Geplaatst op: 07-04-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-1

Eden Hotels haalt investeerder binnen voor Europese groei

Interview met Léon Dijkstra

Eden Hotels haalt investeerder binnen voor Europese groei
Het Babylon Hotel in Den Haag is ook onderdeel van Eden Hotels.

KSL Capital Partners heeft een meerderheidsbelang verworven in het Nederlandse Eden Hotels. Léon Dijkstra blijft algemeen directeur. De gezamenlijke ambitie is om Eden Hotels verder uit te bouwen van een Nederlands tot een Europees hotelbedrijf. Daarom stelden we Léon Dijkstra kritische vragen over de toekomstplannen.

Eden Hotels bestaat uit 14 hotels in Nederlandse stadscentra met bijna 2.000 hotelkamers, waarvan het merendeel zich in Amsterdam bevindt (6). Het exploiteert bekende hotellocaties zoals het bijna 400 kamers tellende Eden Hotel Amsterdam en het Hard Rock Hotel Amsterdam American. Het bedrijf bestaat 75 jaar. Op dit moment heeft het bedrijf meer dan 500 mensen in dienst in de hotels en het centrale kantoor.

Het toetreden van KSL als partner geeft Eden toegang tot de internationale kennis en ervaring van KSL binnen de internationale gastvrijheidsindustrie. Die omvat meer dan 30 jaar ervaring in verschillende reis- en vrijetijdsbedrijven. Tevens geeft het toegang tot de financiële middelen van KSL om zowel in de bestaande portefeuille verder te investeren, als ook om het Eden-platform uit te bouwen tot een Europese speler door de acquisities van hotels in stadscentra in andere Nederlandse en Europese bestemmingen.

"Ondernemen in deze tijd gaf mij juist veel energie, omdat het extra beroep doet op creativiteit en inventiviteit.”

Léon Dijkstra, aandeelhouder en CEO: "We zijn erg enthousiast om samen te werken met KSL. Dit is een geweldig nieuw hoofdstuk voor Eden Hotels. We kijken ernaar uit om ons bedrijf verder te laten groeien binnen Europa. We zijn er sterk van overtuigd dat ons bedrijf, Eden Hotels, zal profiteren van de internationale expertise en ervaring van het KSL-team, terwijl we tegelijkertijd onze kernwaarden en DNA behouden”.

Martin Edsinger, Principal bij KSL Capital Partners, vult aan: "We zijn er bijzonder trots op nu partner te zijn van dit toonaangevende familiebedrijf. Eden heeft een prachtige groep hotels in Nederlandse stadscentra. We zien een geweldige mogelijkheid om de ‘Love City Life’-strategie van Eden verder te ontwikkelen en uit te breiden, zowel in Nederland als in Europa.”

Léon Dijkstra

Léon Dijkstra

Het is een bijzondere stap voor deze keten. Daarom vroegen we Léon Dijkstra naar de toekomstplannen.

Nu een investeringsmaatschappij instapt, wat is nu mogelijk dat eerst onmogelijk was?
"Het partnership met KSL maakt het mogelijk om de investeringen in onze huidige hotel portfolio uit te voeren en om kansen te benutten die gaan komen. Financiële slagkracht is een belangrijk competitief voordeel. Daarnaast is KSL expert in de hotellerie en zullen we gebruik kunnen maken van hun uitgebreide ervaring en expertise.”

Op hoeveel vestigingen mikt Eden in de komende 5 jaar?
"We gaan onze organisatie bouwen op een ambitie om te groeien tot 40 à 60 hotels in Europa. De focus richt zich op omliggende landen. De mogelijkheden die zich voordoen zullen worden beoordeeld. Onzeker is waar we de eerste buitenlandstap zullen maken.”

Amsterdam is het epicentrum voor Eden. Het is ook de stad die als het om hotels gaat het hardst is getroffen door de pandemie. Is het geld nodig voor de cashflow of voor investeringen voor de toekomst?
"Zonder KSL zouden we als Eden gezond de crisis door gekomen zijn, mede met hulp door de overheid en banken. Er zou echter weinig tot geen cash over zijn om onze ambities te realiseren. Dus het partnership met KSL is gericht op het versneld uitvoeren van het huidige wensenlijstje en het realiseren van genoemde ambities.”

"We gaan onze organisatie bouwen op een ambitie om te groeien tot 40 à 60 hotels in Europa”

Kennis is macht. Wat brengt KSL in dat het verschil kan maken in de Nederlandse en daarna Europese gastvrijheidsindustrie?
"KSL investeert enkel in de toeristische industrie en is daarin de grootste ter wereld. Zij kennen de branche door en door en op basis van die kennis maken zij investeringsbeslissingen. Die kennis gaat ons helpen te kiezen uit de kansen die komen gaan.”

Eden wil graag zijn kernwaarden behouden maar er komt ook een Amerikaanse manager over (Drew Heimbrock). Zal Eden toch een andere kant opgaan?
"De kernwaarden zijn de basis waarom KSL in Eden heeft geïnvesteerd. Er is ons alles aan gelegen deze kernwaarden te bewaken, ook als we gaan groeien. Een Amerikaanse collega helpt om de kernwaarden verder te ontwikkelen en voor te sorteren op onze reis Europa in.”

De pandemie duurt waarschijnlijk nog een paar jaar. Waarom is de hotelmarkt dan toch interessant om te ontwikkelen?
"Voor de pandemie zat de hotelmarkt vanuit investeringsperspectief op slot. In een onzekere tijd moet je zo goed mogelijk kunnen inschatten wat er gaat gebeuren. Juist dan hebben kennis en ervaring een meerwaarde. Ons bedrijf heeft een langetermijnperspectief, waar crises onderdeel van zijn. We zijn goed bekend met de goede en ook de slechte tijden in de hotellerie en beschouwen dat feitelijk als normaal.”

De pandemie maakt het ondernemen met hotels erg moeilijk. Dan is er vast ook een persoonlijke motivatie om creatief en ondernemend te blijven. Wat vormt die motivatie?
"Een crisis is vanuit professioneel perspectief heel interessant, ondanks dat de down-side beangstigend is. Deze crisis is een daadwerkelijke duurzaamheidtest. En dan is het goed om te zien dat ons fundament ijzersterk is. Mijn werk en ondernemen in deze tijd gaf mij juist veel energie, omdat het een extra beroep doet op creativiteit en inventiviteit.”

De strategie tot nu toe is om te kiezen voor Nederlandse steden met de communicatieboodschap ‘Love City Life’. Blijft dat of gaat Eden ook naar het landelijk gebied?
"Love City Life is wat we doen en blijven doen!”

De ervaring in leisure met investeringsmaatschappijen is dat er snel waarde wordt toegevoegd en dan wordt het merk of aandeel doorverkocht. Is dat ook het doel van KSL?
"KSL investeert alleen in de toeristische industrie. Zij snappen dat de waarde van een onderneming een combinatie is van blije collega’s en tevreden gasten. In tegenstelling tot vele andere investeringsmaatschappijen investeren zij daadwerkelijk in de business en het menselijke kapitaal.”

Het Hard Rock Hotel Amsterdam American.

Het Hard Rock Hotel Amsterdam American.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, investeringen

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/05/22
Horeca scoort slecht op allergeneninformatie, NVWA deelt boetes uit
De meeste bedrijven in retail, ambacht en horeca informeren klanten niet goed over welke allergenen in het voedsel of gerecht is verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bij 5.000 bedrijven die nu ook optreedt.
25/05/22
Travelance krijgt boete voor agressieve verkoop
De Auroriteit Consument en Markt legt Travelance een boete van 50.000 op voor misleidende telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips.
23/05/22
Exclusief voor leden
De schuldenberg is hoog bij horeca en recreatie
Bijna één op de vijf ondernemers (met meer dan vijf werknemers) geeft aan meer schulden te hebben dan voor de corona-crisis. Vooral bedrijven in de horeca (50,6%) en in de sector cultuur, sport en recreatie (41,7%) geven aan dat de schuldenlast hoger is dan voor de crisis. Er is ook uitgezocht hoeveel tijd de bedrijven nodig hebben om de schuld af te lossen.
19/05/22
KHN kritisch over voorbereiding overheid op nieuwe coronacrisis
Horecaorganisatie KHN pleit ervoor dat de overheid concrete plannen maakt om een mogelijk nieuwe coronacrisis goed op te vangen. Het is van mening dat de overheid niet kan verwachten dat alleen bedrijven zich voorbereiden. Daarbij moet duidelijk zijn welke maatregelen effectief zijn.
18/05/22
Ondernemersvertrouwen neemt toe maar ruim 46% heeft zorgen om prijsstijgingen
Het is een bijzondere tijd met aan de ene kant stijgend ondernemersvertrouwen maar er zijn grote zorgen om prijsstijgingen voor materialen en dienstverlening.
17/05/22
Krapte op de arbeidsmarkt met nationaal record vacaturegraad in horeca
De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal van 2022 verder toegenomen. Stonden er in het laatste kwartaal van 2021 nog 106 vacatures tegenover elke 100 werklozen, een kwartaal later is dat opgelopen tot 133 per 100. De vacaturegraad in de horeca heeft het landelijk record te pakken. Voor het eerst is de vacaturgraad in de horeca op 112 uitgekomen in het eerste kwartaal van 2022.
12/05/22
Exclusief voor leden
Snel herstel horeca maar volledig herstel in 2023
Gedurende 2022 vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie, verwacht bank ING. Deze bank legt ook het gunstige verband tussen evenementen en volumegroei van de horeca.
11/05/22
Feel the kick - passievideo over fietsen in Nederland
De vrijheid op de pedalen ervaren. Maar dan wel gefilmd dat je niet blijft kijken maar ook de trip naar Nederland boekt om het in de Lage landen mee te maken.