Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector

Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector
"Een niet te beschrijven groot drama”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de nieuwe lockdown. "Ondernemers uit onze sector betalen eigenlijk de prijs voor de trage boostercampagne van dit kabinet”, oordeelt hij ongewoon hard.

Al geruime tijd dringt Gastvrij Nederland er op aan dat aan dat het kabinet betere, effectievere en slimmere interventies pleegt door  (1) verhogen vaccinatiegraad specifieke doelgroepen, (2) versneld inzetten op de 3e prik, (3) inzetten medicatie en (4) uitbreiden IC capaciteit! Het trage tempo van de boostercampagne vertaalt zich nu helaas in een nieuwe complete lockdown. Weer moet de gastvrijheidssector het ontgelden. De vakantieparken zitten vol, de boekingen verdrievoudigden afgelopen week. Het is net als vorig jaar een karige beleving. Evenementen, horeca, cultuur en reissector worden hard geraakt.

Omikron bezorgt zoveelse klap

Natuurlijk moet de overheid de snel oprukkende Omikron-variant de kop indrukken, maar voor al die ondernemers uit de brede gastvrijheidssector is dit de zoveelste klap. Achter iedere theatermaker, reisagent, cafébaas, campingeigenaar, pleziervaartschipper, beurs- en eventorganisator en al die andere ondernemers staat ook een man of vrouw, die zich diep in de schulden moet steken om zijn of haar bedrijf te redden. "Het feit dat we van lockdown naar lockdown strompelen, berokkent enorme financiële, economische en maatschappelijke schade”, zegt Van Wijk. Het belang van ondernemers moet voortdurend wijken.

Hoe sneller er een plan voor de lange termijn ligt, hoe beter, vindt Gastvrij Nederland. Want op deze manier houdt niemand het vol, en zeker de ondernemers uit deze sector niet.

Hoop horeca op mooie afsluiting van het jaar vervliegt

Horecaondernemers hebben de afgelopen weken met het laatste sprankje hoop alles op alles gezet om er met kerst toch iets van te maken; deze nieuwe lockdown komt dan ook hard aan. De decembermaand staat in de horeca normaal in het teken van veel festiviteiten zoals bedrijfsfeesten, (kerst)borrels, uitgebreide diners, dagjes uit of weekendjes weg. De feestmaand die zó belangrijk is voor de héle branche valt nu voor het tweede jaar op rij in duigen. Met de tot nu toe geldende avondlockdown hebben ondernemers de afgelopen periode al belangrijke beslissingen moeten nemen qua planning, personeelsinzet en inkoop. De bestellingen bij de groothandel zijn inmiddels geplaatst en voor een groot deel ook al uitgeleverd; om 5 voor 12 kunnen deze bestellingen niet meer worden teruggedraaid.  
 

Compensatie voor inkoop waar geen omzet tegenover zal staan

Brancheorganisatie van de horeca KHN is van mening dat horecaondernemers gecompenseerd moeten worden voor de inkoop voor de kerstperiode waar geen omzet tegenover zal staan. Ondernemers zitten nog steeds met flinke schulden van eerdere lockdowns, die kunnen dit er echt niet bij hebben. KHN pleit daarom voor een extra subsidie Horeca Voorraad en Aanpassingen (HVA). Zoals die eind vorig jaar ook is ingevoerd toen de horeca van de ene op de andere dag werd gesloten. 

Ook pleit KHN voor een duidelijke exit strategie die de horeca duidelijkheid moet geven voor de komende weken, maar ook voor de komende jaren. Een duidelijke visie én plan moet voorkomen dat we keer op keer te maken krijgen met nieuwe maatregelen die de branche kapot maken. Tevens moeten er structurele financiële oplossingen komen die verder gaan dan alleen de TVL en NOW.
Trefwoorden: lockdown, kerst 2021, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.