Geplaatst op: 20-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Reistrends 2022 'We willen heel graag met vakantie'

Reistrends 2022 'We willen heel graag met vakantie'
We willen graag weer vaak op reis maar onzekerheid blijft vast onderdeel bij het reizen. Foto: Booking.com
Reisgigant Booking.com liet onderzoek doen naar de reisveranderingen bij de consument voor 2022. De kern van het onderzoek is het positieve gevoel dat reizen weer kan. Na zo lang ‘nee’ te hebben gehoord, hebben reizigers in 2022 behoefte aan positiviteit en spontaniteit: 77% van de Nederlanders zal alle structuur loslaten en gaan voor een 'go with the flow'-vakantie in plaats van een geplande reis vol met activiteiten. Improvisatie wordt volgend jaar dan ook een belangrijk onderdeel van onze reis, waarbij we op elke onverwachte verandering zullen reageren met een nadrukkelijke "ja”. 

Ruim de helft van de Nederlandse respondenten (53%) geeft aan 'ja' te zeggen tegen elke vakantiemogelijkheid zolang het budget het toelaat. 42% staat meer open voor verschillende soorten vakanties dan vóór de pandemie en 59% maakt het niet uit waar naartoe ze op vakantie gaan, zolang het maar het type reis is waar ze naar op zoek zijn. >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: trends, vakantie, reizen, Booking

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
07/12/21
Particuliere toeristische verhuur verschuift van stad naar regio
Het toeristisch verhuren van woningen was lange tijd vooral een stedelijk fenomeen, maar hier is de laatste jaren verandering in gekomen.
02/12/21
“Het beantwoorden van reviews beïnvloedt verkoopcijfers”
Bijna iedereen leest wel eens reviews op het internet. Die reacties (en de manier waarop een onderne...
30/11/21
Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen.
19/11/21
Tweederde vakantiegangers wil vaker op vakantie na corona
Bijna tweederde van de Nederlanders wil vaker op vakantie gaan als de coronapandemie voorbij is en a...
10/11/21
Exclusief voor leden
Belgische opleiding opent lab voor digitale beleving
De Experience Hub van Thomas More-hogeschool is een ruimte voor onderzoek en experiment rond innovatieve digitale toepassingen als virtual en augmented reality. Bedrijven en organisaties kunnen in de Hub ontdekken en testen hoe zij VR, AR of andere digitale belevingen kunnen toepassen binnen hun sector.
05/11/21
Reistrends voor 2022: Wintersport in Oostenrijk, staycation in voorjaar
Ondanks de onzekerheden die weer de kop op steken, zijn Nederlanders alweer bezig om hun vakantiever...
04/11/21
Trend: inhaalslag starters in horeca
Het totaal aantal bedrijven is op 1 november 2021 verder gestegen naar 2.186.061. Voor de sector leisure is de trend interessant van het sterk gestegen aantal nieuwe bedrijven in de horeca.