Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-11-2021
Auteur: Marc Gerlings

Alle Groningse toeristische informatie naar Visitgroningen.nl

Alle Groningse toeristische informatie naar Visitgroningen.nl
Toeristische communicatie wordt gebundeld.
Binnenkort is het toeristische aanbod in de provincie Groningen te vinden op één plek: visitgroningen.nl. De provincie, Vereniging Groninger Gemeenten, Marketing Groningen en regionale marketingorganisaties gaan intensiever samenwerken op het gebied van toerisme en al het moois van Groningen op één website presenteren. 

De partijen gaan samenwerken om Groningen digitaal op de kaart zetten en het toeristisch aanbod beter online vindbaar te maken voor bezoekers en bewoners. Iedereen die een bezoek brengt aan de provincie Groningen kan straks op visitgroningen.nl zoeken naar de beste bezienswaardigheden, uitjes, restaurants en overnachtingen. De vernieuwing van de website moet in maart 2022 klaar zijn. 

Een centrale website heeft voordelen voor de bezoeker en de regio. De bezoeker vindt al het toeristische aanbod straks op één plek en hoeft niet te zoeken in allerlei websites. De bezoekersaantallen op de regiowebsites variëren van 500 tot 7.000 bezoekers per maand. Visitgroningen.nl heeft 80.000 bezoekers per maand. De website scoort bovendien hoog in de zoekresultaten op Google als het gaat om toerisme in Groningen. 

Eigen omgeving op de website

Alle regio’s hebben nu een eigen website met informatie. Die websites worden vervangen door een eigen omgeving in visitgroningen.nl. De website is straks ingedeeld in zeven toeristische regio's: Waddenland, Westerkwartier, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen en Veenkoloniën. 

Het uitgesproken karakter en "eigen" gevoel dat leeft in elke regio, moet ook terugkomen in het toeristische aanbod. Dat scheelt in websitekosten, trekt veel meer bezoekers en biedt ondernemers kansen om activiteiten te combineren en arrangementen aan te bieden, meldt de provincie Groningen.

Stijl

Alle uitingen en content wordt weergegeven in de huisstijl van "Er gaat niets boven Groningen". Voor iedere regio komt er een verkorte link (bijvoorbeeld visitgroningen.nl/oldambt) om eenvoudig te verspreiden op bijvoorbeeld de camping of in lokale bladen.

Stichting ZO Groningen

Marketing Groningen en marketingorganisaties uit de regio gaan nauw samenwerken. De provincie en gemeenten gaan die samenwerking volgen door regelmatig met alle partijen te overleggen. De regio wordt vertegenwoordigd door stichting Promotie Waddenland, Ondernemersvereniging gemeente Groningen, Marketing Midden-Groningen, Top van Groningen, Stichting Marketing Oldambt en Stichting Promotie Westerwolde. Vanaf 1 januari 2022 gaan de gemeenten Oldambt, Westerwolde, Stadskanaal, Pekela en Veendam over in Stichting ZO Groningen.
Trefwoorden: DMO, toerisme, communicatie, Groningen, samenwerking

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...