Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

In de Brabantse Kempen zijn deze week vier spannende fietsroutes gepresenteerd. In elke route staat een sage of legende centraal. Zo is er een route rond Kabouterkoning Kyrie, de Witte Vos, de Gloeiige en de Dansende Katten. De opening van de routes is voor de lokale DMO’s geen eindpunt. Er zijn nog volop ideeën om de routes nog beleefbaarder te maken en ook ondernemers worden uitgedaagd aan te haken bij de thema’s. 

Bijzonder is de samenwerking tussen vier gemeenten die elk een eigen route hebben ontwikkeld maar deze ook als gezamenlijk product in de markt zetten. De routes zijn ontwikkeld in samenwerking met VisitBrabant Routebureau, Breda University of Applied Sciences (BUas) en de lokale toeristische marketingorganisaties en gemeenten. 

Regionaal denken vanuit je eigen gemeente centraal

Directeur Heleen Huisjes was heel erg enthousiast over het Kempische initiatief: "Jullie lopen hiermee echt voorop. Er is veel moed voor nodig om over je eigen gemeentegrens te kijken door samen op te trekken. Daarmee maak je het verhaal groter en zo trek je andere bezoekers.” Volgens Jim Steenbakkers van Visit Eersel staat regionaal denken vanuit je eigen gemeente hierbij centraal. "We hebben elk een eigen route ontwikkeld en gefinancierd maar wel met een gezamenlijke visie.” Doel van de vier DMO’s was om bezoekers langer vast te houden en op de routes meer beleving en kwaliteit te bieden. "We willen voor ondernemers ook veel afstapmomenten creëren. Zij kunnen aan ‘gewone’ producten, denk aan chocolaatjes of bier, meer waarde toekennen door ze in het verhaalthema te plaatsen.” 

SpannendeRoutes

Met verhalen mensen raken

De spannende fietsroutes lopen over de het bestaande knooppuntennetwerk maar voegen wel degelijk iets toe. Wethouder Kox van de gemeente Eersel: "We hebben heel veel mooie routes maar wilden ook iets dat mensen raakt.” Volgens lector Moniek Hover van de Breda University zit beleving zowel in mensen als locaties. "Verhalen zorgen voor de verbinding tussen mensen en de locaties.” Hover heeft samen met de lokale DMO’s de verhalen en de routes ontwikkeld. "Daarbij was het belangrijk het verhaal, de route en de ondernemerslocaties logisch met elkaar te verbinden.” Die ondernemerslocaties zijn belangrijk als startplek, voor eten en drinken, winkelen en aanvullende activiteiten. 

SpannendeRoutes


De routes zijn tussen de 22 en 30 kilometer lang en voor jong en oud geschikt. Bij alle startpunten van de routes staat een speciaal informatiepaneel met daarop het streekverhaal en de route. Op de route treedt de fietser in de voetsporen van een van de karakters uit deze spannende verhalen.  Toch zijn sommige routes minder interessant voor kinderen zoals het verhaal De Witte Vos over de smokkelroutes. Daarentegen is het sprookje van Kabouterkoning Kyrie weer heel erg op kinderen en vakantievierende gezinnen gericht. Deze laatste route heeft ook een kort rondje van 4,8 kilometer langs een al bestaande kabouterroute. 

Routes als aanjager voor nog veel meer ontwikkelingen

De nu gepresenteerde routes zijn geen eindpunt. De lokale DMO’s willen langs de routes nog heel wat ontwikkelen. Zo komen er langs de Kabouterkoning Kyrie-route nog verhalentafels en herkenbare belevingspunten. Ondernemers kunnen aanhaken met eigen ideeën en in de toekomst een kabouterkeurmerk krijgen. Voor de kinderen ligt er een kabouterpaspoort in het verschiet. In Bergeijk hebben ze rond de route van de Dansende Katten nog deze maand een brainstorm met ondernemers en willen ze op lelijke fabriekshallen langs de route levensgrote afbeeldingen van katten en heksen schilderen. Rond de route van de Gloeiige heeft de horeca van Vakantiepark Ter Spegelt al een Gloeiig biertje gebrouwen. Langs deze route komen levensgrote Art in Nature projecten en een levensgroot beeld van Sint Lucia. 


Link: https://partners.visitbrabant.com/over-ons/pers/streekverhalen-komen-tot-leven-met-vier-nieuwe-fietsroutes-in-de-kempen
Trefwoorden: dagrecreatie, routes, fietsroutes, fietsknooppuntroutes, noord-brabant, beleving, storytelling, dmo's

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...