gebrek aan prullenbakken en het gedrag van andere medegebruikers. Fietsers benoemen daarnaast dat sommige paden te smal zijn.

Belangrijk om de hoge kwaliteit vast te houden

Adri Ooms, programmacoördinator van Gastvrij Overijssel: "Het waarderingscijfer van de gebruikers voor de routenetwerken is een stevige 8. Het is onze ambitie om dit mooie cijfer vast te houden voor de toekomst. Er is afgesproken om in 2022 en 2023 het onderzoek voort te zetten, zodat wij over een langere periode de reacties van de gebruikers kunnen blijven peilen en volgen.” Jakob Ponstein voegt daaraan toe: "De resultaten zijn de onderlegger voor het blijven investeren in de routenetwerken. Het geeft focus en helpt keuzes maken in de investeringsplannen. Om op die manier de wandelaar en fietser naar hun behoefte te kunnen blijven bedienen.” De komende jaren moeten gemeenten en provincie structureel blijven investeren om de randvoorwaarden (bebording, aanwezigheid van faciliteiten) van de routenetwerken in stand te houden. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarmee dragen we bovendien bij aan de maatschappelijke voordelen die wandelen en fietsen met zich meebrengen, zoals het verbeteren van de fysieke gezondheid, de mentale gezondheid en het subjectief welbevinden

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in heel Overijssel uitgevoerd met behulp van enquêteurs van I&O Research en een online vragenlijst. In de periode van oktober-november 2021 hebben 464 respondenten meegewerkt aan het onderzoek.

Op basis van aanvullend kwantitatief onderzoek naar de drukte op het fiets- en wandelroutenetwerk heeft MarketingOost een dashboard ontwikkeld. Het dashboard is te vinden op de Datahub Overijssel. Voor de ontwikkeling is actief samengewerkt met Irias, Landschap Overijssel, Wandelnet en andere gebiedspartners.

Trefwoorden: onderzoek, dagrecreatie, fietsen, wandelen, routenetwerken, fietsroutenetwerk, wandelroutenetwerk, gebruik, waardering, dmo's.

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/07/22
Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?
Parkeerproblemen zijn altijd een probleem geweest sinds de allereerste auto's werden uitgevonden. Maar het werd nog erger met de voortschrijdende verstedelijking en bevolkingsuitbreiding. Laten we kijken naar mogelijke oplossingen.
01/07/22
Natuurorganisatie en fietsmerk ontwikkelen fietsroute Veluwezoom en IJsselvallei
Natuurmonumenten heeft in samenwerking met Gazelle een nieuwe fietsroute ontwikkeld door Nationaal Park Veluwezoom en de IJsselvallei. De route is ruim 30 km lang en zeer gevarieerd.
01/07/22
Exclusief voor leden
Pamflet met visie voor natuurinclusief Groningen
Zes natuurorgananisaties actief in de provincie Groningen schreven een pamflet om hun visie op natuurinclusief beleid te formuleren. Het is een antwoord op de provinciale Omgevingsvisie en wakkert de discussie aan over ruimtelijke ordening.
30/06/22
Anouk van Eekelen - Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland
Er is een herijkte actieagenda. Vakgenoten kennen de term maar wat valt er onder en wat doe je ermee? We vroegen experts in de gastvrijheidseconomie naar hun mening en deelname. Anouk van Eekelen beet het spits af bij de uitzending ‘Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland’.
30/06/22
Noord-Holland heeft Handreiking Informatiegericht Handelen Vakantieparken
De provincie Noord-Holland heeft een ‘Handreiking Informatiegericht Handelen Vakantieparken’ beschikbaar. Deze handreiking heeft tot doel om gemeenten een laagdrempelig, relatief eenvoudig instrument te bieden om haar zicht en inzichten op de vakantieparken in de gemeente te vergroten.
30/06/22
De Hop on Hop off bus gaat weer rijden
Vanaf zaterdag 9 juli gaat de gratis Hop on Hop off bus weer rijden die de buitengebieden, de dorpsk...
30/06/22
Meer Nederlanders op vakantie in Nederlandse Center Parcs vakantieparken dan voor coronapandemie
Met de zomervakantie in het vooruitzicht, pakken al veel vakantiegangers in gedachten hun koffers. O...
29/06/22
Studenten bouwen enorme middeleeuwse katapult
Studenten van de afdeling Bouw & Infra van ROC Friese Poort in Sneek maken een nauwgezette recon...