Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-04-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-1

Eden Hotels haalt investeerder binnen voor Europese groei

Interview met Léon Dijkstra

Eden Hotels haalt investeerder binnen voor Europese groei
Het Babylon Hotel in Den Haag is ook onderdeel van Eden Hotels.

KSL Capital Partners heeft een meerderheidsbelang verworven in het Nederlandse Eden Hotels. Léon Dijkstra blijft algemeen directeur. De gezamenlijke ambitie is om Eden Hotels verder uit te bouwen van een Nederlands tot een Europees hotelbedrijf. Daarom stelden we Léon Dijkstra kritische vragen over de toekomstplannen.

Eden Hotels bestaat uit 14 hotels in Nederlandse stadscentra met bijna 2.000 hotelkamers, waarvan het merendeel zich in Amsterdam bevindt (6). Het exploiteert bekende hotellocaties zoals het bijna 400 kamers tellende Eden Hotel Amsterdam en het Hard Rock Hotel Amsterdam American. Het bedrijf bestaat 75 jaar. Op dit moment heeft het bedrijf meer dan 500 mensen in dienst in de hotels en het centrale kantoor.

Het toetreden van KSL als partner geeft Eden toegang tot de internationale kennis en ervaring van KSL binnen de internationale gastvrijheidsindustrie. Die omvat meer dan 30 jaar ervaring in verschillende reis- en vrijetijdsbedrijven. Tevens geeft het toegang tot de financiële middelen van KSL om zowel in de bestaande portefeuille verder te investeren, als ook om het Eden-platform uit te bouwen tot een Europese speler door de acquisities van hotels in stadscentra in andere Nederlandse en Europese bestemmingen.

"Ondernemen in deze tijd gaf mij juist veel energie, omdat het extra beroep doet op creativiteit en inventiviteit.”

Léon Dijkstra, aandeelhouder en CEO: "We zijn erg enthousiast om samen te werken met KSL. Dit is een geweldig nieuw hoofdstuk voor Eden Hotels. We kijken ernaar uit om ons bedrijf verder te laten groeien binnen Europa. We zijn er sterk van overtuigd dat ons bedrijf, Eden Hotels, zal profiteren van de internationale expertise en ervaring van het KSL-team, terwijl we tegelijkertijd onze kernwaarden en DNA behouden”.

Martin Edsinger, Principal bij KSL Capital Partners, vult aan: "We zijn er bijzonder trots op nu partner te zijn van dit toonaangevende familiebedrijf. Eden heeft een prachtige groep hotels in Nederlandse stadscentra. We zien een geweldige mogelijkheid om de ‘Love City Life’-strategie van Eden verder te ontwikkelen en uit te breiden, zowel in Nederland als in Europa.”

Léon Dijkstra

Léon Dijkstra

Het is een bijzondere stap voor deze keten. Daarom vroegen we Léon Dijkstra naar de toekomstplannen.

Nu een investeringsmaatschappij instapt, wat is nu mogelijk dat eerst onmogelijk was?
"Het partnership met KSL maakt het mogelijk om de investeringen in onze huidige hotel portfolio uit te voeren en om kansen te benutten die gaan komen. Financiële slagkracht is een belangrijk competitief voordeel. Daarnaast is KSL expert in de hotellerie en zullen we gebruik kunnen maken van hun uitgebreide ervaring en expertise.”

Op hoeveel vestigingen mikt Eden in de komende 5 jaar?
"We gaan onze organisatie bouwen op een ambitie om te groeien tot 40 à 60 hotels in Europa. De focus richt zich op omliggende landen. De mogelijkheden die zich voordoen zullen worden beoordeeld. Onzeker is waar we de eerste buitenlandstap zullen maken.”

Amsterdam is het epicentrum voor Eden. Het is ook de stad die als het om hotels gaat het hardst is getroffen door de pandemie. Is het geld nodig voor de cashflow of voor investeringen voor de toekomst?
"Zonder KSL zouden we als Eden gezond de crisis door gekomen zijn, mede met hulp door de overheid en banken. Er zou echter weinig tot geen cash over zijn om onze ambities te realiseren. Dus het partnership met KSL is gericht op het versneld uitvoeren van het huidige wensenlijstje en het realiseren van genoemde ambities.”

"We gaan onze organisatie bouwen op een ambitie om te groeien tot 40 à 60 hotels in Europa”

Kennis is macht. Wat brengt KSL in dat het verschil kan maken in de Nederlandse en daarna Europese gastvrijheidsindustrie?
"KSL investeert enkel in de toeristische industrie en is daarin de grootste ter wereld. Zij kennen de branche door en door en op basis van die kennis maken zij investeringsbeslissingen. Die kennis gaat ons helpen te kiezen uit de kansen die komen gaan.”

Eden wil graag zijn kernwaarden behouden maar er komt ook een Amerikaanse manager over (Drew Heimbrock). Zal Eden toch een andere kant opgaan?
"De kernwaarden zijn de basis waarom KSL in Eden heeft geïnvesteerd. Er is ons alles aan gelegen deze kernwaarden te bewaken, ook als we gaan groeien. Een Amerikaanse collega helpt om de kernwaarden verder te ontwikkelen en voor te sorteren op onze reis Europa in.”

De pandemie duurt waarschijnlijk nog een paar jaar. Waarom is de hotelmarkt dan toch interessant om te ontwikkelen?
"Voor de pandemie zat de hotelmarkt vanuit investeringsperspectief op slot. In een onzekere tijd moet je zo goed mogelijk kunnen inschatten wat er gaat gebeuren. Juist dan hebben kennis en ervaring een meerwaarde. Ons bedrijf heeft een langetermijnperspectief, waar crises onderdeel van zijn. We zijn goed bekend met de goede en ook de slechte tijden in de hotellerie en beschouwen dat feitelijk als normaal.”

De pandemie maakt het ondernemen met hotels erg moeilijk. Dan is er vast ook een persoonlijke motivatie om creatief en ondernemend te blijven. Wat vormt die motivatie?
"Een crisis is vanuit professioneel perspectief heel interessant, ondanks dat de down-side beangstigend is. Deze crisis is een daadwerkelijke duurzaamheidtest. En dan is het goed om te zien dat ons fundament ijzersterk is. Mijn werk en ondernemen in deze tijd gaf mij juist veel energie, omdat het een extra beroep doet op creativiteit en inventiviteit.”

De strategie tot nu toe is om te kiezen voor Nederlandse steden met de communicatieboodschap ‘Love City Life’. Blijft dat of gaat Eden ook naar het landelijk gebied?
"Love City Life is wat we doen en blijven doen!”

De ervaring in leisure met investeringsmaatschappijen is dat er snel waarde wordt toegevoegd en dan wordt het merk of aandeel doorverkocht. Is dat ook het doel van KSL?
"KSL investeert alleen in de toeristische industrie. Zij snappen dat de waarde van een onderneming een combinatie is van blije collega’s en tevreden gasten. In tegenstelling tot vele andere investeringsmaatschappijen investeren zij daadwerkelijk in de business en het menselijke kapitaal.”

Het Hard Rock Hotel Amsterdam American.

Het Hard Rock Hotel Amsterdam American.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, investeringen

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.