Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel binnenlands toerisme in Vlaanderen

Veel binnenlands toerisme in Vlaanderen
Foto: Toerisme Vlaanderen

Niet alleen in Nederland is het binnenland in trek voor een najaarsvakantie. Ook in Vlaanderen zien ze dat. 

Vlaamse hotels en b&b’s hebben tijdens deze herfstvakantie 3% meer bezoekers mogen ontvangen dan tijdens dezelfde periode in 2019. Vooral de enorme stijging van binnenlandse boekingen (+61%) ligt aan de basis van deze positieve trend. Dat blijkt uit gegevens van het dataplatform Stardekk waar Toerisme Vlaanderen zicht heeft op de boekingen van meer dan 600 hotels, 242 b&b’s en 127 vakantiewoningen. 

Wel verschillen tussen bestemmingen

"De keuze om het voorbije anderhalf jaar ‘Vlaanderen Vakantieland’ actief te promoten bij de binnenlandse toerist, werpt duidelijk zijn vruchten af”, stelt Toerisme Vlaanderen. "Vooral de kunststeden kunnen op heel wat binnenlandse interesse rekenen (+ 73%). Al vinden binnenlandse toeristen ook de weg naar de groene regio’s (+ 64%) en ook de kust is een stuk aantrekkelijker dan voor de uitbraak van het coronavirus (+ 56%). Op een volledig herstel van de internationale reismarkt is het nog wachten tot 2024.”

Binnenlands en inkomend samen weten vooral de kust (+29%) en de groene regio’s (+11%) meer toeristen te lokken in vergelijking met de herfstvakantie van 2019. De kunststeden blijven het moeilijker hebben (-19%), ondanks de forse stijging van binnenlandse bezoekers. De kunststeden zijn voornamelijk afhankelijk van buitenlandse toeristen. En die blijven nog grotendeels weg, zeker uit de verder afgelegen herkomstmarkten.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, b&b's, gasten, overnachtingen, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, België, Vlaanderen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.