Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Na ruim een jaar ‘opsluiting’ vanwege de pandemie gaan Nederlanders er de komende jaren veel meer op uit trekken. Dit wordt nog eens versterkt doordat we vanwege de hectiek van alle dag in onze vrije tijd willen onthaasten. Dit blijkt uit de ‘Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030’ van Trends & Tourism. Opvallend is ook dat vrijetijdsactiviteiten daarbij vaker overdag/doordeweeks ondernomen zullen worden. In wandelen en fietsen zit de grootste groei. Funshoppen wordt minder populair.  

Volgens onderzoeker Kees van der Most wordt vrije tijd belangrijker is dan ooit. Niet alleen doordat het voor veel mensen een schaars goed is die we goed willen benutten, maar ook omdat het door de individualisering (het wegvallen van instituties/ontzuiling) steeds belangrijker is geworden bij het bepalen van onze identiteit en levensstijl: je bent wat je doet!

In 2030 ruim 4 miljard vrijetijdsactiviteiten buitenshuis

Tot de coronacrisis werden er door Nederlanders zo’n 3,6 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten op jaarbasis ondernomen, variërend van uit eten, sporten, buitenrecreatie tot funshoppen. Over het algemeen is de Nederlander tevreden over de hoeveelheid vrije tijd waarover hij/zij beschikt. Bijna 2/3 zou echter best nog wel meer vrije tijd willen hebben. Dat geldt met name voor jongeren, mannen, hoger opgeleiden en werkenden. Daarbij bestaat bij de meeste groepen een voorkeur om deze extra vrije tijd buitenshuis door te brengen. Volgens de toekomstvisie zal dit aantal de komende jaren geleidelijk doorgroeien met zo’n 1% per jaar naar circa 4,1 miljard in 2030 (+ 0,5 miljard activiteiten). 

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Groei voor wandelen/fietsen, minder funshoppen

Van alle deelsectoren in de uithuizige vrijetijdsmarkt lijkt het perspectief voor ‘wandelen/fietsen’ het meest positief. Onder meer een groeiend aantal senioren, een toenemend belang van gezondheid en de herontdekking van de natuur zijn daarbij belangrijke verklaringen. Funshoppen, tot voor kort een van de belangrijkste vrijetijdsvormen, gaat door de toenemende populariteit van online shoppen, als een van de weinige vrijetijdsectoren dalen.

Meer overdag/doordeweeks, onthaasten en vaker er alleen op uit

De vrijetijdsmarkt wordt de komende jaren beïnvloed door een groot aantal factoren/trends. Zo zullen door toenemende flexibilisering de grenzen tussen werk en vrije tijd verder gaan vervagen. Door flexibele werktijden zullen vrijetijdsactiviteiten niet meer perse ’s avonds of in het weekend plaatsvinden, maar vaker overdag/ doordeweeks. Er ontstaan meer korte vrijetijdsmomenten (versplintering van vrije tijd). Flexibilisering stimuleert het er alleen op uit trekken. Recreëren in groepsverband, op vaste tijden wordt lastiger.

Als reactie op de drukte van alledag cq de veeleisende samenleving zijn steeds meer Nederlanders op zoek naar rust/balans (60% van de bevolking geeft dit aan). Onthaasten gaat als gevolg hiervan nog belangrijker worden. Meer mensen kiezen voor een tragere levensstijl, ook in hun vrije tijd (minder prikkels, tot rust komen). Men leeft bewuster, meer selectief: niet alles hoeft wat kan. Van FOMO (fear of missing out) naar JOMO (joy of missing out).

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Vrijetijdsactiviteiten zullen de komende jaren vaker alleen ondernomen worden. Een groeiend aantal eenpersoonshuishoudens en de trend naar flexibel en meer thuiswerken vormen belangrijke verklaringen.

Kansen voor ondernemers

Voor aanbieders in de vrijetijdsmarkt zullen er het komende decennium volop kansen liggen. De behoefte om eropuit te trekken is in deze digitale tijd waar velen steeds vaker (alleen) thuis zullen werken groot. Meer dan ooit willen mensen samen iets leuks ondernemen. De vrijetijdssector kan een belangrijke rol spelen bij het faciliteren van die belevenissen/ontmoetingen. In het rapport worden 15 trends behandeld die voor aanbieders van vrijetijdsactiviteiten aanknopingspunten bieden. 

Het onderzoek

De resultaten van de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 zijn gebaseerd op uitgebreid deskresearch, tientallen expert interviews en grootschalig consumentenonderzoek (representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder). De toekomstvisie is uitgewerkt in een uitgebreide powerpoint rapportage. De rapportage is fact-based, visueel vormgegeven en omvat zo’n 150 slides. De kosten van de rapportage bedragen 450,- euro (excl. BTW).  

Trends & Tourism verzorgt ook trendpresentaties en workshops op basis van de Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030. Tevens bestaat de mogelijkheid om aanvullend onderzoek te doen naar specifieke doelgroepen/segmenten of thema’s.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: trends, vrije tijd, vrijetijdsbesteding, vrijetijdsactiviteiten, dagrecreatie, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...