Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-04-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Zuid-Limburg ontdekken door de ogen van vijftien locals

Zuid-Limburg ontdekken door de ogen van vijftien locals

Visit Zuid-Limburg heeft in een oplage van maar liefst 110.000 exemplaren een nieuw toeristische magazine ‘Zuid-Limburg lonkt’ gepresenteerd. Dit nieuwe magazine neemt gasten en inwoners mee naar de vijftien grote verhalen van Zuid-Limburg. De verhalenvertellers zijn bevlogen bekende én minder bekende locals, waaronder Twan Huys, André Rieu, Marcia Luyten en Jack Vinders. 

Ook staat het magazine boordevol met tips, routes, evenementen en meer om op ontdekkingstocht mee door de regio te gaan. Helemaal in overeenstemming met de visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ en daarmee in opdracht van alle Zuid-Limburgse gemeenten. De verhalen van de locals zijn ook in korte online video’s te zien.

Limburgse locals aan het woord

In het magazine ‘Zuid-Limburg lonkt’ treden vijftien Limburgers naar voren als ambassadeurs van Zuid-Limburg. Deze markante inwoners vertellen waarom zij geen genoeg kunnen krijgen van de regio en wat hen er zo fascineert. Ieder op basis van zijn of haar eigen passie en deskundigheid.

Zo vertelt André Rieu vol liefde over ‘zijn’ Zuid-Limburg met haar Bourgondische cultuur en Camille Oostwegel sr. waarom hij Zuid-Limburg ziet als bron van Europa. Edmond Staal van Het Limburgs Landschap en journalist Twan Huys praten met passie over de heuvels en dalen in het landschap. Pieter Caljé zoomt in op het Krijtland dat in zijn ogen het hart van de Zuid-Limburgse identiteit raakt. Leer meer over de vakwerkhuizen in het verhaal van Leon Einöther van Nonke Buusjke (Schinveld). Ook de bijzondere historie van Zuid-Limburg komt aan bod in de verhalen: Joep Orbons vertelt over de prehistorie met de vuursteen en bandkeramiekers en Karen Jeneson typeert met enthousiasme het Romeinse verleden. Marcia Luyten en Jack Vinders laten zien welke impact het mijnverleden had op de regio. 

En het Oorlogsverleden komt aan bod via Sebastiaan Vonk die zich al jaren in dit thema verdiept. Patricia en Erwin Lennarts vertellen waarom Zuid-Limburg de perfecte omgeving is voor een pelgrimage en bezinning. Natuurlijk mogen de verhalen over de bijzondere wijnen en andere producten van eigen bodem niet ontbreken in het magazine. Maurice Warnier (Vinteur) en Frank van Eerd (Bisschopsmolen) informeren de lezer hier gepassioneerd over.  Koen Savelkoul geeft zijn visie op de Limburgse architectuur en het nieuw elan. Het laatste woord is aan Paul Cabo, de Kerstman van Kerststad Valkenburg die niet kan wachten totdat het weer kerst in Zuid-Limburg is.

Video’s

Naast de interviews in het magazine zijn er ook korte video’s gemaakt met deze locals. Op deze manier kunnen gasten en inwoners ook via de website visitzuidlimburg.nl, social mediakanalen en nieuwsbrieven van Visit Zuid-Limburg deze locals ‘ontmoeten’.

Het magazine

Het magazine is gratis te verkrijgen bij de Visit Zuid-Limburg Shops en het Maastricht Visitor Center, of te bestellen via de webshop van Visit Zuid-Limburg (www.visitzuidlimburg.nl/webshop). Ook via de website en social media kanalen van Visit Zuid-Limburg en Maastricht Marketing komen het magazine en de verhalen regelmatig aan bod.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl
Trefwoorden: toerisme, Limburg, dmo's

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.