Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen
Afbeelding van A Beijeman via Pixabay

De afgelopen periode verschenen twee opmerkelijke interviews van Captains of Industry in de AD. Opmerkelijk want Pieter Elbers van KLM en Mattijs ten Brink van Sunweb kijken diametraal anders naar de toekomst van vliegen. Waar ten Brink verwacht dat we juist minder gaan vliegen voor het klimaat denkt Elbers dat niets zo flexibel en snel is als vliegen.

Trein kan vliegtuig niet verslaan

Elbers ziet niets in de plannen van de Europese Unie en nationale regeringen om op de middellange afstand de trein het te prefereren vervoermiddel te maken. "Wat Europa wil, vergt een enorme investering in infrastructuur”, stelt hij. "Dat verdien je alleen terug als er genoeg reizigers zullen zijn.” Bovendien blijft de reistijd per trein significant groter dan met het vliegtuig. "Ik ben geen tegenstander van de trein, maar het moet een adequaat alternatief zijn. Ik neem de trein als ik naar Brussel ga. Parijs? Dat vlieg ik. Londen? Vliegtuig. Ik ben één keer met de Eurostar naar Londen geweest. Duurde lang. Vierenhalf uur.’’

Luchtvaart kan duurzamer

De KLM-topman ziet veel meer heil in het verduurzamen van de luchtvaart. "Ik ga als KLM niet minder vliegen en in een hoekje zitten wachten tot het beter wordt. KLM is graag onderdeel bij de mondiale zoektocht naar een oplossing om de luchtvaart te verduurzamen.” Dat kan door de vorming van 1 Europees luchtruim, nieuwe zuinige vliegtuigen en een groter aandeel biobrandstof.”

Radicale verandering noodzakelijk

Mark ten Brink van Sunweb ziet het helemaal anders. Vooral klimaat en duurzaamheid maken volgens Ten Brink een radicale verandering in reisgedrag en vakantiegevoel onvermijdelijk. "We staan op een keerpunt. En als ik me daarin niet vergis, dan moet dat keerpunt er zo snel mogelijk komen. Dat zeg ik zowel als Mattijs, als baas van Sunweb. Het aantal vliegkilometers moet hoe dan ook omlaag.” Deze visie is bijzonder, zeker omdat ten Brink eerder bij luchtvaartmaatschappij Transavia aan het roer stond. Hij ziet dat initiatieven als biobrandstof en elektrisch vliegen belangrijk zijn maar verwacht dat deze generatie volledig schoon vliegen niet meer gaat meemaken: "De enige oplossing is minder vliegen.”

Aanbieders aan zet

Ten Brink ziet dat er nu maar een kleine groep mensen bereid is het gedrag aan te passen. En dus moeten de aanbieders de rest in beweging krijgen. "In ons aanbod zullen we steeds minder vliegvakanties opnemen, en meer reizen met bus, trein, auto of fiets; minder ver weg en kleinschaliger”, stelt hij. Ten Brink is verder voorstander van een vrijwillig persoonlijk CO2-budget. Als dat onvoldoende gebeurt kan de overheid daarin sturen. "Laat die ene vliegvakantie per jaar ongemoeid, maar ontmoedig die tweede en derde stedentrip, of het zes keer naar het vakantiehuis gaan.”

Vakantie wordt duurder

Verder vindt ten Brink dat de verplichte vakantieperiodes op de helling moeten en de vakantieperiodes veel meer over het jaar uitgesmeerd moeten worden. Om de coronaverliezen op te vangen zullen vakanties in de toekomst duurder worden en omdat reizigers steeds later boeken zullen last-minutes verdwijnen. 


De interviews in het AD zijn hier terug te lezen: Pieter Elbers en Mattijs ten Brink

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, luchtvaart, vliegen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...