Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Lange termijn impact voor de stad steeds belangrijker

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht een internationale campagne voor het aantrekken van grootschalige congressen. Met de campagne genaamd ‘Maastricht: where heart meets matter’, die vandaag van start gaat, positioneert Maastricht zich als de ideale congresstad waar wetenschap, historie en innovatie samenkomen. Uit onderzoek is gebleken dat meerdaagse internationale congressen een impactvolle, lange termijn spin-off hebben en de economische en maatschappelijke positie van een stad versterken. Mede daarom is er niet alleen geïnvesteerd in een compleet vernieuwd congrescentrum, maar nu ook in een grootschalige campagne die Maastricht en regio internationaal op de kaart zet als congresdestinatie met allure.


De unieke combinatie van wetenschappelijke topinstituten zoals Brightlands, MUMC+ en Universiteit Maastricht, de compacte en historische binnenstad en het state-of-the-art congrescentrum van MECC Maastricht maken Maastricht de perfecte destinatie voor het organiseren van meerdaagse internationale congressen. Deze boodschap wordt gepresenteerd aan de hand van de campagne ‘Maastricht: where heart meets matter’, een gezamenlijk initiatief van Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht, in samenwerking met Maastricht Marketing. In een volledig gedigitaliseerd bidbook en aan de hand van vijf video’s met in de hoofdrol Nederlands cabaretière, zangeres en actrice Yvonne van den Eerenbeemt, maakt de internationale zakelijke markt kennis met Maastricht: een historische stad met internationale allure, midden in Europa, waar innovatie en wetenschap floreren. 


‘Empowering the region’

Vaak wordt gekeken naar wat een congres oplevert in overnachtingen en bestedingen. Nog steeds is deze economische bijdrage van groot belang, maar er zijn ook andere redenen die congressen, vanuit maatschappelijk perspectief, waardevol maken. Zo concludeert het onderzoek in opdracht van NBTC, dat de impact van een aantal grote congressen onder de loep nam. Deze lange termijn impact wordt ook wel ‘legacy’ genoemd. Door vooraf na te denken over de legacy creëert een congres niet alleen meerwaarde voor de organisator, maar ook voor ondernemers en inwoners van een stad. 


Jurgen Moors, managing director van het Maastricht Convention Bureau: "Maastricht is een unieke bestemming in het hart van Europa, de stad van ‘het goede leven’. De plek waar een rijke internationale cultuur en geschiedenis samensmelt met een innovatief kennis ecosysteem. De synergie tussen wetenschap, ondernemerschap en succesvol congresseren in het gloednieuwe congrescentrum MECC Maastricht, is wat Maastricht uniek maakt. De ‘legacy’ van grote internationale congressen draagt op haar beurt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. Met deze campagne – gericht op het overtuigen van organisatoren om in onze regio te congresseren - zetten we in op zowel de korte als lange termijn ontwikkeling van de regio.”


Dr. Bas Bekkers (VP van de afdeling Cardiologie van het MUMC+): "Het fantastische aan Maastricht als congresdestinatie is dat het een zeer compacte en overzichtelijke stad is met een bijzonder gemoedelijke sfeer. Vanaf het congrescentrum loop je zo langs de Maas naar het stadscentrum. Daarnaast is Maastricht een stukje buitenland in eigen land met goede restaurants, bars en ook in de omgeving is veel te beleven. Ik zal nooit een echte Maastrichtenaar worden, maar ik voel me hier meer thuis dan op welke andere plek ook. De nieuwe video’s laten je direct begrijpen waarom.”

Trefwoorden: Lancering, campagne, congrescentrum, congresstad

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...