Geplaatst op: 22-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen

Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen
Is er een kantelpunt bereikt bij de consument over duurdere vliegtickets? De vliegtaks is van invloed op de prijsperceptie. Meer dan driekwart van de Nederlandse reizigers begrijpt het als vliegtickets duurder worden, maar nog niet eens de helft is zonder meer bereid meer te betalen. 

Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder 1414 reizigers. Van de ondervraagden zegt 77% het begrijpelijk te vinden als de prijs van een vliegticket in 2022 zou stijgen, 69% begrijpt het wanneer de vliegtaks omhoog gaat. Op de vraag of men bereid is om ook meer te betalen voor vliegtickets, antwoordt slechts 47% volmondig ja. Bijna 40% van de deelnemers heeft nog twijfels. 13% van de ondervraagden is niet bereid om meer te betalen en kiest bij voorkeur voor een ander vervoermiddel naar de gewenste bestemming of blijft dichter bij huis.

Duurzaamheid scoort goed

Toch zijn er bepaalde redenen waarbij mensen bereid zijn om meer te betalen voor een vliegticket, zoals duurzaamheid & milieu (72%), veiligheid & gezondheid aan boord (50,4%) en de financiële situatie van luchtvaartmaatschappijen (27%). 

Vliegvertrouwen 2022

83,8% van alle ondervraagden heeft er alle vertrouwen in om in 2022 weer een vliegreis zullen maken. 14,3% weet het nog niet zeker en 1,9% ziet ervan af.

Van alle ondervraagden, vindt 48% dat er een minimumtarief voor vliegtickets ingevoerd moet worden. Tot slot zegt 76% te overwegen om vanaf een andere luchthaven te vertrekken, als dat goedkoper blijkt.
Trefwoorden: vliegen, ticket, prijs, toerisme

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/08/22
Exclusief voor leden
Luchthaven Eindhoven kan door met vliegverkeer ook bij dichte mist
Luchthaven Eindhoven kon bij dichte mist niet door met de dagelijkse operatie door het ontbreken van hogere categorie Instrument Landing System.
12/08/22
Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist
Schiphol komt met een compensatieregeling voor reizigers die door de drukte op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Het aanbod van de luchthaven komt na druk van de Consumentenbond en de MAX Ombudsman die een proefproces aankondigden.
05/08/22
Luchtvaart in het voorjaar nog 20% achter op niveau 2019
Vandaag gaf CBS de cijfers over de luchtvaart uit van het tweede kwartaal van 2022. In Nederland kwam toen een einde aan de coronamaatregelen maar internationaal golden nog veel maatregelen en daar had de luchtvaart last van. De vijf Nederlandse luchthavens telden 20% minder passagiers in vergelijking met het tweede kwartaal van 2019. Bij de grootste luchthaven, Schiphol, ging het om 22%.
04/08/22
Exclusief voor leden
Ook forse prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het CBS komt vandaag met een recordinflatie. Hoe hebben de afgelopen maanden de prijzen zich in de vrijetijdssector ontwikkeld?
02/08/22
Exclusief voor leden
67.500 reizigers kunnen vliegen vanaf Schiphol in september
Voor de maanden september en oktober 2022 stelt luchthaven Schiphol ook een maximum aantal reizigers per dag vast, na overleg met luchtvaartmaatschappijen. In september geldt er een maximum van 67.500 lokaal vertrekkende reizigers per dag. De herfstvakantie levert een capaciteitsprobleem op.
26/07/22
Symbolische boete voor Tix
Reisbemiddelaar Tix heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symbolische boete van 1.000 euro gekregen voor het betalen van een annuleringsdienst. Dat is zonder toestemming van de consument niet toegestaan.
21/07/22
Vakantieboekingen in de plus
Hoe hebben de vakantieboekingen zich ontwikkeld? ANVR peilt samen met GfK elke maand de feiten onder de Nederlanders.
14/07/22
Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers
Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. . Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek.