Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-12-2021
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

VrijetijdsTrends voor 2022

Go-stop-Go, grenzeloze vrije tijd, dichtbij live, omgekeerd plannen

VrijetijdsTrends voor 2022
Afbeelding van cocoparisienne via Pixabay

Het vrijetijdsgedrag van de Nederlander blijft zich in 2022 nog meer aanpassen aan de coronacrisis. Zeker nu een einde van de crisis nog niet in zicht is. Go-stop-Go, grenzeloze vrije tijd, dichtbij hybride en ‘omgekeerd plannen’ zijn volgens Goof Lukken de bepalende VrijetijdsTrends van 2022. 

Meer dan in de eerdere jaren zullen consumenten ook in hun vrijet ijd rekening moeten houden met lockdowns en beperkingen. ‘Go-stop-Go’ lijkt de nieuwe werkelijkheid. Soms kan er veel, dan weer minder tot niets. De duidelijke grens tussen werk en vrije tijd verschuift nog meer doordat online en hybride werken, niet tijd-of plaatsgebonden is. De vrije tijd die we hebben is ‘dichtbij en  immersief’. We blijven dichterbij huis en zoeken we naar immersieve belevingen. We willen even ontsnappen aan de werkelijkheid. Tijdens onze vakantie kiezen we voor autovakanties. De laatste lockdown laat zien dat de consument bereid is om anders te denken. Door beperkingen gaan we ‘omgekeerd plannen’. Denk aan het het ‘Dinchen’ (dinner & lunch) of vroeg in de ochtend sporten. Inspiratie voor vrije tijd in de lockdown staat als extra onder de VrijetijdsTrends.

Trend 1: Go-stop-Go

De coronacrisis lijkt meer dan ooit ons vrijetijdsgedrag te bepalen. Lockdowns (gedeeltelijk of geheel) bepalen veel in onze gastvrijheidsindustrie. Veel uitjes zijn inmiddels flexibel en voorbereid op verschillende scenario’s. Restaurants schakelen om van eten op locatie naar bezorgen aan huis. Als er ruime mogelijkheden zijn, dan neemt de consument het er direct van. Er wordt intens genoten onder het motto ‘nu kan het, op korte termijn mogelijk niet meer’. Flexibilisering van vakanties boeken en meer last minute boeken is ook een duidelijk gevolg van deze trend.

Trend 2: Grenzeloze vrije tijd

De duidelijke grens tussen werk en vrije tijd verschuift nog meer doordat online en hybride werken niet tijd-of plaatsgebonden is. Een positief effect is dat er meer spreiding is van vrijetijdsactiviteiten. Dit zorgt voor minder pieken op vrijetijdsbedrijven en een betere bezetting. Een ‘Workcation’, een mix van werk en vakantie is nu een mogelijkheid. Naast fysieke belevingen komen er ook digitale belevingen. Op dit vlak is een enorm aanbod ontstaan waarvan zowel online als live genoten kan worden.

Trend 3: Dichtbij en immersief

We blijven in onze vrije tijd dichter bij huis en kiezen weer meer voor autovakanties. We waarderen het aanbod van natuur, horeca, winkels en attracties in onze eigen omgeving, méér sinds de crisis. Live genieten heeft een enorme meerwaarde gekregen als tegenhanger van het meer digitale leven dat we lijden. Tijdens dagjes uit willen we even ontsnappen aan de realiteit en in een immersieve omgeving zijn. Het verklaart de populariteit van attracties als artentertainment (zoals Remasterd of meta maze Doloris), of bekende klassiekers als  Efteling, Toverland en de dierentuinen. Nederland en de rest van Europa zijn weer populaire vakantiebestemmingen. Hotels en bungalows blijven de favoriete accommodaties en pop-up campings brengen in de meest drukke tijden unieke overnachtingen. Campers en caravans worden meer dan ooit verkocht. De camper is niet alleen populair voor senioren, maar ook voor millenials. Het is een ideaal middel om me rond te reizen.

Trend 4: Omgekeerd plannen

Wendbaarheid en flexibiliteit zijn noodzakelijk om je vrije tijd goed te plannen. Hierbij kan omdenken van belang zijn. In de huidige avond lockdown zien we dat consumenten vaker ’s ochtends gaan sporten of een lunch en diner combineren (dinchen of dunchen). Plannen is een groter element geworden in de vrijetijd. Door beperkte capaciteiten is boeken (veelal online) noodzakelijk.

Scenario voor de crisis: wendbaarheid en flexibiliteit?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst qua corona?’. De onzekerheid lijkt nu groter dan in de afgelopen twee jaren. Met vaccineren leek er een weg uit de crisis. Nu lijken er scenario’s te komen vanwege meerdere mutaties van het virus en mogelijke lockdowns in najaar en winter. De vraag is wat de gastvrijheidsindustrie hiermee gaat doen. Kan men het businessmodel flexibel en wendbaar maken of keert het ‘ouderwetse winterseizoen’ terug. Hierin gaan recreatiebedrijven in het naseizoen dicht in plaats van jaarrond te exploiteren. Een andere scenario is activiteiten meer hybride te maken, door inzet van digitale mogelijkheden. Het herstel van het internationaal toerisme lijkt nog ver weg. We zullen als inkomende toeristen met name inwoners van buurlanden zien. De crisis heeft er wel voor gezorgd dat toerisme/ de gastvrijheidseconomie op de agenda staat bij het nieuwe kabinet. De branche wordt steeds vaker gezien als een grote economisch factor en aanjager van veel maatschappelijke voordelen (zoals gezondheid en welzijn van de Nederlander).

VrijetijdsTips voor de lockdown

Nu de lockdown net is ingegaan en er extra veel vrije dagen zijn, is de consument op zoek naar ontspanning die nog wel kan. Hierbij wat tips:

  • Creëer je eigen filmfestival (met hulp van streamingsdiensten of oude dvd’s)
  • Speel een bordspel (de populariteit van bordspellen is enorm gegroeid in de corona crisis, we kochten ter waarde van 20 miljoen euro aan spellen de afgelopen jaren)
  • Doe een digitaal bezoek (aan familie en vrienden, via teams of zoom of aan attracties zoals Het Anne Frank Huis of Rijksmuseum). Ook hebben veel dierentuinen en attractieparken veel content op hun Youtube kanaal.
  • Er zijn diverse apps met online stadswandelingen, escapetours en wandelingen langs muurschilderingen (zoals Blind Walls Gallery Breda).
  • Maak een kerststallentocht. Ieder dorp heeft wel een kerststal en in Bavel staat voor 204 ramen van woonhuizen een kerststal.
  • Duik in een kookboek en maak eens een nieuw recept.
  • Steun de horeca en laat een lunch of diner thuisbezorgen.
  • Geniet van de natuur: Nederland heeft een hoge dichtheid aan wandel- en fietsroutes: 85.000 km officieel netwerk met 36.000 km wandelroutes een 33.600 fietsnetwerk, zo kom je makkelijk de natuur in.

VrijetijdsTrends updates

Deze trends zijn de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche. Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De vier bovengenoemde hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Daarom volgen er gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Link: https://www.vrijetijdskennis.nl
Trefwoorden: trends, vakanties, vrije tijd, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...