Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

In de Brabantse Kempen zijn deze week vier spannende fietsroutes gepresenteerd. In elke route staat een sage of legende centraal. Zo is er een route rond Kabouterkoning Kyrie, de Witte Vos, de Gloeiige en de Dansende Katten. De opening van de routes is voor de lokale DMO’s geen eindpunt. Er zijn nog volop ideeën om de routes nog beleefbaarder te maken en ook ondernemers worden uitgedaagd aan te haken bij de thema’s. 

Bijzonder is de samenwerking tussen vier gemeenten die elk een eigen route hebben ontwikkeld maar deze ook als gezamenlijk product in de markt zetten. De routes zijn ontwikkeld in samenwerking met VisitBrabant Routebureau, Breda University of Applied Sciences (BUas) en de lokale toeristische marketingorganisaties en gemeenten. 

Regionaal denken vanuit je eigen gemeente centraal

Directeur Heleen Huisjes was heel erg enthousiast over het Kempische initiatief: "Jullie lopen hiermee echt voorop. Er is veel moed voor nodig om over je eigen gemeentegrens te kijken door samen op te trekken. Daarmee maak je het verhaal groter en zo trek je andere bezoekers.” Volgens Jim Steenbakkers van Visit Eersel staat regionaal denken vanuit je eigen gemeente hierbij centraal. "We hebben elk een eigen route ontwikkeld en gefinancierd maar wel met een gezamenlijke visie.” Doel van de vier DMO’s was om bezoekers langer vast te houden en op de routes meer beleving en kwaliteit te bieden. "We willen voor ondernemers ook veel afstapmomenten creëren. Zij kunnen aan ‘gewone’ producten, denk aan chocolaatjes of bier, meer waarde toekennen door ze in het verhaalthema te plaatsen.” 

SpannendeRoutes

Met verhalen mensen raken

De spannende fietsroutes lopen over de het bestaande knooppuntennetwerk maar voegen wel degelijk iets toe. Wethouder Kox van de gemeente Eersel: "We hebben heel veel mooie routes maar wilden ook iets dat mensen raakt.” Volgens lector Moniek Hover van de Breda University zit beleving zowel in mensen als locaties. "Verhalen zorgen voor de verbinding tussen mensen en de locaties.” Hover heeft samen met de lokale DMO’s de verhalen en de routes ontwikkeld. "Daarbij was het belangrijk het verhaal, de route en de ondernemerslocaties logisch met elkaar te verbinden.” Die ondernemerslocaties zijn belangrijk als startplek, voor eten en drinken, winkelen en aanvullende activiteiten. 

SpannendeRoutes


De routes zijn tussen de 22 en 30 kilometer lang en voor jong en oud geschikt. Bij alle startpunten van de routes staat een speciaal informatiepaneel met daarop het streekverhaal en de route. Op de route treedt de fietser in de voetsporen van een van de karakters uit deze spannende verhalen.  Toch zijn sommige routes minder interessant voor kinderen zoals het verhaal De Witte Vos over de smokkelroutes. Daarentegen is het sprookje van Kabouterkoning Kyrie weer heel erg op kinderen en vakantievierende gezinnen gericht. Deze laatste route heeft ook een kort rondje van 4,8 kilometer langs een al bestaande kabouterroute. 

Routes als aanjager voor nog veel meer ontwikkelingen

De nu gepresenteerde routes zijn geen eindpunt. De lokale DMO’s willen langs de routes nog heel wat ontwikkelen. Zo komen er langs de Kabouterkoning Kyrie-route nog verhalentafels en herkenbare belevingspunten. Ondernemers kunnen aanhaken met eigen ideeën en in de toekomst een kabouterkeurmerk krijgen. Voor de kinderen ligt er een kabouterpaspoort in het verschiet. In Bergeijk hebben ze rond de route van de Dansende Katten nog deze maand een brainstorm met ondernemers en willen ze op lelijke fabriekshallen langs de route levensgrote afbeeldingen van katten en heksen schilderen. Rond de route van de Gloeiige heeft de horeca van Vakantiepark Ter Spegelt al een Gloeiig biertje gebrouwen. Langs deze route komen levensgrote Art in Nature projecten en een levensgroot beeld van Sint Lucia. 


Link: https://partners.visitbrabant.com/over-ons/pers/streekverhalen-komen-tot-leven-met-vier-nieuwe-fietsroutes-in-de-kempen
Trefwoorden: dagrecreatie, routes, fietsroutes, fietsknooppuntroutes, noord-brabant, beleving, storytelling, dmo's

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...