Geplaatst op: 23-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Metropoolregio Amsterdam verwacht groei recreatie en toerisme

Inkomend toerisme groeit met 1 miljoen overnachtingen per jaar?

Metropoolregio Amsterdam verwacht groei recreatie en toerisme
Kunnen de accommodaties deze groei aan?


De prognoses tot 2030 voor toerisme en recreatie in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) laten opnieuw forse groei zien. Dit blijkt uit het onderzoek naar toeristische en recreatieve omvang en draagkracht in de MRA. 

Met het onderzoek is in kaart gebracht hoe groot de omvang van toerisme en recreatie is in de diverse deelregio’s en gemeenten en hoe deze omvang in relatie staat tot de leefomgeving en de leefbaarheid: de draagkracht. Bureau BUITEN en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd voerden het onderzoek uit.

Dit type onderzoek is op een dergelijke schaal niet eerder uitgevoerd in Nederland. Het vormt de bouwsteen voor een nieuwe uitvoeringsstrategie, waarin aandacht voor de leefkwaliteit van inwoners een belangrijk onderdeel wordt.

Forse groei

Hoe fors is de groei? De groei tot 203 in overnachtingen wordt geschat bij het inkomend toerisme op bijna 8,2 miljoen extra overnachtingen (2019: 21,6 miljoen overnachtingen). De groei van overnachtingen door binnenlands bezoek wordt geschat op 1,7 miljoen overnachtingen (2019: iets meer dan 8 miljoen overnachtingen).

Verschillen tussen deelregio’s in de MRA

Het onderzoek toont met data aan dat de MRA bezoekers en inwoners veel te bieden heeft door de vele (toeristische en recreatieve) voorzieningen die op korte afstand van elkaar te vinden zijn. De verschillende deelregio’s van de MRA bevinden zich in verschillende fases van toeristische en recreatieve ontwikkeling. De deelregio’s Almere-Lelystad, IJmond, Amstelland-Meerlanden en Gooi en Vechtstreek laten vooral ontwikkelkansen zien, terwijl Amsterdam een grenswaarde van het aantal bezoekers heeft bepaald. 

Voor de deelregio’s Zaanstreek-Waterland en Zuid-Kennemerland wordt, gezien de toeristische-recreatieve omvang en de te verwachten groei van het aantal bezoekers en inwoners, geadviseerd om blijvend aandacht te hebben voor een goede balans. Dit alles vraagt samenwerking en leren van en met elkaar.

Ontwikkelrichtingen

Het onderzoek geeft ook een aantal inhoudelijke ontwikkelrichtingen mee voor een nieuwe uitvoeringsstrategie. Zo liggen er in de MRA veel kansen rond cultuur en erfgoed. Recreatie vraagt meer aandacht, want door de verwachte groei van het aantal inwoners in de MRA neemt de behoefte aan recreëren in de nabije omgeving toe. 

Ook ligt er een opgave rond het optimaliseren van (duurzame) mobiliteit. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 38% van alle mobiliteitsbewegingen in de MRA wordt ondernomen met een recreatief of toeristisch motief.

Nieuwe strategie na de zomer

De resultaten van het onderzoek zijn een bouwsteen voor de herijking van de bestaande Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025. De planning is de aangescherpte uitvoeringsstrategie na de zomer van 2022 voor te leggen aan de MRA-bestuurders in het platform Economie. De MRA zoekt in de uitwerking nadrukkelijk de samenwerking met stakeholders in de sector op. 
Naast aandacht voor bestemmingsmanagement, bestemmingsontwikkeling en bestemmingsmarketing, in lijn met het landelijke advies van het NBTC (Perspectief 2030), krijgt duurzaamheid een belangrijke rol in de nieuwe uitvoeringsstrategie.
Trefwoorden: toerisme, groei, economie, leefbaarheid, Amsterdam, regio

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.