Geplaatst op: 09-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs en Albron leggen duurzame ambities vast in CSR Charter

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs spant zich in voor een nog gezonder en duurzamer aanbod op de menukaart in haar restaurants en van de voedingsmiddelen in de Food Stores en de personeelsrestaurants. Samen met haar horecapartner in Nederland en België, Albron, heeft Center Parcs deze ambitie vastgelegd in een CSR Charter. Deze stap leidt tot minder voedselverspilling en een groter aanbod in ecologische-, vegetarische-, veganistische en lokale voedingswaren. Zowel medewerkers als gasten van Center Parcs profiteren hierdoor van meer keuze op het gebied van lekker en gezond eten.  

 

Het Charter sluit aan bij de ambitie van Center Parcs om een nieuwe standaard te zetten in de recreatiesector. Door de introductie van restaurants met meer verantwoorde keuzes en nieuwe vormen van beleving, wil het bedrijf een omgeving creëren waarin gasten kunnen genieten van gastvrijheid en eten en drinken van hoge kwaliteit. Bovendien past verduurzaming bij het groene karakter van Center Parcs en haar Market Dome, het groene hart van elk park. Sinds de bouw van de eerste Market Dome in 1986 biedt de centrale ontmoetingsplek ruimte aan vele subtropische planten, bomen en dieren. De Market Dome staat symbool voor een prettig klimaat voor mens en dier en voor een omgeving waar flora en fauna opnieuw ruimte krijgen, nadat ze op hun eigen plek in de wereld niet verder konden leven.

 

Sterke focus op innovatie en duurzaamheid

Met het CSR Charter, dat vandaag is ondertekend door Erwin Dezeure, CSR Director van Center Parcs Europe, en Jan Willem Hilbron, Algemeen Directeur Albron, is een nieuwe mijlpaal bereikt. "Aandacht voor duurzaamheid en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk zijn belangrijke pijlers van Center Parcs”, vertelt Erwin Dezeure. "Het is hiervoor noodzakelijk om te blijven innoveren op het vlak van food en catering. Bovendien spelen we graag in op de veranderende behoeften van onze klanten, die we graag naast lekkernijen nog meer gezonde, vegetarische en vegan opties bieden. Met de ondertekening van het CSR Charter zetten we een nieuwe stap voorwaarts in het bereiken van onze doelstelling om Center Parcs nóg duurzamer en gezonder te maken.”

 

Samenwerking met Albron

Horecapartner Albron ondersteunt Center Parcs bij de verduurzaming van de voedselketen in Nederland en verschillende parken in België. Als onderdeel van het strategische partnership met Center Parcs is Albron sinds 2010 verantwoordelijk voor het beheer van de restaurants en Food Stores in de parken van Center Parcs in deze landen. "Center Parcs en Albron delen dezelfde ambities op het gebied van innovatie en het vergroten van de gastbeleving”, vertelt Jan Willem Hilbron. "Als onderdeel van het CSR Charter gaan we ons nog sterker richten op het verduurzamen van onze Food en Restaurant-concepten, met een sterke focus op streekgebonden en provinciale producten. Tegelijkertijd gaan we er alles aan doen om onze processen te verduurzamen, onder meer door het scheiden van afval, het verduurzamen van onze verpakkingen en het beperken van voedselverspilling.”

 

CSR Charter

Center Parcs heeft zich in het Charter in heel Europa verbonden aan zeven doelstellingen, gericht op duurzaamheid en gezondheid. Met behulp van Albron leidt dit in Nederland en België tot de volgende acties:

  1. Meer duurzaam eten aanbieden: er ligt een sterke focus op producten uit de streek. Albron werkt samen met tal van lokale partners en voldoet aan alle Europese regelgeving inzake dierenwelzijn. Zo gebruikt ze uitsluitend vrije uitloop-eieren en wordt uitsluitend vis van het keurmerk ‘Good Fish Foundation’ aangeboden. In alle restaurants staan talrijke vegetarische en/of vegan maaltijden op het menu en 80 procent van de groente en fruit heeft het keurmerk ‘On the way to Planet Proof’. Ook het aanbod van foodproducten in de Market Dome van Center Parcs wordt steeds ‘groener’.
  2. Afval beperken: in de restaurants zijn sorteerfaciliteiten beschikbaar om de doelstelling van 70 procent afvalscheiding te realiseren. Ook wordt ingezet op recycling en worden sinaasappelschillen, oud frituurvet en koffiedrab afzonderlijk ingezameld om als grondstof te gebruiken voor nieuwe producten, zoals zeep en biodiesel. Via een biovergister wordt ander organisch afval omgezet in energie, waarmee bijvoorbeeld extra warmte van de Market Dome wordt gegenereerd. Door de samenwerking met ‘Too Good to Go’ worden dagelijks pakketten met overtollige producten aangeboden aan consumenten, waardoor elke maand minstens 1.000 kg CO2 bespaard wordt.
  3. Verbod op wegwerpplastic: er is een verbod op het gebruik van wegwerpplastics, zoals plastic rietjes, roerstaafjes, bekers en zakjes. Daarnaast wordt al het overige plastic afval gesorteerd met als doel dit te recyclen.
  4. Stimuleren van vitaliteit: Klanten krijgen meer keuze uit gezonde en vegetarische alternatieven. Ook is er veel aandacht voor het verminderen van het zout-, suiker- en vetgehalte in maaltijden en foodproducten, en bevatten vrijwel alle dranken voor kinderen 0 procent toegevoegde suiker. Daarnaast levert Albron een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers door dezelfde opties aan te bieden in personeelsrestaurants.
  5. Bewustwording van gasten en medewerkers: Albron werkt mee aan de organisatie van een jaarlijkse sportdag voor medewerkers en events als Earth Hour, Biodiversity Day en World Cleanup Day.
  6. Het ondersteunen van partnerships: Albron ondersteunt partnerships van Center Parcs met organisaties als het Wereld Natuur Fonds, Stichting de Opkikker en Beyond the Moon.
  7. Green Key-criteria: Albron voldoet aan de Green Key-criteria en doet er alles aan deze te behouden.
Trefwoorden: duurzaam, gezond, CSR Charter

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.