Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Het toerisme naar Zandvoort kan vanwege de Formule 1 de komende jaren sterk groeien. Dat blijkt uit onderzoek van groepen studenten van de Breda University of Applied Sciences. Het inkomend toerisme kan tot wel 60% groeien en ook Nederlanders zijn na het zien van de beelden geïnteresseerd in een bezoek aan de badplaats. Overall kan het toerisme met 10% tot 50% toenemen. 

De Zandvoortse gemeenteraad stemde in 2015 in met de  terugkeer van de Formule 1. Inmiddels is de eerste editie van de Dutch Grand Prix geweest en laten recent gepubliceerde resultaten over de sociale en economische impact zien dat het event hoog is gewaardeerd en het event in de gemeente en regio ruim €22 miljoen aan extra bestedingen heeft opgeleverd. In lijn met de impact van het event in Zandvoort is ook op de langere termijn groei van het aantal toeristen te verwachten.

Onderzoek naar toeristische potentie

Studenten van de vierdejaars minor People and Goods on the Move van de studierichting Built Environment & Logistics, van de Breda University hebben onderzoek gedaan naar de toeristische potentie van de Dutch Grand Prix op Zandvoort, op de regio en op Nederland. Een groep heeft zich gericht op bezoekers uit Nederland naar Zandvoort. De andere groep heeft zich gericht op bezoekers uit het buitenland aan Zandvoort en de regio. Er kan worden geconcludeerd dat het aantal buitenlandse toeristen, in 2016 was dat circa 2,9 miljoen bezoekers, op termijn met 10% tot 50% kan toenemen. Ook vanuit Nederland zelf kan Zandvoort extra bezoekers verwachten. 65% van de ruim 500 Nederlandse respondenten gaf aan dat zij na het zien van de beelden uit Zandvoort voornemens zijn een bezoek aan de regio te brengen.

Wereldwijde impact

Het onderzoek had een hoge responswaarde. Anil van der Boom, student mobiliteit: "Het onderzoek leverde ruim 1.000 respondenten vanuit de hele wereld op. Dat heeft ons wel verbaasd, maar geeft aan dat de Dutch Grand Prix wereldwijd impact heeft gehad.” De studenten verstuurden in december een enquête onder Nederlandse en internationale volgers van de Formule 1 die in september de eerste editie van het event in Zandvoort hebben gezien. In beide onderzoeken geeft circa 65% van de respondenten aan de intentie te hebben naar Zandvoort te willen komen voor een bezoek. De afgelopen jaren werd een race in de Formule 1 gemiddeld door circa 87,4 miljoen mensen bekeken, zo blijkt uit cijfers van Liberty Media. Studente Leisure & Events management Sophie Terlien: "Als we dat op basis van ons onderzoek vertalen naar de impact voor bezoek aan Nederland, dan verwachten we ongeveer 250.000 tot mogelijk 1,5 miljoen extra bezoekers aan Zandvoort ervan uitgaand dat de deelnemers die de intentie hebben uitgesproken, ook komen.” Of ze ook daadwerkelijk komen, kan pas achteraf worden bezien. 

Of de groei ook tot stand kan worden gebracht is afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld hoelang het event op de kalender blijft voor Zandvoort en hoe de Nederlandse sporters presenteren. Wel mag worden aangenomen dat een groei van het toerisme economische, maatschappelijke en sociale impact heeft, zoals eerder is aangetoond in onderzoek: "BUas proofs societal impact of Dutch Grand Prix.”

Trefwoorden: evenementen, sportevenementen, formule 1, kustgebieden, badplaatsen, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...