Geplaatst op: 16-02-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Jongeren gezocht voor de mooiste baan van Nederland

Watersport- en recreatiesector start arbeidsmarktproject

Jongeren gezocht voor de mooiste baan van Nederland
Bedrijven in de watersport en recreatie kunnen steeds lastiger aan nieuw personeel komen. Ook de instroom van jongeren voor opleidingen in deze sector neemt af. Daarom start HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, een project om mensen te enthousiasmeren voor werken en leren in de watersport- en recreatiesector.

Het project trapt af met een video waarin jongeren vertellen over hun baan in de recreatie of watersport. Zij laten zien hoe leuk het is om te werken bij een jachtbouwer, zeilschool, camping of vakantiepark. "Iedereen gaat op vakantie of recreëert in zijn vrije tijd, maar niet veel mensen weten dat er ook veel banen en opleidingen mogelijk zijn in de vrijetijdssector. Daar willen we verandering in brengen.”, aldus Herbert van Oord, manager Arbeidsmarkt, Training & Opleiding bij HISWA-RECRON.

 

Watersport- en recreatiebedrijven hebben te maken met een lage instroom van medewerkers. Bovendien daalt het aantal nieuwe studenten voor opleidingen in deze branche. Een project dat de leer- en werkmogelijkheden nadrukkelijker in de spotlights zet, moet ervoor zorgen dat de sector bekender wordt als werkgever. "Een baan in deze vrijetijdssector betekent: werken aan een mooi product of dienst, waarbij het draait om klantvriendelijkheid en creativiteit. Je werkt vaak buiten, met mensen, en je hebt veel vrijheid. Kortom, het is de mooiste baan van Nederland.”, aldus Van Oord.


Vacatures

Er zijn veel verschillende banen, beroepen en opleidingen op MBO-, HBO- en WO-niveau. Er is behoefte aan personeel op recreatief, commercieel of technisch gebied. Binnenkort start een speciaal aangetrokken projectmedewerker om het project arbeidsmarktbranding uit te voeren. Vooruitlopend daarop is de video gemaakt die op het YouTube-kanaal van HISWA-RECRON staat en die breed gepromoot wordt onder scholen en bedrijven. Verder worden de vele vacatures die er bij de leden zijn, beter zichtbaar gemaakt.

Link: https://www.hiswarecron.nl/VACATURES-EN-OPLEIDINGEN?utm_medium=email,https://www.hiswa.nl/vacatures?utm_medium=email, https://www.recron.nl/vacatures/?utm_medium=email
Trefwoorden: Vacatures, arbeidsmarkt

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.