Bioscopen moeten zich meer onderscheiden van thuisbioscoop
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay De Nederlandse bioscoopbranche zal pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zitten. Maar dat zal niet vanzelf gaan nu veel meer mensen het gemak van streamingsdiensten hebben ervaren. Bioscopen doen er goed aan onderscheidend te blijven door in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid. Ticketomzet nog steeds in de minNa een zware periode krabbelt de ticketomzet van de Nederlandse bioscopen weer op. Maar tot en met week 42 staat de omzet nog op -17% ten opzichte van 2020. Dit heeft te maken met de enorme omzetderving door de verplichte sluiting in de eerste vijf maanden van 2021. Het is de verwachting dat dit verlies in de rest van 2021 niet meer goed gemaakt wordt. ABN AMRO prognosticeert dat de branche pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zit. Uit een analyse van de pinomzet ziet ABN-AMRO deze ontwikkeling ook. Gaan we een periode verder terug en vergelijken we 2020 met 2019, dan hebben Nederlandse bioscopen uit de tickets 56% minder omgezet. In internationaal perspectief deed Nederland het nog niet zo slecht want in andere Europese landen lag dat rond de -70%.  Nederlanders keken veel vanaf de bankDe verplichte sluiting van bioscopen en andere culturele evenementen had als gevolg dat mensen tijdens de crisis vaker thuis vanaf de bank films keken. De CBS data geven aan dat 46 procent van de personen van 12 jaar of ouder een film of serie via een streamingdienst of als download kocht in het eerste kwartaal van 2021. In 2020 was dit percentage nog 42 procent. Bioscoopwindow korterBedreiging voor de branche is de beperking van de zogenaamde bioscoopwindow waar nieuwe films exclusief in bioscopen worden vertoond. Tijdens de pandemie beleefden veel films hun premiere online. Het is de verwachting dat deze bioscoopwindow blijft maar wellicht wel korter wordt. Inzetten op sfeer, service en belevingBioscopen doen er volgens de experts van ABN-AMRO goed aan in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid; dus juist op de elementen waar het de consument thuis op de bank aan ontbreekt. Ook inspelen op de vraag naar luxe bijvoorbeeld met verstelbare ligstoelen (recliners) en goede cateringsmogelijkheden voor, tijdens en na de film, werkt goed. Ook andere vormen van content zijn interessant voor bioscopen, zoals samen sportwedstrijden, concert, opera, ballet of een serie op het grote scherm kijken.
Link: https://www.abnamro.nl/nl/media/stand-van-de-leisure-oktober-2021_tcm16-131600.pdf
Trefwoorden: cultuur, bioscopen
|
|
06/06/25
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
|
05/06/25
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
|
05/06/25
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
|
05/06/25
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
|
05/06/25
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
|
05/06/25
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
|
05/06/25
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
|
05/06/25
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
|
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|