Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Veel aandacht voor circulaire economie bij Horecava Innovation Award 2022

Veel aandacht voor circulaire economie bij Horecava Innovation Award 2022
Overall winnaar 2022 ENJAY. Foto: Horecava
De vakbeurs Horecava kon begin dit jaar door de coronamaatregelen niet doorgaan maar de bijbehorende innovatieawards zijn gisteravond toegekend. Overall winnaar 2022 is ENJAY, die met haar energie-terugwin systeem een ‘missing link’ biedt voor het klimaatvraagstuk en een lagere energierekening voor veel horecabedrijven. Dit jaar is er veel aandacht voor duurzaamheid en circulaire economie.

Tot winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos werd Ozarka verkozen, die met hun herbruikbare producten en gesloten circulair systeem een oplossing biedt in de strijd tegen afval.  Tijdens een alternatieve uitreiking kregen de winnaars hun prijs overhandigd uit handen van de afscheidnemende juryvoorzitter Hayk Simons.

Na twee juryrondes en na rijp beraad heeft de jury uit de ruim 100 ingezonden innovaties de winnaars geselecteerd. De winnaars zijn thuis of op hun werkadres in het zonnetje gezet en kregen hun prijs overhandigd uit handen van juryvoorzitter Hayk Simons. Deze alternatieve uitreiking was de laatste taak voor de huidige juryvoorzitter die na vele jaren afscheid neemt en zijn werkzaamheden overdraagt aan Puck Wilbers, die vanaf Horecava Innovation Awards 2023 de jury zal voorzitten.

Overall Winnaar Horeca Innovation Award is ENJAY: ‘Innovatiekracht in coronacrisis’

Juryvoorzitter Hayk Simons over de overall winnaar en tevens winnaar in de categorie Equipment & Services: "Ook dit jaar kijken we terug op een groot aantal inzendingen, veel genomineerden met mooie innovaties en prachtige categoriewinnaars die inspelen op ontwikkelingen door Corona zoals bijvoorbeeld personeelstekort. Maar ook zagen we vele initiatieven om de omzet en marge te verbeteren. Met absolute meerderheid is overall winnaar ENJAY door de jury verkozen. ENJAY reikt met haar energie-terugwin systeem een oplossing aan voor het klimaatvraagstuk én een lagere energierekening voor veel horecabedrijven!"

Winnaar Food & Beverage: d’Arta – Green Cuisine ‘easy Indian Summer

De jury over de winnaar: "Deze gezonde, plantaardige, koude salade is vrij van kleurstoffen of bewaarmiddelen, speelt in op het gevoel van de gast om op een andere manier naar eten te kijken en daar dan ook een bewuste keuze in te maken. De Indian Summer is zeer goed van smaak door de samenstelling van de salade en daarbij is het een ‘ready to eat’-product. Het keukenteam zal zelf minder tijd hoeven te besteden aan het samenstellen van een salade maar kan er ook voor kiezen om de salade verder uit te breiden. Het speciale vriesprocedé zorgt ervoor dat er geen kleur en smaak verloren gaat, hetgeen kwalitatief een grote bijdrage levert aan de totale beleving. Op vele fronten een aanwinst in de huidige, aan verandering onderhevige, markt zowel voor de consument als de gast."

Winnaar Equipment & Services: ENJAY – Energie-terugwin systeem

In de categorie Equipment & Services komt ENJAY als winnaar uit de bus. De jury: "Ondanks dat de technische toepassing (warmte wisseling) van deze inzending niet nieuw is, vraagt deze techniek wel om de nodige aanpassingen om het geschikt te maken voor de hospitality sector. ENJAY is het als eerste gelukt om deze missende link te ontwikkelen voor de horeca en meer rendement uit de afzuigkap te halen. Deze winnende inzending weet een snelle terugverdientijd (ROI van minder dan 3 jaar) te verbinden met een belangrijk milieuaspect, het terugdringen van de CO2 uitstoot. Een gemiddeld restaurant kan een besparing van 85.000 kWh aan stookkosten realiseren, wat neerkomt op circa 13.000 euro en gelijktijdig zo’n 25 ton minder CO2 uitstoten. De techniek is dusdanig aangepast, dat deze resultaten bereikt kunnen worden in horeca-omstandigheden. Dus ook bij zeer veel vetdampen in de afzuigkap. Een missende link voor dit vraagstuk is gesloten. ENJAY is een terechte winnaar."

Winnaar Concepts, Interior & Design: Sugo – Sugo Delivery & to go

De jury kiest Sugo als winnaar in de categorie Interior & Design: "Sugo begon als een 'gewone' pizzaketen. Maar met de nieuwe franchiseformule die niet draait om het openen van reguliere restaurants, maar om virtual branding en shop-in-shops kunnen ook andere horecaondernemers meeliften op het succes van het merk. Horecamannen Herman Hell en Hugo Kruijssen zetten hiermee slim in op merkbeleving, delivery en efficiëntie. Met succes: zonder te investeren in extra vierkante meters of personeel is de omzet van inmiddels zo'n twintig ondernemers (fors) verhoogd. Het concept klopt van a tot z. Dit franchise-concept biedt enorme kansen voor veel horeca-ondernemers en we beschouwen Sugo als vaandeldrager van deze nieuwe manier van franchisen. We verwachten dat velen zullen volgen."

Winnaar Digital, Apps & Social Media: Scanfie – Alles-in-1 bestelsysteem

In de categorie Digital, Apps & Social Media is Scanfie verkozen tot winnaar met hun Alles-in-1 bestelsysteem. De jury: "Scanfie is een overzichtelijke alles-in-1 besteloplossing die zeer flexibel in te zetten is. Gasten kunnen met Scanfie zelf bestellen via een QR-code, waarbij de bestelling direct bij de bar of in de keuken uitkomt. Zo kun je als bedrijf ondanks het personeelstekort en de coronamaatregelen blijven voldoen aan de verwachtingen van je gasten. De combinatie van alle verschillende functionaliteiten, de eenvoudige koppeling met andere systemen en het overzichtelijke dashboard, maken Scanfie een krachtige tool voor elke ondernemer!”

Duurzaamheid Award Karel de Vos: Ozarka 

Bedrijf Ozarka wint met herbruikbare verpakkingen en gesloten circulair systeem. De winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos is gekozen uit alle inzendingen van deze editie. De Duurzaamheid Award is vernoemd naar de oprichter en eerste voorzitter van de Horecava Innovation Award.

De Jury over de Duurzaamheid Award winnaar 2022: "Afgelopen jaren en zeker in deze coronatijd, wordt er heel wat afgehaald en thuisbezorgd door horecaondernemers. Als jury van de Duurzaamheid Award Karel de Vos vinden wij het shocking om te zien hoeveel eenmalige plastic verpakkingsmateriaal daarbij komt kijken. Kan dat nou niet beter? Wetende dat plastic tot de grootste afvalstromen ter wereld behoort en wij in het Westen grootverbruiker zijn. Dumpen in het milieu is zo niét 2022. Wij willen herbruikbare verpakkingen zien; niets heeft meer impact op een beter milieu dan hergebruik! Maar hoe organiseer je dat gebruikte verpakkingen ook weer terugkomen en daadwerkelijk opnieuw worden gebruikt? Daar heeft Ozarka goed over doorgedacht. Wij worden blij van het gesloten circulaire systeem dat zij hebben ontwikkeld: ‘Re-usable as a service.’ Let’s do it!"

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...