Geplaatst op: 14-03-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuw toeristisch magazine vertelt de Grote Verhalen

Zuid-Limburg Lonkt...

Nieuw toeristisch magazine vertelt de Grote Verhalen

Gisteren lanceerden de Zuid-Limburgse gemeenten de campagne ‘De Grote Verhalen van Zuid-Limburg’. Ze deden dit via de lancering van het nieuwe toeristisch magazine ‘Zuid-Limburg lonkt…’. Dit magazine met de daaraan gekoppelde multimediale campagne is een concrete uitwerking van de toeristische visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 die in 2020 door alle 16 gemeenten is vastgesteld. Voorafgaand aan de lancering presenteerden afgevaardigden van de 16 gemeenten voorbeelden van deze veertien Grote Verhalen. Dit gebeurde tijdens een online talkshow in het gemeentehuis van Echt-Susteren. 

 

Visie Bestemming Zuid-Limburg 2030

Onder leiding van wethouder Pieter Meekels van Gemeente Sittard-Geleen - destijds voorzitter van het bestuurlijk overleg economie van Zuid-Limburg - kwam de toeristische visie Bestemming Zuid-Limburg 2030 tot stand. ‘Wij constateerden dat het toerisme het laatste decennium met problemen kampte waaronder de drukte in het heuvelland, de verschraling van het landschap en een gebrek aan innovatie bij ondernemers. We moesten meer sturing geven. Temeer omdat de sector met een directe omzet van € 2,2 miljard euro een essentiële motor is voor de Zuid-Limburgse economie. De visie kwam tot stand in nauwe samenwerking met vele partners.’ De regio koos er vervolgens voor om in te zetten op duurzaam toerisme. Ofwel, er werd gekozen voor het concept van een GREEN Destination. 

 

GREEN Destination

Het concept van een GREEN Destination is ontwikkeld door de Global Sustainable Tourism Council en gaat uit van een type toerisme dat past bij de identiteit van een gebied, dat energieneutraal is, dat de natuur niet aantast en dat geen negatieve gevolgen heeft voor de inwoners. ‘We willen streven naar een toerisme waarbij zowel de natuur, de mens als de economie met elkaar in balans zijn. Dat betekent dat wij gasten zoeken die bij ons DNA passen, die respect hebben voor onze cultuur en ons landschap en die een connectie willen maken met de essentie van onze streek en om die reden ook naar ons terug komen’ aldus Anya Niewierra, algemeen directeur Visit Zuid-Limburg. 

 

DNA thema’s

Binnen het concept van een GREEN Destination blijft een gebied dus dicht bij zichzelf en draagt die thema’s uit die aansluiten bij het feitelijke culturele en natuurlijke DNA van een streek. Samen met deskundigen werden voor Zuid-Limburg 14 Grote Verhalen (= DNA thema’s) gedefinieerd die de essentie van Zuid-Limburg vormen en die vergeleken met andere toeristische bestemmingen sterk onderscheidend en niet kopieerbaar zijn. 

 

Op de internationale markt zijn dat de thema’s Bron van Europa, Krijt/Mergel/Kalk, de Maas en Kerst (in de grotten). Op de nationale markt gaat het om Heuvels & Dalen, Vakwerk, Wijnbouw, Van Zuid-Limburgse bodem, Familie-/Kinderpret, Katholiek Verleden/Bezinning, Romeins Verleden, Mijnverleden, Oorlogsverleden en Prehistorie. 

 

Tijdens de lancering van het magazine Zuid-Limburg Lonkt gaven zeven bestuurders voorbeelden van de uitvoering van deze Grote Verhalen in hún gemeente. Zo vertelde burgemeester Jos Hessels van de gemeente Echt-Susteren over het bezinningstoerisme, sprak wethouder Gina van Mulken van Stein over de Maas en het riviertoerisme, lichtte burgemeester Reyans van de Duitse gemeente Selfkant toe hoe de Euregionale kracht in zijn gemeente onder meer zichtbaar wordt op het meest westelijk gelegen puntje van Duitsland, het Westzipfelpunkt. Burgemeester Eric Geurts van Beekdaelen en de wethouders Stijn Kropman van Landgraaf en Jean-Paul Kompier van Vaals gingen dieper in op het Romeins Verleden, Heuvels & Dalen, Wijnbouw en het Mijnverleden. Martin Hendricks, eigenaar van Black Label Hospitality, schetste tot slot hoe hij als ondernemer inspeelt op de nieuwe fietsroute ‘Route vol Verwondering’ die in april verschijnt en een onderdeel is van het Grote Verhaal Katholiek Verleden/Bezinning. 

 

Limburgse ambassadeurs vertellen in Zuid-Limburg Lonkt…

In het nieuwe magazine vertellen bevlogen Limburgers over hun Grote Verhaal. Meerdere personen leverden hier hun pro deo bijdrage aan waaronder de koning van de wals André Rieu en nieuwspresentator Twan Huys.

 

Het magazine verschijnt in april in een oplage van 110.000 stuks en zal verspreid worden via de VVV kantoren, de gemeentes, ondernemers en andere partners. Aan de lancering is een multimediale campagne gekoppeld met ook fiets- en wandelroutes, vlogs en blogs. 

Link: https://partners.visitzuidlimburg.nl/nieuws/
Trefwoorden: Nieuw magazine, visie bestemming Zuid Limburg, duurzaam

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...