Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft van de websites niet eerlijk over reviews

Helft van de websites niet eerlijk over reviews
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Op de helft van de websites is het voor consumenten onduidelijk hoe de daarop vermelde reviews worden verzameld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie die 223 grote consumentenwebsites onderzocht waaronder boekingswebsites. Dat betekent dat minstens 55% van de bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreden.  

Van alle 223 onderzochte websites informeerden 104 consumenten niet hoe reviews worden verzameld en de informatie wordt verwerkt. Nog meer websites (114) maken niet duidelijk hoe nep-reviews worden geweerd en is niet duidelijk of reviews zijn geschreven door echte consumenten. Bijna alle websites (176) geven niet aan of  mensen die een review achterlaten worden beloond. Eerlijke informatie is belangrijk omdat 71% van de consumenten reviews laten meewegen in hun aankoopbeslissing. 

Commissaris voor Justitie Didier Reynders is duidelijk in zijn reactie: "Consumenten vertrouwen heel vaak op online beoordelingen wanneer ze online winkelen of boeken. Ik wil niet dat consumenten voor de gek worden gehouden. Ik wil dat ze kunnen communiceren in een betrouwbare omgeving. Ik dring aan op één specifiek punt: onlinebedrijven moeten consumenten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van dergelijke beoordelingen. De resultaten van vandaag zijn een duidelijke oproep tot actie. We zullen ervoor zorgen dat de EU-wetgeving wordt nageleefd".

De Europese Commissie concludeert dat ten minste 55% van de onderzochte bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreedt. In de Unfair Commercial Practices Directive staat dat bedrijven eerlijke informatie aan consumenten moeten presenteren. Bij nog eens 18% van de bedrijven twijfelt de Commissie aan de informatie. 

Nationale consumenten autoriteiten, in Nederland de ACM, gaan de betrokken bedrijven vragen hun websites aan te passen. 

Link: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_22_394
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, platforms, boekingen, reviews

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...