Geplaatst op: 27-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weer winst voor de Efteling

Weer winst voor de Efteling
Foto: De Efteling

De Efteling heeft vorig jaar 3,3 miljoen bezoeken weten te realiseren. Daarmee zijn de bezoekersaantallen nog lang niet op pré-coronaniveau toen het attractiepark jaarlijks ruim 5 miljoen bezoeken wist te noteren. Met een omzet van 157,8 miljoen euro werd in 2021 een winst na belasting van 11,4 miljoen euro behaald. Daarmee werd het verlies van 2020 (17 miljoen euro) grotendeels weer goedgemaakt. Het park was maar liefst 151 dagen gesloten vanwege coronamaatregelen. Het park viert dit jaar met diverse nieuwe attracties haar 70ste verjaardag.

Directeur Fons Jurgens: "2021 was een bijzonder jaar: we zijn gestart én geëindigd met gesloten deuren. Toch zijn we tevreden. In het voorjaar ontvingen we de eerste bezoekers en ondanks de beperkende maatregelen beleefden we een mooi hoogseizoen. In het najaar was er zelfs een periode zonder maatregelen, wat alle collega’s erg goed deed. Maar helaas eindigden we het jaar weer in lockdown. Gelukkig vallen de cijfers mee: 3,3 miljoen bezoeken, met een bedrijfsopbrengst van 157,8 miljoen euro. Hiermee behalen we een positief resultaat na belasting van 11,4 miljoen euro en compenseren we het verlies over 2020. En dat stemt ons positief."

De Efteling heeft vandaag ook bekendgemaakt dat het niet meer nodig is om een tijdslot te reserveren. Het reserveren van een bezoek blijft wel nodig. Daarmee kan het park beter inspelen op de te verwachten drukte.

Uitgaven kritisch bekeken

Het bedrijf heeft vorig jaar alle uitgaven kritisch bekeken en deze zoveel mogelijk teruggebracht. "Dit had onder andere flink effect op de voorgenomen investeringen en onderhoudswerkzaamheden. Mede dankzij de steun van de overheid en het vertrouwen van onze aandeelhouder Stichting Natuurpark de Efteling is het zoveel mogelijk gelukt om alle collega’s binnen boord te houden toen we in het voorjaar nog dicht waren.” 

Duurzame investeringen

Er werd wel geïnvesteerd in duurzaamheid. Jurgens:"Duurzaamheid is onderdeel van ons DNA sinds de oprichting van Stichting Natuurpark de Efteling. Vanuit die duurzame gedachte zijn verschillende projecten opgestart: we voegden 60 laadpalen voor elektrische auto’s toe en hebben daarmee nu het grootste laadplein van de Benelux. Momenteel worden zo’n 12.000 zonnepanelen geplaatst op carports op het parkeerterrein. Als alle zonnepanelen zijn geplaatst, kunnen we tot wel 20% van ons energieverbruik zelf opwekken. Bovendien hopen we dit jaar het duurzame energiesysteem in het Anderrijk te voltooien. Daarmee worden alle gebouwen in het Anderrijk gasloos verwarmd en gekoeld." Ondanks de crisis zijn wel 100 kamers in het Eftelinghotel gerenoveerd, werd het speelbos Nest! geopend, startte de bouw van Sirocco en Archipel en opende Bäckerei Krümel. 

70ste verjaardag

In 2022 viert de Efteling haar 70e verjaardag. "We pakken dit feestjaar flink uit. In januari openden we de attractie Sirocco en waterspeelplaats Archipel in het Reizenrijk. Er zijn unieke souvenirs, bijzondere horeca-specials, een jubileumlied en sinds eind maart ook een tijdelijk sprookje: Efteling Wonderland. In het Sprookjesbos wordt het huisje van Vrouw Holle weer opgebouwd en ook aan de Pagode wordt gesleuteld zodat deze straks weer in topconditie is. Daarnaast starten we dit jubileumjaar met de bouw van het imposante Efteling Grand Hotel en met de aanleg van het nieuwe themagebied. Deze ontwikkelingen passen allemaal binnen een deel van onze visie richting 2030 waarin: we willen groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming.”

Trefwoorden: attractieparken, noord-brabant

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.