Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Lange termijn impact voor de stad steeds belangrijker

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht een internationale campagne voor het aantrekken van grootschalige congressen. Met de campagne genaamd ‘Maastricht: where heart meets matter’, die vandaag van start gaat, positioneert Maastricht zich als de ideale congresstad waar wetenschap, historie en innovatie samenkomen. Uit onderzoek is gebleken dat meerdaagse internationale congressen een impactvolle, lange termijn spin-off hebben en de economische en maatschappelijke positie van een stad versterken. Mede daarom is er niet alleen geïnvesteerd in een compleet vernieuwd congrescentrum, maar nu ook in een grootschalige campagne die Maastricht en regio internationaal op de kaart zet als congresdestinatie met allure.


De unieke combinatie van wetenschappelijke topinstituten zoals Brightlands, MUMC+ en Universiteit Maastricht, de compacte en historische binnenstad en het state-of-the-art congrescentrum van MECC Maastricht maken Maastricht de perfecte destinatie voor het organiseren van meerdaagse internationale congressen. Deze boodschap wordt gepresenteerd aan de hand van de campagne ‘Maastricht: where heart meets matter’, een gezamenlijk initiatief van Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht, in samenwerking met Maastricht Marketing. In een volledig gedigitaliseerd bidbook en aan de hand van vijf video’s met in de hoofdrol Nederlands cabaretière, zangeres en actrice Yvonne van den Eerenbeemt, maakt de internationale zakelijke markt kennis met Maastricht: een historische stad met internationale allure, midden in Europa, waar innovatie en wetenschap floreren. 


‘Empowering the region’

Vaak wordt gekeken naar wat een congres oplevert in overnachtingen en bestedingen. Nog steeds is deze economische bijdrage van groot belang, maar er zijn ook andere redenen die congressen, vanuit maatschappelijk perspectief, waardevol maken. Zo concludeert het onderzoek in opdracht van NBTC, dat de impact van een aantal grote congressen onder de loep nam. Deze lange termijn impact wordt ook wel ‘legacy’ genoemd. Door vooraf na te denken over de legacy creëert een congres niet alleen meerwaarde voor de organisator, maar ook voor ondernemers en inwoners van een stad. 


Jurgen Moors, managing director van het Maastricht Convention Bureau: "Maastricht is een unieke bestemming in het hart van Europa, de stad van ‘het goede leven’. De plek waar een rijke internationale cultuur en geschiedenis samensmelt met een innovatief kennis ecosysteem. De synergie tussen wetenschap, ondernemerschap en succesvol congresseren in het gloednieuwe congrescentrum MECC Maastricht, is wat Maastricht uniek maakt. De ‘legacy’ van grote internationale congressen draagt op haar beurt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. Met deze campagne – gericht op het overtuigen van organisatoren om in onze regio te congresseren - zetten we in op zowel de korte als lange termijn ontwikkeling van de regio.”


Dr. Bas Bekkers (VP van de afdeling Cardiologie van het MUMC+): "Het fantastische aan Maastricht als congresdestinatie is dat het een zeer compacte en overzichtelijke stad is met een bijzonder gemoedelijke sfeer. Vanaf het congrescentrum loop je zo langs de Maas naar het stadscentrum. Daarnaast is Maastricht een stukje buitenland in eigen land met goede restaurants, bars en ook in de omgeving is veel te beleven. Ik zal nooit een echte Maastrichtenaar worden, maar ik voel me hier meer thuis dan op welke andere plek ook. De nieuwe video’s laten je direct begrijpen waarom.”

Trefwoorden: Lancering, campagne, congrescentrum, congresstad

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.