Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2021

Verfijning van strategie nodig voor de internationale bezoekerseconomie

Scenario’s oogsten internationaal waardering

Verfijning van strategie nodig voor de internationale bezoekerseconomie
Albert Postma

Albert Postma (NHL Stenden en betrokken bij kennisinstelling CELTH) mocht bij de Tourism Committtee van de OECD zijn visie geven over de strategieën voor de internationale bezoekerseconomie om uit het dal van de pandemie te klimmen. In Nederland lijkt alles weer richting de strategie ‘business as usual’ te gaan. Internationaal gezien lukt dat niet. De lage vaccinatiegraad is het spaak in het wiel voor de ontwikkeling. Hoe zet je dan wel de strategie op

De vier scenario’s die vorig jaar zijn uitgewerkt:

  • business as usual
  • business as unusual
  • survival of the fittest
  • responsible tourism

Wil je de uitleg over dit kwadrant van de vier scenario’s? Bekijk dan het artikel uit R&T op NRIT.nl.

Er zijn meer onzekerheden ontstaan en dat maakt het lastig om een winnend scenario vast te stellen. De topbijeenkomst van de OECD met grote internationale spelers liet zien dat er een enorme veerkracht wordt ervaren in de internationale bezoekerseconomie. Daarbij speelt een breed palet aan nieuwe invloeden mee. Postma ziet dat de scenario’s mogelijk bijgesteld moeten worden door nieuwe ontwikkelingen. Corona blijkt een versneller voor veel elementen in de scenario’s uit het voorjaar van 2020. "De wereld die invloed heeft op de bezoekerseconomie verandert snel. Misschien wel sneller dan we voor mogelijk houden en mogelijk heeft de pandemie die verandering een extra zet gegeven.”

De Zwitserse afgevaardigde vatte het krachtig samen. Dat betekent niet dat het eenvoudig wordt voor de strategen. "We moeten voorbij de urgentie van het herstelwerk denken en de gevolgen van de pandemie voor de middellange en lange termijn in kaart moeten brengen en onze strategieën daarop afstemmen.”

Over de OECD bijeenkomst en de presentatie van de scenario’s vind je op de CELTH-website een uitgebreid nieuwsbericht.

Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: strategie, corona, reizen, toerisme, bezoekers, vrijetijdseconomie

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...