Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs en Albron leggen duurzame ambities vast in CSR Charter

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs spant zich in voor een nog gezonder en duurzamer aanbod op de menukaart in haar restaurants en van de voedingsmiddelen in de Food Stores en de personeelsrestaurants. Samen met haar horecapartner in Nederland en België, Albron, heeft Center Parcs deze ambitie vastgelegd in een CSR Charter. Deze stap leidt tot minder voedselverspilling en een groter aanbod in ecologische-, vegetarische-, veganistische en lokale voedingswaren. Zowel medewerkers als gasten van Center Parcs profiteren hierdoor van meer keuze op het gebied van lekker en gezond eten.  

 

Het Charter sluit aan bij de ambitie van Center Parcs om een nieuwe standaard te zetten in de recreatiesector. Door de introductie van restaurants met meer verantwoorde keuzes en nieuwe vormen van beleving, wil het bedrijf een omgeving creëren waarin gasten kunnen genieten van gastvrijheid en eten en drinken van hoge kwaliteit. Bovendien past verduurzaming bij het groene karakter van Center Parcs en haar Market Dome, het groene hart van elk park. Sinds de bouw van de eerste Market Dome in 1986 biedt de centrale ontmoetingsplek ruimte aan vele subtropische planten, bomen en dieren. De Market Dome staat symbool voor een prettig klimaat voor mens en dier en voor een omgeving waar flora en fauna opnieuw ruimte krijgen, nadat ze op hun eigen plek in de wereld niet verder konden leven.

 

Sterke focus op innovatie en duurzaamheid

Met het CSR Charter, dat vandaag is ondertekend door Erwin Dezeure, CSR Director van Center Parcs Europe, en Jan Willem Hilbron, Algemeen Directeur Albron, is een nieuwe mijlpaal bereikt. "Aandacht voor duurzaamheid en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk zijn belangrijke pijlers van Center Parcs”, vertelt Erwin Dezeure. "Het is hiervoor noodzakelijk om te blijven innoveren op het vlak van food en catering. Bovendien spelen we graag in op de veranderende behoeften van onze klanten, die we graag naast lekkernijen nog meer gezonde, vegetarische en vegan opties bieden. Met de ondertekening van het CSR Charter zetten we een nieuwe stap voorwaarts in het bereiken van onze doelstelling om Center Parcs nóg duurzamer en gezonder te maken.”

 

Samenwerking met Albron

Horecapartner Albron ondersteunt Center Parcs bij de verduurzaming van de voedselketen in Nederland en verschillende parken in België. Als onderdeel van het strategische partnership met Center Parcs is Albron sinds 2010 verantwoordelijk voor het beheer van de restaurants en Food Stores in de parken van Center Parcs in deze landen. "Center Parcs en Albron delen dezelfde ambities op het gebied van innovatie en het vergroten van de gastbeleving”, vertelt Jan Willem Hilbron. "Als onderdeel van het CSR Charter gaan we ons nog sterker richten op het verduurzamen van onze Food en Restaurant-concepten, met een sterke focus op streekgebonden en provinciale producten. Tegelijkertijd gaan we er alles aan doen om onze processen te verduurzamen, onder meer door het scheiden van afval, het verduurzamen van onze verpakkingen en het beperken van voedselverspilling.”

 

CSR Charter

Center Parcs heeft zich in het Charter in heel Europa verbonden aan zeven doelstellingen, gericht op duurzaamheid en gezondheid. Met behulp van Albron leidt dit in Nederland en België tot de volgende acties:

  1. Meer duurzaam eten aanbieden: er ligt een sterke focus op producten uit de streek. Albron werkt samen met tal van lokale partners en voldoet aan alle Europese regelgeving inzake dierenwelzijn. Zo gebruikt ze uitsluitend vrije uitloop-eieren en wordt uitsluitend vis van het keurmerk ‘Good Fish Foundation’ aangeboden. In alle restaurants staan talrijke vegetarische en/of vegan maaltijden op het menu en 80 procent van de groente en fruit heeft het keurmerk ‘On the way to Planet Proof’. Ook het aanbod van foodproducten in de Market Dome van Center Parcs wordt steeds ‘groener’.
  2. Afval beperken: in de restaurants zijn sorteerfaciliteiten beschikbaar om de doelstelling van 70 procent afvalscheiding te realiseren. Ook wordt ingezet op recycling en worden sinaasappelschillen, oud frituurvet en koffiedrab afzonderlijk ingezameld om als grondstof te gebruiken voor nieuwe producten, zoals zeep en biodiesel. Via een biovergister wordt ander organisch afval omgezet in energie, waarmee bijvoorbeeld extra warmte van de Market Dome wordt gegenereerd. Door de samenwerking met ‘Too Good to Go’ worden dagelijks pakketten met overtollige producten aangeboden aan consumenten, waardoor elke maand minstens 1.000 kg CO2 bespaard wordt.
  3. Verbod op wegwerpplastic: er is een verbod op het gebruik van wegwerpplastics, zoals plastic rietjes, roerstaafjes, bekers en zakjes. Daarnaast wordt al het overige plastic afval gesorteerd met als doel dit te recyclen.
  4. Stimuleren van vitaliteit: Klanten krijgen meer keuze uit gezonde en vegetarische alternatieven. Ook is er veel aandacht voor het verminderen van het zout-, suiker- en vetgehalte in maaltijden en foodproducten, en bevatten vrijwel alle dranken voor kinderen 0 procent toegevoegde suiker. Daarnaast levert Albron een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers door dezelfde opties aan te bieden in personeelsrestaurants.
  5. Bewustwording van gasten en medewerkers: Albron werkt mee aan de organisatie van een jaarlijkse sportdag voor medewerkers en events als Earth Hour, Biodiversity Day en World Cleanup Day.
  6. Het ondersteunen van partnerships: Albron ondersteunt partnerships van Center Parcs met organisaties als het Wereld Natuur Fonds, Stichting de Opkikker en Beyond the Moon.
  7. Green Key-criteria: Albron voldoet aan de Green Key-criteria en doet er alles aan deze te behouden.
Trefwoorden: duurzaam, gezond, CSR Charter

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...