Geplaatst op: 15-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vlot herstel inkomend toerisme?

Vlot herstel inkomend toerisme?
Aandeel boekingen buitenlandse toeristen van Nederlandse vakantiehuizen weer boven de 60%. Foto: Belvilla

De toeristische markt lijkt veerkrachtig. Met versoepelingen in de coronamaatregelen in de landen om ons heen, komt het inkomend toerisme na twee slechte jaren weer vlot op gang in het voorjaar van 2022. Aanwijzingen daarvoor zijn de boekingscijfers van vakantiehuizen door Belgen en Duitsers.

Buitenlandse toeristen weten de weg naar Nederland weer te vinden. In de paasperiode bedraagt het aandeel buitenlandse toeristen meer dan 60%, blijkt uit data van vakantiehuizenaanbieder Belvilla. Het aandeel buitenlandse toeristen zit weer op hetzelfde niveau als in 2019. 

Veel Europese landen hebben paasvakantie tussen 2 en 17 april. Van alle toeristen in Nederlandse vakantiehuizen komt 63% uit het buitenland. Ruim de helft van alle toeristen komt uit Duitsland en 9.3% komt uit België. Net die belangrijke markten voor Nederland, Duitsland en België boeken weer in de Lage Landen.

2021

Ter vergelijking: tijdens de paasvakantie vorig jaar kwam slechts 17% van de toeristen uit het buitenland. Toen was er natuurlijk nog een lockdown van kracht. 

2019

In de paasvakantie van 2019 bedroeg het aandeel buitenlandse toeristen 63%. Ook toen verbleven er voornamelijk Duitsers en Belgen in Nederlandse vakantiehuizen. 

Hanita van der Meer, Director PR and Communications van Belvilla by OYO, ziet dat niet alleen Nederlandse toeristen weer het buitenland opzoeken: "We zien ook steeds meer buitenlandse toeristen weer naar Nederland komen. Hoewel Nederland geen paasvakantie kent, zijn het paasweekend en het voorjaar in het algemeen doorgaans wel populair om een weekend weg te boeken. Maar ook tijdens het paasweekend zien we dat het aandeel buitenlandse toeristen groter is dan het aandeel Nederlanders in Nederlandse vakantiehuizen."
Trefwoorden: vakantiehuis, toerisme, België, Duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.