Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel binnenlands toerisme in Vlaanderen

Veel binnenlands toerisme in Vlaanderen
Foto: Toerisme Vlaanderen

Niet alleen in Nederland is het binnenland in trek voor een najaarsvakantie. Ook in Vlaanderen zien ze dat. 

Vlaamse hotels en b&b’s hebben tijdens deze herfstvakantie 3% meer bezoekers mogen ontvangen dan tijdens dezelfde periode in 2019. Vooral de enorme stijging van binnenlandse boekingen (+61%) ligt aan de basis van deze positieve trend. Dat blijkt uit gegevens van het dataplatform Stardekk waar Toerisme Vlaanderen zicht heeft op de boekingen van meer dan 600 hotels, 242 b&b’s en 127 vakantiewoningen. 

Wel verschillen tussen bestemmingen

"De keuze om het voorbije anderhalf jaar ‘Vlaanderen Vakantieland’ actief te promoten bij de binnenlandse toerist, werpt duidelijk zijn vruchten af”, stelt Toerisme Vlaanderen. "Vooral de kunststeden kunnen op heel wat binnenlandse interesse rekenen (+ 73%). Al vinden binnenlandse toeristen ook de weg naar de groene regio’s (+ 64%) en ook de kust is een stuk aantrekkelijker dan voor de uitbraak van het coronavirus (+ 56%). Op een volledig herstel van de internationale reismarkt is het nog wachten tot 2024.”

Binnenlands en inkomend samen weten vooral de kust (+29%) en de groene regio’s (+11%) meer toeristen te lokken in vergelijking met de herfstvakantie van 2019. De kunststeden blijven het moeilijker hebben (-19%), ondanks de forse stijging van binnenlandse bezoekers. De kunststeden zijn voornamelijk afhankelijk van buitenlandse toeristen. En die blijven nog grotendeels weg, zeker uit de verder afgelegen herkomstmarkten.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, b&b's, gasten, overnachtingen, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, België, Vlaanderen

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.